Antall utestående ?? i kildeavskrift...

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Antall utestående ?? i kildeavskrift...

Legg inn av Espen Berg » 13. juli 2008 kl. 23.18

Hvor stor andel uklare poster ("??") er det akseptabelt å ha før man sender registrert kirkebok til korrekturlesing? Det er gjerne slik at om en ukjent blir løst faller automagisk andre på plass.

Noen med erfaring (gjerne korrekturlesere) som har noen synspunkt på dette?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Re: Antall utestående ?? i kildeavskrift...

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 13. juli 2008 kl. 23.45

Hei Espen.

Før korrekturlesing synes jeg det ikke gjør noe om det er mange ??, men hva som er for mange er vanskelig å svare på. Det kommer jo litt an på hvor lokalkjent en kan gjøre seg når det gjelder gårdsnavn o.l. Blir registreringen på over 25% ?? så synes jeg kanskje at registratoren bør enten gjøre seg mer lokalkjent, eller lære seg prestens/klokkerens skrift litt bedre, men dette kommer jo med trening ettersom en registrerer fra denne skriften. Som du sier så kan noen ord/bokstaver/bokstavkombinasjoner være vanskelige når en starter med en ny registrering. Ellers så kommer det jo også an på kopiens kvalitet, bildenes kvalitet og ikke minst kildens kvalitet. Mye kluss, flekker, svakt blekk og avrevne sider skaper jo større problemer.

Antallet bør synke betraktelig under korrekturlesingen, og jeg synes det ikke bør være så mange igjen når det sendes inn til usikkerhetssjekk ved statsarkivet, dersom registreringen er i DIS-Norge's regi, eller når registrereingen sendes til Digitalarkivet. Men dette beror jo igjen på kvaliteten til kilden. Av og til må en nok finne seg i å måtte bla i originalen, i stedet for en papirkopi eller skannede bilder, spesielt ved korrekturlesingen.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Espen Berg
Kontakt:

Re: Antall utestående ?? i kildeavskrift...

Legg inn av Espen Berg » 14. juli 2008 kl. 10.04

Takk for innspillet Remi :)
Kirkebokregistreringen jeg holder på med skal gnages gjennom Samarbeidsavtalen mellom DIS-Norge og Riksarkivaren.

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»