Richard Hansson f. 1847 - Hanna Maria Johansdtr. f. 1849

Med tidligere kommuner Bodin og Kjerringøy

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Richard Hansson f. 1847 - Hanna Maria Johansdtr. f. 1849

Legg inn av Viggo Eide » 8. juli 2008 kl. 8.24

Norskamerikansk dame søker slekt i Bodø

Bodø bibliotek har bedt meg som leder av DIS-Salten Slektshistorielag om å hjelpe ei amerikansk dame å finne sine røtter i Bodø. Heldigvis har hun mange opplysninger om sitt opphav her i byen, og i tillegg har hun reisenotater fra to andre slektsbesøk i 1939 og 1958 som andre i familien har gjort i gamlelandet. Særlig notatene fra 1939 skal være detaljerte og vil være en viktig kilde for fagfolka som skal skrive byhistorien vår.

Diana Archibald er professor i engelsk litteratur ved University of Massachusetts og besøker Bodø i dagene 14. til 17. juli 2008. Hennes tippoldeforeldre, med hele deres familie, dvs søsken og foreldre emigrerte fra gården Skaug på Nordstranda til Amerika i 1879. Se familien til Hans Hansson i bygdeboka for Nordstanda, side 342.

Tippoldeforeldrene var Richard Martinus Rasch Hansson, født 23. september 1847, fra Skaug. Og Hanna Maria Johansdotter fra Adriangården i Ner-Rønvika, seinere kalt Finnshåjen/Finshaugen. Se mer i bygdeboka for Kirkegrenda, side 279. Hanna Maria var født 6. august 1849.

Begge disse tippoldeforeldrene har lange slektsrøtter i Bodø/Bodin og Salten, så det er et stort antall bodøværinger som er fjernt i slekt med Diana Archibald. Faktisk fant jeg i bygdeboka, langt tilbake i anegalleriet til Diana, også noen av mine slektninger. Ikke overraskende, vi er alle allmenninger.

Hanna Maria og Richard ble gift 21. juli 1878 i Bodø kirke, og Diana Archibald regnet med at denne brant under krigen. Imidlertid er dagens Bodin kirke det som den gang het Bodø kirke. Kirka som brant i 1940 ble først bygget i 1888, og Diana ble meget glad da hun fikk vite at det var mulig å besøke familiens kirke under oppholdet i Bodø. Jeg har også avtalt med dagens beboere på Skaug – som hun ikke er i slekt med – et besøk på familiens tidligere gård.

Hun ønsker videre å treffe fjerne slektninger under sitt fire dagers opphold, sjøl om det nok ikke blir nærmere slekt enn 4- og 5-menninger, sannsynligvis ennå lengre ut rekkene.

De i Bodø som er nærmest i slekt med Diana Archibald vil være etterkommere av følgende personer:

– Ovedia Johansdotter, f. 1844 fra Adriangården i Nedre Rønvik.
– Hans Sveinsson 1781-1825 også han fra Adriangården.
– Abel Olsdotter 1782-1867 fra Ola-Jonsongården i Øver-Rønvika.
– Hans Severin Hansson, født 12. februar 1852 på Skaug, uviss skjebne.
– Enok Tobias Hansson 1805-1863 fra Tomasgården og Ny-Hansgården på Kløkstad.
– Jens Andreas Hansson 1814-1896 fra Tomasgården og Olagården på Kløkstad.
– Elen Magreta Hansdotter 1807-1885 fra Tomasgården på Kløkstad, gift med:
– Sivert Mortensson 1803-1852 fra Hansgården på Selnes på Landego.

Diana har fra notatene etter besøkene i 1939 og 1958 også med navnene Anna Eriksen, Kristian Eriksen, Amanda Pedersen, Sigvart Enoksen, Sigvart Tomason, Håkon Kvig og Sigvart Kvig – uten at jeg har rukket å gjenfinne dem i bygdeboka.

Fjerne slektninger og andre som har opplysninger til Diana Archibald kan kontakte meg på mobil 90789618.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Svar

Gå tilbake til «Bodø»