Moren til Helga het Gunhilda (e) Gregorine Haavaldsdatter og var født i Soon. Vet ikke mer om henne.
Helga Margrethe var bestemoren til ei venninne av meg i USA.Det hun vet er at Helga giftet seg med Adolph Reinhart. Han var født i Norge av nordtyske foreldre som kom hit før,under eller etter første verdenskrig.De dro til Brooklyn,New York i 1886.
Helga giftet seg med Adolph ca.1890 i nettopp Brooklyn ,og de fikk 4 barn,3 av dem het Ruth,Lilly og Henry.Henry var min venninnes far. De dro senere til Vancouver i Canada hvor adolph jobbet som brobygger.Helga Margrethe Reinhart døde 18.januar 1956 i Vancouver 86 år gammel.
Jeg har funnet 4 navn som emigrerte 13.mai 1886 med skipet Hekla som gikk fra Soon til New York.Det står Helga Hansen,17 år,Hans Hansen 12 år,Nils Hansen 7år ,Marte Hansen 3år og Hilda Hansen 43 år.
Kan dette være den samme Helga ? Kan Hilda være moren ( Gunhilda) og de andre barna være hennes søsken ? Eller er Hilda en annen slektning ? Hvis det var moren ,hvorfor var ikke faren Alexander med ?
Jeg har prøvd å finne barnas fødselsdag og foreldre uten hell.
Jeg føler at jeg er ganske nær en løsning,men mangler akkurat det lille beviset at det er den riktige Helga .
Spennende er det om det er noen som vet noe om denne familien.
Takk ....mvh Jorunn Kristiansen,Drammen