Den riktige Helga Margrethe Hansen som emigrerte til USA ?

med de tidligere kommunene Fredrikstad, Borge, Kråkerøy, Onsøy, Rolvsøy og Glemmen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj07175
Sted: DRAMMEN

Den riktige Helga Margrethe Hansen som emigrerte til USA ?

Legg inn av gj07175 » 1. juli 2008 kl. 14.42

Helga Margrethe Hansen f.25.aug.1869 i Glemminge.Døpt i Glemminge kirke 10.okt.1869.Konfirmert 30.sept.1883 i Soon.Hennes foreldre var skipstømmermann Alexander Hansen,f.6.0kt.1841,døpt 28.mars 1842. Foreldrene hans het Hans Kristian Nilsen og Marthe Mathiasdatter.

Moren til Helga het Gunhilda (e) Gregorine Haavaldsdatter og var født i Soon. Vet ikke mer om henne.

Helga Margrethe var bestemoren til ei venninne av meg i USA.Det hun vet er at Helga giftet seg med Adolph Reinhart. Han var født i Norge av nordtyske foreldre som kom hit før,under eller etter første verdenskrig.De dro til Brooklyn,New York i 1886.

Helga giftet seg med Adolph ca.1890 i nettopp Brooklyn ,og de fikk 4 barn,3 av dem het Ruth,Lilly og Henry.Henry var min venninnes far. De dro senere til Vancouver i Canada hvor adolph jobbet som brobygger.Helga Margrethe Reinhart døde 18.januar 1956 i Vancouver 86 år gammel.

Jeg har funnet 4 navn som emigrerte 13.mai 1886 med skipet Hekla som gikk fra Soon til New York.Det står Helga Hansen,17 år,Hans Hansen 12 år,Nils Hansen 7år ,Marte Hansen 3år og Hilda Hansen 43 år.

Kan dette være den samme Helga ? Kan Hilda være moren ( Gunhilda) og de andre barna være hennes søsken ? Eller er Hilda en annen slektning ? Hvis det var moren ,hvorfor var ikke faren Alexander med ?

Jeg har prøvd å finne barnas fødselsdag og foreldre uten hell.

Jeg føler at jeg er ganske nær en løsning,men mangler akkurat det lille beviset at det er den riktige Helga .

Spennende er det om det er noen som vet noe om denne familien.

Takk ....mvh Jorunn Kristiansen,Drammen :D

Solveig R. Håklev
Sted: RASTA

Re: Den riktige Helga Margrethe Hansen som emigrerte til USA

Legg inn av Solveig R. Håklev » 1. juli 2008 kl. 15.35

Hei

Viser til tema 26162 og 60293 hvor emigrasjon er lagt inn

Datteren Marthe Magdalene er født og døpt i Son Akershus fylke, Son i Vestby, Ministerialbok nr. III 1 (1878-1906), Fødte og døpte 1882, side 7.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7

Så dette må være rett familie
Mannen er kanskje reist i forveien,ser det står prp ved konas navn

Mvh Solveig

Svar

Gå tilbake til «Fredrikstad»