Hei kan noen hjelpe meg. Jeg stammer fra denne Maria. Hun var tjenestejente på Botten i 1801 muligens hos Ola Andersson og Ragnhild Hågensdotter. Hennes aldre var i folketellingen for 1801 oppgitt til å være 28 år. Hun fikk ei datter med Eystein (Esten)Arntsen som var sønnen til Ragnhild Hågensdotter fra et tidligere ekteskap. Er det noen som vet hvor hun stammet fra?, og hvor det ble av henne etter 1801? Datteren Beret Eysteinsdotter er født i 1804 i følge kirkeboka for Aure. Datteren ble 26.11.1832 gift med Lars Endreson Øver Bakk Bergfald
På forhånd takk
Hilsen Åshild Remseth Rosvoldaunet
Maria Baarsdotter Tjenestejente på Botten Valsøyfjord i 1801
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: ÅLESUND
Re: Maria Baarsdotter Tjenestejente på Botten Valsøyfjord i
Hei!
Maria var født på Strømmen i Aure i 1773 og var en datter av Baard Olsen Skaget f. ca. 1755. Han var fra Båtskaget i Aure, se Gardtales i Aure bind 1, s. 545 og hans foreldre var Ole Baardsen Skaget og kona Mari Olsdatter. Baard ble gift i 1773 med Berit Clausdatter Havnen f. ca. 1736, død 1776. De bodde på Skaget (Båtskaget i Aure).
Maria Baardsdatter ble konfirmert i 1793 og bodde da på Gresset. Datteren Beret f. 1804 er vel den du stammer fra da vil jeg tro. Men Maria fikk også en sønn i 1808, Johannes, sammen med "Nationale Soldat" Jon Eriksen Fjærli.
Marias far, Baard Olsen Skaget flyttet i 1786 til Veiholmen på Smøla der han ble gift for andre gang samme året med Anna Assersdatter Skarpnes f. 1761, d. 1831, og de fikk tre barn, Olava f. 1786, d. 1790 av barnekoppene, Asser f. 1788 (han har etterslekt på Veiholmen) og Olaus f. 1791, omkom på sjøen i 1823. Baard Olsen Veien døde i 1791.
Se også Smøla bygdebok bind 8, s. 435.
Mvh. Kjell
Maria var født på Strømmen i Aure i 1773 og var en datter av Baard Olsen Skaget f. ca. 1755. Han var fra Båtskaget i Aure, se Gardtales i Aure bind 1, s. 545 og hans foreldre var Ole Baardsen Skaget og kona Mari Olsdatter. Baard ble gift i 1773 med Berit Clausdatter Havnen f. ca. 1736, død 1776. De bodde på Skaget (Båtskaget i Aure).
Maria Baardsdatter ble konfirmert i 1793 og bodde da på Gresset. Datteren Beret f. 1804 er vel den du stammer fra da vil jeg tro. Men Maria fikk også en sønn i 1808, Johannes, sammen med "Nationale Soldat" Jon Eriksen Fjærli.
Marias far, Baard Olsen Skaget flyttet i 1786 til Veiholmen på Smøla der han ble gift for andre gang samme året med Anna Assersdatter Skarpnes f. 1761, d. 1831, og de fikk tre barn, Olava f. 1786, d. 1790 av barnekoppene, Asser f. 1788 (han har etterslekt på Veiholmen) og Olaus f. 1791, omkom på sjøen i 1823. Baard Olsen Veien døde i 1791.
Se også Smøla bygdebok bind 8, s. 435.
Mvh. Kjell

-
- Sted: KRISTIANSUND N
Lenke til kirkeboka der dåpen hennes står på høyresida. Nr. 3 Dom 12 p. Trin.
Foreldrene blir copulert nederst på venstresida og trolovet nesten øverst på venstresida på denne lenka.
Jeg flytter nå dette emnet tilbake til Aure igjen, siden det bare er garder i Aure det er snakk om. I utgangspunktet sto det under Aure, men siden Valsøybotn i dag ligger i Halsa, flyttet jeg det dit. Men her er det bare snakk om folk innen dagens Aure kommune, og da er mer naturlig at dette diskuteres under Aure.
Foreldrene blir copulert nederst på venstresida og trolovet nesten øverst på venstresida på denne lenka.
Jeg flytter nå dette emnet tilbake til Aure igjen, siden det bare er garder i Aure det er snakk om. I utgangspunktet sto det under Aure, men siden Valsøybotn i dag ligger i Halsa, flyttet jeg det dit. Men her er det bare snakk om folk innen dagens Aure kommune, og da er mer naturlig at dette diskuteres under Aure.

-
- Sted: KRISTIANSUND N
Et spørsmål til Kjell eller andre som er mer kjent i Aure enn meg. I dåpen til Maria og ved trolovelsen til foreldrene nevnes Ole Baadviig. Er Båtvika det samme stedet som Båtskaget?

Ja, det antyder i alle fall Anders Todal. Han skriver at Båtvik sannsynligvis var en omtale av samme stedet, altså Båtskaget. Han skriver det slik: "Det spørs om ikkje denne bustaden vi har for oss nå (Båtskaget) ein gong hadde eit tredje namn, nemleg Båtvik."
Mvh. Kjell
Mvh. Kjell
-
- Sted: ÅLESUND
Tusen takk for god hjelp til dere.
Til Tore takk også for lærerikt foredrag på dismøte i Ålesund tidligere i vår.
Hilsen Åshild Rosvoldaunet
Til Tore takk også for lærerikt foredrag på dismøte i Ålesund tidligere i vår.
Hilsen Åshild Rosvoldaunet