Ole Jørgensen Fiva, født 1850 M&R - en uløst gåte
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: MOLDE
Ole Jørgensen Fiva, født 1850 M&R - en uløst gåte
Ole Jørgensen Fiva ble født som uekte barn den 23.11.1850 på Fiva i Grytten sogn i Møre og Romsdal av foreldre: pige Eli Olsdatter Fiva og dreng Jørgen Knutsen Remmem.
Ole sin dåp
23. søndag etter Trefoldighet i 1865 blir Ole konfirmert i Kors kirke under navnet Ole Jørgensen Remmem. Han står som nr. 3 på kirkegulvet.
Ole sin konfirmasjon
Siste gang jeg finner Ole er i folketellinga i 1865 på Remmem (gård nr. 144) i Kors sogn sammen med faren og stemora Marit. Han kaller seg da Ole Jørgensen.
Folketellinga 1865
Historien forteller at Ole ikke har det så godt, og at han like etter sin konfirmasjon rømmer fra gården. Ingen nålevende vet hvor han tok vegen. En stund etter rømningen fikk faren etter sigende et brev fra sønnen, der det sies at han har dratt "nordover". Men hva ligger i dette begrepet? Brevet er dessverre kommet bort.
Utallige letinger og søk i tilgjengelige kilder på nettet etter Ole etter 1865 har vært resultatløse. Jeg har bl.a. kontaktet Statsarkivet i Trondheim med forespørsel om evt. innrullering i militære, men har fått som svar at dette blir for omfattende for de å ta på seg, da vi ikke vet hvor Ole evt. hadde tilholdsted i 20 års alderen. Jeg spurte også om det var mulig å få utskrift av skiftet etter hans far, men protokollene for dette tidsrommet finnes ikke i arkivet i Trondheim.
Jeg legger i første omgang etterlysningen min på ukjent sted i Nordland selv om begrepet nordover sett fra Romsdal også kan innbefatte andre fylker. Kanskje finnes det noen "der ute" som kan hjelpe meg med denne gåten?
...
Lenker korrigert av moderator 21. mai kl 23.18. VE
Ole sin dåp
23. søndag etter Trefoldighet i 1865 blir Ole konfirmert i Kors kirke under navnet Ole Jørgensen Remmem. Han står som nr. 3 på kirkegulvet.
Ole sin konfirmasjon
Siste gang jeg finner Ole er i folketellinga i 1865 på Remmem (gård nr. 144) i Kors sogn sammen med faren og stemora Marit. Han kaller seg da Ole Jørgensen.
Folketellinga 1865
Historien forteller at Ole ikke har det så godt, og at han like etter sin konfirmasjon rømmer fra gården. Ingen nålevende vet hvor han tok vegen. En stund etter rømningen fikk faren etter sigende et brev fra sønnen, der det sies at han har dratt "nordover". Men hva ligger i dette begrepet? Brevet er dessverre kommet bort.
Utallige letinger og søk i tilgjengelige kilder på nettet etter Ole etter 1865 har vært resultatløse. Jeg har bl.a. kontaktet Statsarkivet i Trondheim med forespørsel om evt. innrullering i militære, men har fått som svar at dette blir for omfattende for de å ta på seg, da vi ikke vet hvor Ole evt. hadde tilholdsted i 20 års alderen. Jeg spurte også om det var mulig å få utskrift av skiftet etter hans far, men protokollene for dette tidsrommet finnes ikke i arkivet i Trondheim.
Jeg legger i første omgang etterlysningen min på ukjent sted i Nordland selv om begrepet nordover sett fra Romsdal også kan innbefatte andre fylker. Kanskje finnes det noen "der ute" som kan hjelpe meg med denne gåten?
...
Lenker korrigert av moderator 21. mai kl 23.18. VE
Re: Ole Jørgensen, født 1850 - en foreløpig uløst gåte
Hei Ågot
Legger ved lenke til født her ser ikke ut som din gikk igjennom nr.15
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Komf: nr.3
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-102
Hege
Legger ved lenke til født her ser ikke ut som din gikk igjennom nr.15
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Komf: nr.3
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-102
Hege

-
Tusen takk for hjelpen til dere to. Det er første gang jeg prøver meg på en etterlysning, og jeg hadde litt problemer med å legge inn linkene. Venter spent på om noen kan hjelpe videre med å lete etter Ole. 

- Gry Onarheim Dahlmo
Hei Ågot
Velkommen som ny her på Slektsforum
Jeg har tittet litt i noen av de kilder jeg har i Nordland. Ser han ikke død blant fiskere i Lofoten i tiden 1875-1905...
Men som du selv sier, nordover kan bety så mangt.. Får håpe han dukker opp en vakker dag da man egentlig var på leit etter andre, men fant han Ole
Skal holde øynene oppe..

Velkommen som ny her på Slektsforum

Jeg har tittet litt i noen av de kilder jeg har i Nordland. Ser han ikke død blant fiskere i Lofoten i tiden 1875-1905...
Men som du selv sier, nordover kan bety så mangt.. Får håpe han dukker opp en vakker dag da man egentlig var på leit etter andre, men fant han Ole

Skal holde øynene oppe..
Vennlig hilsen Gry
-
Hei Gry
Tusen takk for hyggelig svar fra deg. Beklager at jeg ikke har takket før, kanskje vi kan skylde på varmen? Har dessverre ikke fått flere svar ang. Ole enda, men gir ikke opp så lett.
Vennlig hilsen Ågot
Tusen takk for hyggelig svar fra deg. Beklager at jeg ikke har takket før, kanskje vi kan skylde på varmen? Har dessverre ikke fått flere svar ang. Ole enda, men gir ikke opp så lett.
Vennlig hilsen Ågot
I følge folketelling 1900, er det en del Fiva på skjærstad i nordland.
Bare der og i møre og romsdal at navnet forekommer. Kanskje verdt å undersøke. Selv om ikke Ole er med, kan han være opphav? Kan han ha tatt et annet navn ? Er en Anders Fiva der.
Anders Fiva f. Grytten
KAn det være den du leter etter?
Alderen stemmer ikke helt. står han er født 1847.
Bare der og i møre og romsdal at navnet forekommer. Kanskje verdt å undersøke. Selv om ikke Ole er med, kan han være opphav? Kan han ha tatt et annet navn ? Er en Anders Fiva der.
Anders Fiva f. Grytten
KAn det være den du leter etter?
Alderen stemmer ikke helt. står han er født 1847.
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei Ågot
Bare hyggelig. Ja, den varmen er ikke lett for oss nordboere
Elin
Det var supert tips til Ågot. Kanskje noen har Skjerstadbøkene og kan slå opp ?

Bare hyggelig. Ja, den varmen er ikke lett for oss nordboere

Elin

Det var supert tips til Ågot. Kanskje noen har Skjerstadbøkene og kan slå opp ?
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Ser du på DIS Gravminner, vil du finne folk med Fiva/Five som etternavn i Nordland på flg steder : Bodø, Fauske ( Skjerstad under Fauske i dag ) og Lødingen.
Vennlig hilsen Gry
-
Takk til begge for responsen. Jeg må sjekke tipsa deres nærmere.
Mvh Ågot
Mvh Ågot
Ågot Alnes Orvik skrev:Takk til begge for responsen. Jeg må sjekke tipsa deres nærmere.
Mvh Ågot
Bare hyggelig om det var til noen hjelp.
Vet hvordan det er å stå totalt fast i søk

- Britt Iren Pedersen Neergård
- Kontakt:
Jeg søkt på Fiva på gravminner, og får opp etterkommere etter Anders Jørgensen Fiva som bosatte seg i Skjerstad rundt 1880. Anders fikk 8 barn og det er stor etterslekt i området. Anders og Ole var ikke i slekt, men omtrent like gamle og det er vel ikke usannsynlig at de kjente hverandre. Ågot, jeg har kopi av Skjærstadbøkene når det gjelder Anders og etterkommere (han var av vår Fiva fam.)Gry Onarheim Dahlmo skrev:Ser du på DIS Gravminner, vil du finne folk med Fiva/Five som etternavn i Nordland på flg steder : Bodø, Fauske ( Skjerstad under Fauske i dag ) og Lødingen.
Mvh Britt Iren