Thomas Pedersen Konka født i ca.1770

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
Brukeravatar
dn21585
Sted: JAREN
Kontakt:

Thomas Pedersen Konka født i ca.1770

Legg inn av dn21585 » 16. mai 2008 kl. 6.04

Jeg har fått opplyst at Thomas Pedersen eller Thomas Pedersen Konka ble født i ca.1770.
Thomas Pedersen Konka var gift med Elen Henricsdatter, hun var datter av Henric Hanssen f.ca.1739 og Kirsten Gutormsdatter f.ca.1750.

Jeg er ute etter opplysninger om Thomas Pedersen Konka, hans foreldre, og jeg lurer også på om han hadde flere søsken.
Er det noen som vet hvor Konka navnet kommer fra, for i FT 1801 står han oppført som Thomas Pedersen og i merknader står det "lappefolk"

Jeg fikk opplyst at hans foreldre er Per Nilsen Utza, og han skal være født ca.1716 i Saarivuoma Lappby, Lappmark, Sverige.
Moren til Thomas Pedersen Konka er Anna Thomasdatter fra Lainiovuoma sameby, Sverige.

De hadde også en annen sønn som het Johannes Pedersen Konka født 1774 og døde 1799. Han var gift med Berret Olsdatter fra Skibotten.

Ole Andreas Thomassen født i 1844 i Skibotten var Thomas Pedersen Konka sitt oldebarn og Ole Andreas er min oldefar.
Er det noen som kan hjelpe meg med dette, alle opplysninger er interessante. :)
Ha fortsatt en god dag.....Mette på Hadeland

gj07034
Sted: TROMSØ

Re: Thomas Pedersen Konka født i ca.1770

Legg inn av gj07034 » 18. mai 2008 kl. 12.45

Thomas Pedersen Konka (Kunke), f. 1.1.1761 i Lainiovuoma sameby i Sverige
Gift 29.09.1793 i Lyngen med Elen Henriksdatter, f. ca. 1773 i Skibotn, Lyngen. Datter av Henrik Hansen Blind fra Könkämä sameby og h. Kirstin Guttormsdatter Raste, Könkämä sameby

Foreldre til Thomas var:

Per Nilsen Utza (Konka), f. ca. 1716 eller 1728 i Saarivuoma sameby i Jukkasjärvi, Sverige. Gift 3.3.1749 i Enontekiö med Anna Thomasdatter, f. 1721.
De var fjellsamer bosatt i Lainiovuoma sameby i Sverige (under Enontekiö) og flyttet senere (ca. 1766) til Rastebynes i Lyngen.

Per N. Utza (Konka) og Anna Tomasdatters barn var for øvrig:

a) Nils Pedersen Konka, f. 10.05.1751 i Lainiovuoma sameby i Sverige
b) Catharina (Karen) Pedersdatter, f. 2.12.1752 i Lainiovuoma sameby i Sverige
c) Per, f. 2.1.1755 i Lainiovuoma sameby i Sverige, d. 1758
d) Brita Pedersdatter, f. 16.01.1757 i Lainiovuoma sameby i Sverige
e) Kirstin, f. 14.10.1758 i Lainiovuoma sameby i Sverige, d. 1760
f) Thomas Pedersen Konka (Kunke), f. 1.1.1761 i Lainiovuoma sameby i Sverige
g) Nils (Nikolas) Pedersen Konka, f. 5.7.1763 i Lainiovuoma sameby i Sverige
h) Johannes Pedersen Konka (Kunka), dpt 13.1.1766 i Lyngen

Opplysningene bygger på svenske kirkebøker og norske kirkebøker for Lyngen og Karlsøy, militære ruller for Lyngen og Karlsøy, folketelling 1801, og skiftet etter Peder Nilsen Konka. Familien er registrert også i Ljungs familieregister i Sverige, men der er noen feil, bl.a. står det at den yngste av de to som het Nils Persen Utsa (f. 5.7.1763) ble gift og boende i Sverige. Det må være feil, for han finnes i i Karlsøy i Norge med navn Nils Pedersen Konka (bl.a. i militære ruller 1801). I en tidligere militær rulle finnes i Karlsøy en Nikolas Persen fra Lyngen, som kan være samme mann.

Navnet Utza tilsvarer Utsi. Senere (i Norge) er de altså registrert med navnet Konka (eller Kunka, Kunke, Conca). Det er ukjent for meg hva opphavet til navnet er, men det er ganske sannsynlig at det er et økenavn som er blitt til slektsnavn, trolig et samisk økenavn.

Brukeravatar
dn21585
Kontakt:

Legg inn av dn21585 » 18. mai 2008 kl. 18.08

Heisan Steinar.... :wink:

Tusen takk skal du ha for nyttig og interessant informasjon.
Det er bestandig moro med og finne sine røtter.

Brukeravatar
Gunnhild Synnøve Engstad
Sted: LAKSELV

Legg inn av Gunnhild Synnøve Engstad » 20. mai 2008 kl. 1.23

Hei.

Thomas Pedersen Konka er min 4.tippoldefar. Jeg har ikke mer opplysninger om Thomas far eller barn enn Steinar. Jeg har arvet slektsbasen min på denne siden fra min bestefar sin bror. Det er et stort arbeid kildesikre opplysningene som jeg så vidt har begynt på. I hans opplysninger var mor til Thomas Anna Thomasdotter Knuti (1721-1799). Annas foreldre var Thomas Johanson Knuti (1680-1772) og Brita Persdotter, Lainiovuoma. Anna var først gift med Jon Hanson før hun giftet seg med Per Nilson Konka Utsi.

Forøvrig har skolelærer Ole A. Thomassen (din oldefar) skrevet manus til det som har blitt en bok "Lappenes forhold" utgitt av Samisk språksenter, Kåfjord kommune. Boken beskriver alt om hverdagslivet i Lyngen og Porsanger 1896-1898. Hva slags klær ble brukt, redskaper, leveforhold, skikker m.m. I beste antropologiske stil fra den gang. Morsom lesning. Ole A. Thomassen var lærer i Billefjord, Porsanger.

Med vennlig hilsen
Gunnhild S. Engstad

Brukeravatar
dn21585
Kontakt:

Legg inn av dn21585 » 20. mai 2008 kl. 6.15

Heisan Gunhild Synnøve.... :wink:

Tusen takk for opplysningene dine.

Dette betyr jo at vi er i slekt og det er jo moro.

Jeg visste at Ole Andreas hadde skrevet manus til "Lappenes Forhold", det fant jeg ut da jeg søkte på navnet hans på internett.
Så nå har jeg tenkt å skaffe meg denne boken og lese den, dette syns jeg er veldig interessant.
Jeg har selv et bilde av Ole Andreas og det er en staselig kar med et mildt og fast blikk som står på det bildet. Selv ser jeg hvor jeg har min familielikhet.
Hvis du vil ha kontakt kan du sende meg en mail. :)

Svar

Gå tilbake til «Samer»