Minda Olava Kristensdatter f. 24.01.1880, var datter av Anders Kristensen og Kristine Sørensdatter. Minda Olava er ikke med med utreisen til Amerika i 1895. Jeg finner konfirmasjonen til Minda Olava i kirkeboka for Eidsvold/Langseth, 1894. Da ser det ut til at bosted er Langseteie. Jeg finner ikke dette gårdsnavnet i FT1875 eller FT1900. Er det noen med gards/ættesoger eller annen kunnskap som kan bidra til å kaste lys over dette?
I FT1900 finner jeg en Minda Kristiansdtr, født i sognet (T), oppført på gården Dorr (?), som tjenestepige. Er det noen som vet om dette kan være Minda Olava Kristensdatter?
mvh
Tom Kaasen
Minda Olava Andersdatter - Langseteie og Dorr
Moderator: MOD_Akershus
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Minda Olava Andersdatter - Langseteie og Dorr
Sist redigert av Tom Kaasen den 30. mai 2008 kl. 11.06, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: OSLO
Re: Minda Olava Kristensdatter
De står som utvandret til U.S.A i kirkeboka for Langset, nr. 5-10. 1895: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-159
Minda Olava reiste med.
Minda Olava reiste med.
-
Takk for svar. Jeg har nå sett at Minda Olava står sammen med øvrige familiemedlemmer som utflyttet, men hun står IKKE sammen med dem i emigrantprotokollen! Jeg finner ingen Minda Olava (eller Minda med Eidsvold som fødested) som har reist.
Mvh
Tom Kaasen
Mvh
Tom Kaasen
- Laila Normann Christiansen
- Kontakt:
Det bør sjekkes med originalen, emigrantprotokollene som ligger på nettet er langt fra komplette,
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
-
Ny runde.
Minda Olava er ikke med som reisende sammen med øvrig familie i skipsmanifestet som ligger tilgjengelig på Ellis Island. Dette styrker min mistanke om at hun ikke ble med til Amerika.
I et tidligere innlegg etterlyste jeg mulig kunnskap om Langseteie (Minda Olava hadde Langseteie oppført som bosted da hun ble konfirmert).
Likeledes fant jeg en Minda Kristiansdtr., født i sognet, som tjenestepike på Dorr i FT1900.
Finnes det noen gårds-/ættesoge for Eidsvold?
Mvh
Tom Kaasen
Minda Olava er ikke med som reisende sammen med øvrig familie i skipsmanifestet som ligger tilgjengelig på Ellis Island. Dette styrker min mistanke om at hun ikke ble med til Amerika.
I et tidligere innlegg etterlyste jeg mulig kunnskap om Langseteie (Minda Olava hadde Langseteie oppført som bosted da hun ble konfirmert).
Likeledes fant jeg en Minda Kristiansdtr., født i sognet, som tjenestepike på Dorr i FT1900.
Finnes det noen gårds-/ættesoge for Eidsvold?
Mvh
Tom Kaasen
-
Minda Kristiansdatter som du har funnet i 1900-tellinga er mest sannsynlig denne, nr. 6. Eneste jeg finner født 1880 med far Kristian: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-106
Eidsvoll bygds historie gard- og slekt finnes i tre bind. Som oftest svært lite å hente der
Eidsvoll bygds historie gard- og slekt finnes i tre bind. Som oftest svært lite å hente der
-
Hei
Det kan se ut som om du har rett i dette. "Min" Minda var jo egentlig Kristensdatter, ikke Kristiansdatter.
mvh
Tom Kaasen
Det kan se ut som om du har rett i dette. "Min" Minda var jo egentlig Kristensdatter, ikke Kristiansdatter.
mvh
Tom Kaasen