Brita Kaisa Hjelmdahl, født 1814

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
Brukeravatar
dn21585
Sted: JAREN
Kontakt:

Brita Kaisa Hjelmdahl, født 1814

Legg inn av dn21585 » 18. april 2008 kl. 23.51

Jeg prøver å finne opplysninger om min tippoldemor og dette er det jeg vet om henne. Jeg har hørt at hun var kvener.
Er ikke helt sikker på om jeg har plassert dette i rett forum, men prøver alikevel.

Brita Kaisa Hjelmdahl ble født den 22.desember 1814 i Torneå, Lappland i Finland.
Hun giftet seg første gang den 10.mai 1843 i Talvik Sogneprestembete, Alta, Finnmark med Quænskar Nils Johan Øqvist, født i ca.1815 i Luleå i Sverige, og andre gangen giftet hun seg med min tippoldefar Amund Amundsen født ca.1823 i Vaage Prestegjeld, Gudbrandsdalen.
Brita Kaisa og Amund giftet sen den 2.august 1852 i Hasvig Kirke i Loppa Kommune.

Hennes far var Handl Nils Hjelmdahl født den 30.mars 1780 i Torneå, Lappland i Finland, men jeg vet ikke hvem hennes mor var.

Brita Kaisas bestefar var Carl Hjelmdahl født den 12.desember 1747 Torneå, Lappland i Finland og hennes bestemor tror jeg het Margareta Elisa Mattlein, men jeg vet ikke mere om henne.

Brita Kaisas oldefar skal visstnok være Bengt Jämdal gift med Brita Henrichsdotter men det er alt jeg vet om han.

Nå lurer jeg på om det er noen som kan hjelpe meg åog finne informasjon om hennes mo og om hun hadde flere søsken.
Jeg er også interessert i alle opplysninger jeg kan få om henne og hennes foreldre, besteforeldre oldeforeldre osv.
Alt er av interesse.

Håper at det er noen som kan hjelpe meg her. :)
Ha fortsatt en god dag.....Mette på Hadeland

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Brita Kaisa Hjelmdahl, født 1814

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. april 2008 kl. 1.20

På Hiski-prosjektet til den finske genelogiske foreninga, finner du noen kirkebøker som har blitt transkribert. Dem som ligger ute for Lappland, finner du her.

Der har du både døpte, begravde og vigde fra 1717.

Dåpen til Brita Catarina i 1814. Det er vel en begynnelse, for der fikk du både etternavn og alder på mora? :)
:) Tore

Brukeravatar
dn21585
Sted: JAREN
Kontakt:

Re: Brita Kaisa Hjelmdahl, født 1814

Legg inn av dn21585 » 19. april 2008 kl. 7.42

Hei Tore.... :wink:

Takk skal du ha for opplysningen, det er ikke alltid like lett å vite hvor man skal begynne å lete.

God helg
Ha fortsatt en god dag.....Mette på Hadeland

Svar

Gå tilbake til «Kvener»