Kun slektsdata før 1928 til DIStreff?

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Kun slektsdata før 1928 til DIStreff?

Legg inn av dn10375 » 13. april 2008 kl. 23.30

Hvordan skal denne regelen tolkes:
"I utgangspunktet legges alle begivenheter tidligere enn for 80 år siden inn i databasen. Dette gjelder kun for personer du har registrert i ditt slektsprogram som avdød eller født for mer enn 100 år siden."

Jeg er i ferd med å lage ei oppskrift på hvilke persondata som skal filtreres bort før produksjon av GEDCOMfilen til DIStreff. Er det nok å filtrere for "død eller født før 1908", som det står i regelen for DIStreff?

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Kun slektsdata før 1928 til DIStreff?

Legg inn av dn01013 » 14. april 2008 kl. 0.36

Torleif Haugødegård skrev:Hvordan skal denne regelen tolkes:
"I utgangspunktet legges alle begivenheter tidligere enn for 80 år siden inn i databasen. Dette gjelder kun for personer du har registrert i ditt slektsprogram som avdød eller født for mer enn 100 år siden."

Jeg er i ferd med å lage ei oppskrift på hvilke persondata som skal filtreres bort før produksjon av GEDCOMfilen til DIStreff. Er det nok å filtrere for "død eller født før 1908", som det står i regelen for DIStreff?

Torleif Haugødegård

Ser setningen kan tolkes på to måter.

Men det skal være enten avdød
eller

født for mer enn 100 år siden.

Regelen er under endring til tilsvarende hva man bruker i DISBYT.

Man kan i fremtidige versjoner av GEDtreff lempe på regelen om når vedkommende er født hvis vedkommende er registrert død for mer enn 25 år siden. For disse tilfellene kan man justere filteret til å ta med alle avdøde som er født før det årstallet du bestemmer.

Så, i regelen vil jeg anbefale at man eksporterer alt ufiltrert, spesielt om man selv lager bidraget. Det er GEDtreff som filtrerer, ikke fadder.

Så lenge GEDtreff gjør jobben skal fadder ikke åpne gedcom-fil, men ved feil må vi dessverre inn og se på årsak til feil.

Vårt mål er at færrest mulig sender inn Gedcom-filer, men gjør dette arbeidet selv.

Det som er viktig er at folk følger opp rapporter om stedsnavn som man får når man lager bidrag selv. Ved innsending blir det fra nå av ikke laget noen som helst rapport pga. mange negative tilbakemeldinger på å få rapporter da mange tror at selv oversikter over navn er feilrapporter.
Kun førstegangsreisende får tilbake full rapport (om fadder vel og merke har aktivert den slags (det er opp til den enkelte fadder om man vil lage rapporter i tillegg til bidraget) )

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 14. april 2008 kl. 8.15

Alf Christophersen skrev:
Torleif Haugødegård skrev:Hvordan skal denne regelen tolkes:

Torleif Haugødegård

Ser setningen kan tolkes på to måter.

Men det skal være enten avdød
eller

født for mer enn 100 år siden.

Regelen er under endring til tilsvarende hva man bruker i DISBYT.

Man kan i fremtidige versjoner av GEDtreff lempe på regelen om når vedkommende er født hvis vedkommende er registrert død for mer enn 25 år siden. For disse tilfellene kan man justere filteret til å ta med alle avdøde som er født før det årstallet du bestemmer.

Så, i regelen vil jeg anbefale at man eksporterer alt ufiltrert, spesielt om man selv lager bidraget. Det er GEDtreff som filtrerer, ikke fadder.

Så lenge GEDtreff gjør jobben skal fadder ikke åpne gedcom-fil, men ved feil må vi dessverre inn og se på årsak til feil.

Vårt mål er at færrest mulig sender inn Gedcom-filer, men gjør dette arbeidet selv.

Det som er viktig er at folk følger opp rapporter om stedsnavn som man får når man lager bidrag selv. Ved innsending blir det fra nå av ikke laget noen som helst rapport pga. mange negative tilbakemeldinger på å få rapporter da mange tror at selv oversikter over navn er feilrapporter.
Kun førstegangsreisende får tilbake full rapport (om fadder vel og merke har aktivert den slags (det er opp til den enkelte fadder om man vil lage rapporter i tillegg til bidraget) )

Et forsøk med filteret "født eller død før 1908" her i TMG viser bl.a. personer født rundt 1900 som døde etter 1990. Dette går jo på tvers av regelen om hendelser som er over 80 år gamle, da alle hendelser fra 1900 til 1990 blir med.
Skal det heller være død før 1908 eller 1928 eller?

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 14. april 2008 kl. 16.13

Torleif Haugødegård skrev:Et forsøk med filteret "født eller død før 1908" her i TMG viser bl.a. personer født rundt 1900 som døde etter 1990. Dette går jo på tvers av regelen om hendelser som er over 80 år gamle, da alle hendelser fra 1900 til 1990 blir med.

Filteret skal i såfall være død (i dag) eller født før 1908

I dag er det slik at folk som er født før 1928 og i dag døde kommer med

I neste versjon kan man ta med også folk født senere enn 1928 hvis de er avdød før 1983 (25 år siden)

Alle registrert født før 1908 kommer med uavhengig av om de er registrert døde eller ei. (Det er da selvsagt registrators ansvar å passe på at fødselsår er korrekt registrert)

Men, som sagt, forfiltrering har egentlig ingen hensikt. Det er GEDtreff som filtrerer, ikke slektsprogrammene og slik oppfordring til kompliserte filtreringer fungerer kun som skremsel for å få folk til å la være å bidra.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 14. april 2008 kl. 16.15

Alf Christophersen skrev:Filteret skal i såfall være død (i dag) eller født før 1908

I neste versjon kan man ta med også folk født senere enn 1928 hvis de er avdød før 1983 (25 år siden)

En sideeffekt av filteret er at ingen født senere enn 100 år siden som er registrert døde, men uten årstall, vil bli tatt med.

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 15. april 2008 kl. 7.16

Alf Christophersen skrev:
Torleif Haugødegård skrev:Et forsøk med filteret "født eller død før 1908" her i TMG viser bl.a. personer født rundt 1900 som døde etter 1990. Dette går jo på tvers av regelen om hendelser som er over 80 år gamle, da alle hendelser fra 1900 til 1990 blir med.

Filteret skal i såfall være død (i dag) eller født før 1908

Alle registrert født før 1908 kommer med uavhengig av om de er registrert døde eller ei. (Det er da selvsagt registrators ansvar å passe på at fødselsår er korrekt registrert)

Men, som sagt, forfiltrering har egentlig ingen hensikt. Det er GEDtreff som filtrerer, ikke slektsprogrammene og slik oppfordring til kompliserte filtreringer fungerer kun som skremsel for å få folk til å la være å bidra.

Den som ønsker å sende en GEDCOM etter oppskrifta nedenfor, men ikke ønsker å sende fra seg andre data enn akkurat de som DIStreff skal lagre, trenger opplysningen om hvilke årstall som skal brukes som grenseverdier.

Sitat fra http://www.disnorge.no/distreff/ :
For å bidra må du eksportere dine data fra det slektsprogrammet du benytter.Dette gjør du ved å lage en Gedcomfil som inneholder de dataene du ønsker å bidra med. Beskrivelse av hvordan lage en Gedcomfil finner du under temaet Gedcom. Du kan selv velge om dette skal inneholde hele eller bare deler av databasen i ditt slektsprogram. DIStreff sletter automatisk alle data som er nyere enn 80 år gamle hvis vedkommende er avdød, eller nyere enn 100 år gamle hvis vedkommende ikke er registrert avdød og du trenger derfor ikke ta hensyn til dette når du eksporterer dine data.

Torleif H.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 15. april 2008 kl. 10.39

Torleif Haugødegård skrev:Den som ønsker å sende en GEDCOM etter oppskrifta nedenfor, men ikke ønsker å sende fra seg andre data enn akkurat de som DIStreff skal lagre, trenger opplysningen om hvilke årstall som skal brukes som grenseverdier.

Sitat fra http://www.disnorge.no/distreff/ :
For å bidra må du eksportere dine data fra det slektsprogrammet du benytter.Dette gjør du ved å lage en Gedcomfil som inneholder de dataene du ønsker å bidra med. Beskrivelse av hvordan lage en Gedcomfil finner du under temaet Gedcom. Du kan selv velge om dette skal inneholde hele eller bare deler av databasen i ditt slektsprogram. DIStreff sletter automatisk alle data som er nyere enn 80 år gamle hvis vedkommende er avdød, eller nyere enn 100 år gamle hvis vedkommende ikke er registrert avdød og du trenger derfor ikke ta hensyn til dette når du eksporterer dine data.

Torleif H.

Det med å sende deler av databasen henspeiler ikke på å fjerne nålevende personer (som det står uttrykkelig fjernes av GEDtreff).

Det henspeiler på det faktum at mange ikke bare har egen-inntastede eller egenforskede data i databasen, men har fått data fra andre slektsforskere.
Det kan være en ide at man tenker gjennom om det er ok eller ei å sende inn annens slektsforsking som eget arbeide eller ei.

Derfor bør man tenke gjennom om man skal sende alt som man har fått fra andre eller trekke ut bare det som man selv har skrevet inn.

Men, for å ikke skremme folk fra å bidra helt, har vi bevisst formulert dette så rundt som det er gjort. Mange har ikke kunnskaper om hvordan man skiller egne data fra data man har fått fra andre i og med de fleste program har dårlig støtte for slikt (eneste jeg vet om er Disgen hvor man oppretter nye filer for materiale man får fra andre og dropper da enkelt å ta med disse i eksporten)

Det er bedre at man bidrar og tar med andres data fordi man ikke vet hvordan skille det ut i dag, enn å droppe å levere. Når man får bedre innsikt i programmet sitt og finner hvordan man splitter ut slike data, så gjør man ny eksport, kjører gjennom GEDtreff og sender inn med samme medlemsnr og navnutvidelse.
Oppdatere og stryke gamle bidrag med slik oppdatering kan gjøres når som helst, noe mange tydeligvis ikke er klar over.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 15. april 2008 kl. 14.25

Det var et bra poeng i det som Torleif Haugødegård har tatt opp.

Jeg hadde allerede sendt noen forslag til Produsenten av Brothers Keeper som gjør det lettere å utelate personer av nyere dato, f.eks. alle som er født etter er bestemt årstall f.eks. alle som er født de siste 125 år (angitt med fødselsår = 1883) uansett om de lever eller ei på nåværende tidspunkt (2008)
Dette kommer i tillegg til de andre utvalgskriteriene som allerede ligger i muligheten for GEDCOM-uttrekket. Detter har er ikke spesielt knyttet til DISTREFF, men en generell mulighet.

Dette øker muligheten til å selektere ut bidragene i sin GEDCOM ytterligere

Dette er igjen utenfor de kriteriene som DISTREFF benytter seg av, men bidrar til at bidragsyter til DISTREFF får en ytterligere og enklere regel til å begrense sitt bidrag.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 15. april 2008 kl. 15.01

Otto Jørgensen skrev:Dette er igjen utenfor de kriteriene som DISTREFF benytter seg av, men bidrar til at bidragsyter til DISTREFF får en ytterligere og enklere regel til å begrense sitt bidrag.

Men hva er hensikten med å skape et inntrykk av at det er enda strengere krav enn hva personvernloven angir?

Den gjelder ikke døde personer generelt, men for adopterte etter 1930 er det en 100-årsregel hvis barnets egentlige foreldre er angitt ved dåpen eller det er angitt at barnet er adoptert.

DIStreff filtrerer vekk alle konkrete antydninger om adopsjon. Hvis noen registrerer N N som barn til sine adopsjonsforeldre er dette hva som er kjent uansett. Men, hvis vi hadde i tillegg lagt til opplysningen at barnet er adoptert, mnja, da er vi på tynn grunn om barnet var født etter 1930.

De nye reglene (som ennå ikke er publisert alle steder) myker opp 80/100-årsparagrafen etter påtrykk av mange medlemmer og det faktum at Sverige har begynt med å legge ut data frem til for 25 år siden hvis vedkommende var død da. (Men denne regelen har ikke sin begrunnelse i personvernlover etc. men det faktum at det kan være sårende for noen å finne sin far eller mor i Distreff uka etter begravelsen hvis vedkommende var født før 1928.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 15. april 2008 kl. 15.04

Alf Christophersen skrev:Den gjelder ikke døde personer generelt, men for adopterte etter 1930 er det en 100-årsregel hvis barnets egentlige foreldre er angitt ved dåpen eller det er angitt at barnet er adoptert.

Bare for å gjøre det klart for vranglesere. Dette gjelder innsyn i kirkebøkene. Og generelt det å registrere som tekst at et barn er adoptert. Spesielt hvis det ikke er alment kjent at vedkommende er et adoptivbarn.

Men i Distreff vil vedkommende bli presentert som ordinært barn til foreldre.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 15. april 2008 kl. 15.19

Det finnes ønsker om strenger grenser for hva som enkelte vi presentere i f.eks. DISTREFF eller å gi fra seg til andre.

Jeg har f.eks. fått ønske om å ta vekk alle personer som har levd de siste 125 årene uansett om de er døde eller ei. Dette gjelder offentliggjøring. At man kan skaffe disse dataene på en annen måte får være en sak for seg. Men uansett, jeg har fjernet det. Dette bidrar også at jeg repekterer de ønskene som disse etterkommere har. Til gjengjeld gir det meg også tilgang til opplysninger fra de samme personer som jeg ellers neppe vile ha fått på lang-lang tid.

Så her ofres noe, men vinner mye mer. :D :D :D

Det er ikke alltid at lover og regler kan styre folks følelser. Og det er neppe noe tap for DISTREFF at jeg har fjernet dette.

Dette har ingenting med adopsjoner eller tilsvarende å gjøre, men menneskers syn på hva som skal ligge offentlig i f.eks. DISTREFF :?

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 15. april 2008 kl. 18.17

Otto Jørgensen skrev:Jeg har f.eks. fått ønske om å ta vekk alle personer som har levd de siste 125 årene uansett om de er døde eller ei. Dette gjelder offentliggjøring. At man kan skaffe disse dataene på en annen måte får være en sak for seg. Men uansett, jeg har fjernet det. Dette bidrar også at jeg repekterer de ønskene som disse etterkommere har. Til gjengjeld gir det meg også tilgang til opplysninger fra de samme personer som jeg ellers neppe vile ha fått på lang-lang tid.

Unnskykd, men hva har utlegg på Internett (hjemmesider) av sensitive opplysninger om nålevende og nylig avdøde å gjøre med utlegg av ikke-sensitive data som født og død og evt. årstall for at man var på et sted i DIStreff?

At det fremmes krav om at det skal være gått 125 år før man legger ut opplysninger om at N N var sinnsyk og døde på sinnsykeasyl skjønner jeg meget godt. Slike opplysninger kan brukes den dag i dag om nålevende om man på annet vis kan fremskaffe bevis for at noen nålevende er etterkommere eller nær slekt da slike sykdommer er ofte arvelige og dukker opp hos etterslekt med stor sannsynlighet.

Men, DIStreff publiserer ikke slike sensitive data.

For øvrig setter jeg pris på at klager på utlegg i DIStreff videreformidles til AU da slikt er viktig å ta hensyn til om man endrer regler for hva som kan trekkes ut eller ei.

Klagen på DIStreff du nevner er meg ukjent.

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 16. april 2008 kl. 1.23

Torleif Haugødegård skrev:Jeg er i ferd med å lage ei oppskrift på hvilke persondata som skal filtreres bort før produksjon av GEDCOMfilen til DIStreff. Er det nok å filtrere for "død eller født før 1908", som det står i regelen for DIStreff?
Torleif Haugødegård

Torleif (og Otto)

Skal og skal. Det bør stå KAN i denne sammenhengen og muligens bør i andre

Jeg ser helst at dere ikke skriver bruksanvisninger der dere skal tolke hva som er grenser for hva som er "tillatt" i DIStreff eller ikke. Jeg har ingenting i mot at dere hjelper folk på generelt grunnlag for å avgrense datauttrekk, basert på de normer og verdier som denne personen selv måtte ha. Men å koble dette direkte og unyansert til DIStreff / DIS er og blir feil. Dersom dere bruker DIS sitt navn i denne sammenhengen er jeg desverre redd for at folk oppfatter at DIS Norge ikke har dette under kontroll, noe som direkte usant. Vi har alltid hatt interne regler som er strengere enn loverket. Vi har aldri hatt ambisjoner om å utfordre loverket på dette. Å skrive at man bør/kan gjøre dette tolker jeg som mistillit til at DIS håndtere dette på en ryddig måte

Altså, Jeg har ingen problemmer med at dere bevisstgjør folk på at data om levende personer er sensitive.

DIStreff tjenesten kommer aldri til å sette krav til at data som sendes til fadder skal være filtrert mhp datoer. DIStreff vil alltid følge norsk lov, og trolig være strengere enn loven mhp på hva "vi" slipper inn i databasen. Dersom brukere som tar uttrekk, selv bruker Gedtreff for å sende inn data kan han med selv syn se at det ikke er senitive data som går inn i DIStreff.

Sender bruker gedcom til fadder, kan jeg se ett poeng at noen velger å begrense/filtrere dette. Oppfordrer egentlig at de som er redde for dette å bruke GEdtreff selv. Kan de ikke det, eller vil ikke det så er det først her at man kan nevne at man kan avgrense data. hvilke grenser som man kan sette i så måte bør oppdateres ofte. Vi er i ferd med å legge om til andre grenser enn det som er tidligere praktisert, noe som Alf nevner.

Siden dette bør styres i Gedtreff, anbefaler jeg dere å gi folk råd til kun å avgrense datauttrekk til døde personer, eller at levende "maskeres". Personvernet gjelder ikke for døde mennesker.

Altså råd folk om at slektsdata er senistivt og om de selv ikke kjører gedtreff så kan avgrense data til kun å omfatte døde. Kjører de gedtreff selv så har det ingen hensikt å avgrense data, med mindre de har spesielle ønsker /behov.

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 16. april 2008 kl. 6.37

Rolf B. Holte skrev:
Torleif Haugødegård skrev:Jeg er i ferd med å lage ei oppskrift på hvilke persondata som skal filtreres bort før produksjon av GEDCOMfilen til DIStreff. Er det nok å filtrere for "død eller født før 1908", som det står i regelen for DIStreff?
Torleif Haugødegård

Torleif (og Otto)

Skal og skal. Det bør stå KAN i denne sammenhengen og muligens bør i andre

Jeg ser helst at dere ikke skriver bruksanvisninger der dere skal tolke hva som er grenser for hva som er "tillatt" i DIStreff eller ikke. Jeg har ingenting i mot at dere hjelper folk på generelt grunnlag for å avgrense datauttrekk, basert på de normer og verdier som denne personen selv måtte ha. Men å koble dette direkte og unyansert til DIStreff / DIS er og blir feil. Dersom dere bruker DIS sitt navn i denne sammenhengen er jeg desverre redd for at folk oppfatter at DIS Norge ikke har dette under kontroll, noe som direkte usant. Vi har alltid hatt interne regler som er strengere enn loverket. Vi har aldri hatt ambisjoner om å utfordre loverket på dette. Å skrive at man bør/kan gjøre dette tolker jeg som mistillit til at DIS håndtere dette på en ryddig måte

Altså, Jeg har ingen problemmer med at dere bevisstgjør folk på at data om levende personer er sensitive.

DIStreff tjenesten kommer aldri til å sette krav til at data som sendes til fadder skal være filtrert mhp datoer. DIStreff vil alltid følge norsk lov, og trolig være strengere enn loven mhp på hva "vi" slipper inn i databasen. Dersom brukere som tar uttrekk, selv bruker Gedtreff for å sende inn data kan han med selv syn se at det ikke er senitive data som går inn i DIStreff.

Sender bruker gedcom til fadder, kan jeg se ett poeng at noen velger å begrense/filtrere dette. Oppfordrer egentlig at de som er redde for dette å bruke GEdtreff selv. Kan de ikke det, eller vil ikke det så er det først her at man kan nevne at man kan avgrense data. hvilke grenser som man kan sette i så måte bør oppdateres ofte. Vi er i ferd med å legge om til andre grenser enn det som er tidligere praktisert, noe som Alf nevner.

Siden dette bør styres i Gedtreff, anbefaler jeg dere å gi folk råd til kun å avgrense datauttrekk til døde personer, eller at levende "maskeres". Personvernet gjelder ikke for døde mennesker.

Altså råd folk om at slektsdata er senistivt og om de selv ikke kjører gedtreff så kan avgrense data til kun å omfatte døde. Kjører de gedtreff selv så har det ingen hensikt å avgrense data, med mindre de har spesielle ønsker /behov.

OK, kan bør det stå.
Det enkle spørsmålet var hvilke regler for årstallbegrensninger som brukes i DIStreff. Regelen står oppgitt, men jeg ville bare ha den bekreftet/forklart.
Og dette er bare aktuelt ved innsending av GEDCOMfiler, ja. Fordi mange av oss ikke vil sende fra oss hele databasen.

Det er nok en større terskel for mange å laste ned og installere et ukjent program (Gedtreff) på over 47Mb og behandle sin GEDCOM med dette, enn å lære seg eksport av GEDCOMfil fra sitt eget slektsprogram. Noe som må gjøres uansett.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 16. april 2008 kl. 14.56

Torleif Haugødegård skrev:Det er nok en større terskel for mange å laste ned og installere et ukjent program (Gedtreff) på over 47Mb og behandle sin GEDCOM med dette, enn å lære seg eksport av GEDCOMfil fra sitt eget slektsprogram. Noe som må gjøres uansett.

Hvis man ikke har behov for å vite hvorfor stedsnavn avvises og andre rapporter, så ok for meg.

Man bør også huske på at faddere ikke er roboter, men vanlige mennesker som gjør en jobb for forening og medlemmer. Vi har derfor kuttet ut produksjon av alle former for rapporter når folk har bidratt tidligere og kan gjøre jobben selv.

Ønsker man å bruke rapportene til noe må man nok laste ned GEDtreff

Og det blir mindre jobb å gjøre for faddere og de får mer lyst til å gjøre noe for foreningen.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 16. april 2008 kl. 15.26

En av de mest etterspurte rapporter når det gjaldt feil, var feilaktige datoformater. Dette var feil som var helt uavhengig av hvilket program som hadde levert Gedcom-filen.

Denne filen burde etter min mening uansett sendes til bidragsyterne. Dette er vanligvis en en gangs prosess og har meget stor opplæringseffekt.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 16. april 2008 kl. 15.48

GEDtreff er nok mer brukt enn mange forsøker å fremstille det som.

Til nå i 2008 har det blitt lagt inn i basen 108 bidrag hvorav 55 er hjemmekjørt med GEDtreff, 13 bidrag er sendt undertegnede som Gedcom-fil og 40 bidrag har blitt kjørt som Gedcom-fil av andre faddere.

Og nedlasting av 40 Mb installasjonsfil?

I dag har de fleste bredbånd og kanskje 1000 kb/s samband eller bedre.

Det tar meg ca. 6 minutter å laste opp programmet med 400 kb/s opplastingshastighet.

Ukjent program?? Ja, selvfølgelig er det det når lokallagene ikke vil vise det på sine møter hva det gjør. De lagene som gjør dette (ser ut til å være ett, nemlig DIS-Østfold), har nå over 25% oppslutning.

Kanskje det er her hovedtrykket av skoen ligger, man gjør lite eller intet for å selge tjenesten og minst et par som gjør det skremmer heller med utsagn om at det er fryktelig stort, det er risikabelt, man får mange feil, etc. etc.

Ikke rart vi har problemer med å selge tjenesten.

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»