Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer
Moderator: MOD_Kildereg
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer
Er det utarbeidet en database/oversikt over offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer som er tilgjengelig for oss? I dokumentasjon for Kyrre står det (fotnote nummer 2 side 71) at dette skal bli tilgjengelig på Arkivverkets nettsted iløpet av 2006-2007. Jeg kan ikke finne dette, men det kan jo selvsagt være jeg rett og slett ikke er flink nok til å lete. Noen som vet?
Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer
Kanskje det er dette du er ute etter?
Lenke soknehistorikk
Klikk på KB for det aktuelle fylket, så finner du soknehistorikken.
Mvh
RolfM
Lenke soknehistorikk
Klikk på KB for det aktuelle fylket, så finner du soknehistorikken.
Mvh
RolfM
-
- Sted: BODØ
Kan det være "Historisk database over prestegjeld og sokn i Norge" du mener? Isåfall er du ikke den første som lurer på dette Espen
Lenke

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
- Kontakt:
Mulig Per-Olav, men jeg er ikke helt sikker. Ifølge Kyrre skal man inn med bl.a. soknenummer i kildedefinisjonen. Soknenummeret er kommunenummer (4 sifre) etterfulgt av et lokalt soknenummer for kommunen (2 sifre) slik at det som skal inn i feltet for soknenummer er 6 sifre. Det er dette det henvises til i fotnoten på side 71 i dokumentasjonen for Kyrre som ligger på digitalarkivet.no.
- Greta Hysvær
- Sted: OSLO
Med vennlig hilsen
Greta
Greta
-
- Kontakt:
Takker for forslagene, men det virker som om den databasen det henvises til i dokumentasjonen for Kyrre (side 71) fortsatt ikke er på plass. Man behøver tydeligvis soknenummer i filene til Kyrre, men det virker nesten som om et slikt register ikke er publisert.
Spørsmålet kan tydeligvis med fordel stilles i Digitalarkivets forum for kirkebokregistrering.
-
- Kontakt:
Det er gjort. Venter på svar...
Siden jeg jobber som prest i kirka husker jeg at det kom et brev for ett par år siden som omtalte at alle enheter i kirken var utstyrt med et nummer. Nummeret er på (sju eller) åtte siffer og er bygget opp etter følgende mal:
Bispedømme - Prosti - Fellesråd (Prestegjeld?) - Sokn
Eks.: Oslo Domkirke: 01010101
01 Oslo bispedømme
0101 Oslo Domprosti
010101 Oslo Fellesråd (Prestegjeld?)
01010101 Oslo Domkirke (sokn)
(Det er ikke sikkert nullen først i nummeret skal regnes med, slik at det i de ni første bispedømmene 1 - 9 innholder soknenummeret bare 7 siffer og de to nordligste bispedømmene har 8 siffer)
Jeg har ikke oversikt over dette nå hvordan det vil se ut, men i forbindelse med årets kirkevalg ble det sendt en excelfil med oversikt over alle kodene. Dokumentet kan ikke legges ut slik det ser ut nå, men jeg skal se om jeg kan få redigert dokumentet så det kan legges ut på DIS sine sider. (Hvis det nå er dette som menes som soknenummer i Kyrre)
Det er nevnt at noen bruker kommunenummer som første fire siffer, men jeg tror nok meningen med soknenummer følger kirkelig nummerhierarki og derfor ikke følger kommunal inndeling. særlig når man registrerer kirkelige bøker virker det mest sannsynlig at man bruker en kirkelig nøkkel og ikke en kommunal eller statlig.
Bispedømme - Prosti - Fellesråd (Prestegjeld?) - Sokn
Eks.: Oslo Domkirke: 01010101
01 Oslo bispedømme
0101 Oslo Domprosti
010101 Oslo Fellesråd (Prestegjeld?)
01010101 Oslo Domkirke (sokn)
(Det er ikke sikkert nullen først i nummeret skal regnes med, slik at det i de ni første bispedømmene 1 - 9 innholder soknenummeret bare 7 siffer og de to nordligste bispedømmene har 8 siffer)
Jeg har ikke oversikt over dette nå hvordan det vil se ut, men i forbindelse med årets kirkevalg ble det sendt en excelfil med oversikt over alle kodene. Dokumentet kan ikke legges ut slik det ser ut nå, men jeg skal se om jeg kan få redigert dokumentet så det kan legges ut på DIS sine sider. (Hvis det nå er dette som menes som soknenummer i Kyrre)
Det er nevnt at noen bruker kommunenummer som første fire siffer, men jeg tror nok meningen med soknenummer følger kirkelig nummerhierarki og derfor ikke følger kommunal inndeling. særlig når man registrerer kirkelige bøker virker det mest sannsynlig at man bruker en kirkelig nøkkel og ikke en kommunal eller statlig.
-
- Sted: SANDE I VESTFOLD
Hei.
Nå har det gått et par år siden man etterlyste en oversikt over soknenummer her inne.
Jeg står på trappene til en innlevering av liste som er digitalisert gjennom Augustus2, og skulle gjerne hatt dette i orden før den leveres fra meg.
Vennlig hilsen,
Kjell
Nå har det gått et par år siden man etterlyste en oversikt over soknenummer her inne.
Jeg står på trappene til en innlevering av liste som er digitalisert gjennom Augustus2, og skulle gjerne hatt dette i orden før den leveres fra meg.
Vennlig hilsen,
Kjell
Jeg ville ha stilt spørsmålet til Arkivverket på deres forum for kilderegistrering, og i verste fall bare sendt inn arbeidet med en merknad om at soknenummer ikke er satt, så får de finne det ut selv.
Mvh
Petter Stene
Mvh
Petter Stene
-
- Sted: BODØ
Soknenummer er ikke et krav for å sende inn registreringer. Har selv aldri benyttet meg av det, uten at det har skapt noe problem.