Styrmannen Karl Rinnan fra Trondheim

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj06620
Sted: ORKANGER

Styrmannen Karl Rinnan fra Trondheim

Legg inn av gj06620 » 2. april 2008 kl. 16.18

Jeg søker opplysninger vedrørende Styrmannen Karl Rinnan som omkom ifb. med en sjøreise til Arkhangelsk nord i Russland. Karl giftet seg med tanta til min bestefar i Trondhjems Domkirke den 6. mars i 1915 . Hun het Petra Eleonore Hammer og var født og oppvokst på Nedre Bakklandet nr. 6 i Trondheim. Petra var født den 31. Juli 1886 og reiste til Amerika sommeren 1923. I Adressebog for Trondhjem i 1917 er hun oppført som enkefru Rinnan Petra, Wessels Gd.2. Ellers er hun oppført som saleslady Petra Rinnan i passasjermanifestet for SS Bergensfjord's avgang fra Kristiania den 21. Juli 1923. Hun giftet seg på nytt i USA med Steve Sund; og døde i byen Saint. Maries, Benewah i staten Idaho 7. november i 1958.
Karl var født i Trondhjem den 16. oktober 1879 og døpt i Bakke kirke den 8. februar 1880. Han fikk navnet: Karl Otto Fredreic Elvrum Rinnan. Faren var dampskipskaptein Martin Andreas Rinnan *23 03 1838. Mora het Ingeborg Sirene Torberg *22 08 1837 på Ytterøya. Broren var Martin Ambrosius Rinnan *1886. Søstrene Inga Marie *1877, Harriet Oline *1881 & Magdalena Andrea *1884.
Jeg finner dødsfallet til styrmann Karl Rinnan å være under landligge i havnebyen Kem i Arkangelsk distrikt 12. Oktober i 1915 (første verdenskrigen).
I klokkerboken for Lademoen er det beskrevet på side 199, men skriften er dårlig lesbar. Navnet på båten var D/S Herdis, Bachke & Co. rederi, Trondhjem. Ulykken var klassisk for en sjømann. Han hadde vært i land og gikk utfor kaia i mørkret da han skulle gå ombord om kvelden. Han falt i elva og druknet. Han ble meldt savnet, men ikke meldt funnet innen skipet forlot havnen. Kanskje er det holdt sjøforklaring i Tromsø eller skrevet en avisartikkel om hendelsen i Adresseavisen f.eks i oktober 1915? Dødsanonsen sto på trykk i Adresseavisen den 20. & 24. oktober 1915 med navnet Carl Rinnan. [/b]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»