Hans Tolvsen, Hybbestad f.ca.1666
Moderator: MOD_Vestfold
Hans Tolvsen, Hybbestad f.ca.1666
Er det noen som har opplysninger om Hans Tolvsen, Hybbestad Nordre, Tjølling, f.ca. 1666, d.1709.
Han var gift 1688 med Kari Toredatter, f. ca 1659, d.1716, fra Hybbestad Nordre. Jeg har mye info. om henne, men ingeting om Hans Tolvsen og hvem hans foreldre var.
Har lest flere slektstre på internet som har tilknytning til familien på Hybbestad N., men har ikke funnet ut noe mer om Hans. På vielses- attesten fra Tjølling kirke , 25.09.1688 er ikke foreldrene til Hans oppført, men hans bosted var Hybbestad. Kom han opprinnelg fra Hybbestad eller flyttet han dit fra et annet sted da han ble bruker der 1688, samme året han giftet seg med enken Kari Toresdatter ?
Han var gift 1688 med Kari Toredatter, f. ca 1659, d.1716, fra Hybbestad Nordre. Jeg har mye info. om henne, men ingeting om Hans Tolvsen og hvem hans foreldre var.
Har lest flere slektstre på internet som har tilknytning til familien på Hybbestad N., men har ikke funnet ut noe mer om Hans. På vielses- attesten fra Tjølling kirke , 25.09.1688 er ikke foreldrene til Hans oppført, men hans bosted var Hybbestad. Kom han opprinnelg fra Hybbestad eller flyttet han dit fra et annet sted da han ble bruker der 1688, samme året han giftet seg med enken Kari Toresdatter ?
Re: Hans Tolvsen, Hybbestad f.ca.1666
Hei, ser på FC at Hans Tolvsen Hybbestad f. 1668 på Hybbestad i Tjølling. Hans far var : Tolv Hybbestad , men står ikke noen data om han. Far til Kari var: Thore Pedersen Hybbestad
Gå på Folketelling 1801 . Tjølling. Gård Ister Nordre , Trykk på Hans Tolvsen 5 år , da får du hans foreldre og søsken.Han`s far tok nok navnet Hybbestad i tillegg til sitt farsnavn, noe som var meget vanlig. Håper dette er til noen hjelp
Gå på Folketelling 1801 . Tjølling. Gård Ister Nordre , Trykk på Hans Tolvsen 5 år , da får du hans foreldre og søsken.Han`s far tok nok navnet Hybbestad i tillegg til sitt farsnavn, noe som var meget vanlig. Håper dette er til noen hjelp
Hei Grethe Aud Grøndahl Ovesen,
Tusen takk for svar. jeg har fødselsår 1666 (men det kan jo være feil ?) og han var gift med Kari Toresdatter og det stemmer at hun var datteren til Tore Pedersen, det fikk jeg fra Hans kristian Hunskaar. Siden Hans far het Tolv Hybbestad, regner jeg med at Hans var født der ? Jeg skal sjekke folketellingen 1801 og Istre Nordre, Tusen takk for tipset !
Jeg ser at du er bosatt på Tolvsrød ... er det samme Tolv ? og har du tilknytning til denne samme familien ?
God Påske ! Jeg leter videre, hilsen Anne.
Tusen takk for svar. jeg har fødselsår 1666 (men det kan jo være feil ?) og han var gift med Kari Toresdatter og det stemmer at hun var datteren til Tore Pedersen, det fikk jeg fra Hans kristian Hunskaar. Siden Hans far het Tolv Hybbestad, regner jeg med at Hans var født der ? Jeg skal sjekke folketellingen 1801 og Istre Nordre, Tusen takk for tipset !
Jeg ser at du er bosatt på Tolvsrød ... er det samme Tolv ? og har du tilknytning til denne samme familien ?
God Påske ! Jeg leter videre, hilsen Anne.
Jeg svarte vist litt for fort på dette svaret , Hans Tolvsen kunne umulig være 5 år i 1801 siden han var født 1666 ? Men det er sikkert riktig at hans far het Tolv (?)Hybbestad. 

Hei på deg , jeg var visst litt for rask jeg også. det er jo umulig som du sier , skal kikke litt til jeg også, men Tjølling er ca. 3 - 4 mil fra meg.
Anne Tolfsen Langley skrev:Jeg svarte vist litt for fort på dette svaret , Hans Tolvsen kunne umulig være 5 år i 1801 siden han var født 1666 ? Men det er sikkert riktig at hans far het Tolv (?)Hybbestad.
Hans Tolvsen døde 43 år gammel i 1709, så fødselsåret er circa 1666. Han kom til Hybbestad i 1688 ved å gifte seg med enka etter den forrige brukeren. At han skulle være sønn av en Tolv på Hybbestad har jeg ingen tro på, for noen slik Tolv fantes ikke. Dette er et klassisk eksempel på villedende informasjon på Familysearch: Slektsforskeren som har levert opplysningene om Hans Tolvsen, har ikke visst hvor Hans kom fra og har derfor gjettet på at han var fra Hybbestad.
Vielsen i 1688.
Dødsfallet i 1709.
Det kan være mulig å få noen hint om Hans Tolvsens opphav ved å studere fadderne til barna hans. Ved sønnen Tors dåp 31. mars 1694 var f.eks. Mari Hybbestad, Mari Søndre Hybbestad, Laurits Hybbestad, Hans Holmen og Søren Haneholmen faddere.
Haneholmen og Holmen ligger i Tjøllings naboherred Sandar (Sandeherred), men i grensetraktene mot Tjølling-gårdene Istre og Hybbestad. Noen Søren Haneholmen finner jeg ikke omtalt i bygdeboka for Sandeherred, men derimot må fadderen Hans Holmen være identisk med den Hans Olsen som var bruker på Holmen 1698-1716 og var gift med Gro Tolvsdatter, som ifølge bygdeboka var søster av Søren Tolvsen på Istre. Om Søren Tolvsen på Søndre Istre heter det i Tjølling bygdebok at han døde 1713, 43 år gml og, at han var bruker på Søndre Istre ca. 1700-1713. Det er altså ikke umulig at Søren Tolvsen på Søndre Istre hadde bodd på Haneholmen før han kom til Istre og at han var identisk med fadderen Søren Haneholmen.
Det later med andre ord til at Hans Tolvsen på Hybbestad hadde søsknene Gro (f. ca. 1669), gift med Hans Olsen på Holmen, og Søren (f. ca. 1670), som etter hvert ble bruker på Søndre Istre. Hvem deres foreldre var, er derimot så langt ukjent. Det fantes en Tolv Mortensen på Søndre Istre fram til 1693, men han har vi skifte etter som viser at han var barnløs. På Haneholmen var det en Tolv Kjellsen som var bruker 1675-1712, men bygdeboka nevner bare sønnene Kjell og Anders (disse er nevnt i manntallet 1701). Det betyr ikke at han ikke kan ha hatt flere barn, men på den annen side kan jeg heller ikke finne noe som tyder på at han hadde det.
Foreløpig konklusjon: Hvilken Tolv som var far til de antatte søsknene Hans Tolvsen på Hybbestad, Gro Tolvsdatter på Holmen og Søren Tolvsen på Istre, er ukjent.
PS: Tolv/Tolf er en variant av det nørrøne navnet Torleif. De fleste norske stedsnavnene av typen Tolvsrød, Tollefsrød, Tolsrød etc er tolket til å bety "Torleifs rydning", men navnene har ingen innbyrdes tilknytning.
Kristian Hunskaar skrev:Hans Tolvsen døde 43 år gammel i 1709, så fødselsåret er circa 1666.
I manntallet 1701 oppgis han for øvrig å være 38 år, hvilket gir ca. 1663 som fødselsår. Det skulle illustrere hvor usikkert fødselsåret er.
Det var mye informasjon, tusen takk! Skal lete videre med de opplysningene.
Jeg fant en Tholff Søffrensen, alder 35, på Nordre Sunde, Thiømmøe, Sandeherridt, Brunlaug Lehn, (Census 1664, Sandeherred) ?, men det er vel mye mer rimelig at det heller er noen av de du nevnte i ditt innlegg. Jeg tror heller ikke at denne Tolv Hybbestad kan ha vært faren til Hans ettersom han døde 1676, bare 20 år gammel...
Tusen hjertelig takk for hjelpen, Kristian Hunskaar.
Jeg fant en Tholff Søffrensen, alder 35, på Nordre Sunde, Thiømmøe, Sandeherridt, Brunlaug Lehn, (Census 1664, Sandeherred) ?, men det er vel mye mer rimelig at det heller er noen av de du nevnte i ditt innlegg. Jeg tror heller ikke at denne Tolv Hybbestad kan ha vært faren til Hans ettersom han døde 1676, bare 20 år gammel...
Tusen hjertelig takk for hjelpen, Kristian Hunskaar.
Anne Tolfsen Langley skrev:Det var mye informasjon, tusen takk! Skal lete videre med de opplysningene.
Ja, men hvis du ikke har mulighet til å lete andre steder enn på internett, vil dette være ganske vanskelig. Du skulle i det minste hatt bygdebøkene for Tjølling og Sandar/Sandeherred til å orientere deg i, men du kan i alle fall lete fram ytterligere faddere til Hans Tolvsens barn.
Anne Tolfsen Langley skrev:Jeg fant en Tholff Søffrensen, alder 35, på Nordre Sunde, Thiømmøe, Sandeherridt, Brunlaug Lehn, (Census 1664, Sandeherred) ?, men det er vel mye mer rimelig at det heller er noen av de du nevnte i ditt innlegg. Jeg tror heller ikke at denne Tolv Hybbestad kan ha vært faren til Hans ettersom han døde 1676, bare 20 år gammel...
Tolv Sørensen (d. ca. 1692) på Søndre Sundane (Sunde) på Tjøme er det bevart skifte etter, og dette viser at han ikke kan ha vært far til Hans Tolvsen på Hybbestad.
Den Tolv Hybbestad som døde 1676, 20 år gml, kan, som du sier, ikke være far til en søskenflokk født i siste halvdel av 1660-tallet, så han kan trygt sees bort fra. På et vis er han likevel interessant, for jeg kan ikke se av Tjølling bygdebok at han kan plasseres inn i noen slektsmessig sammenheng på Hybbestad.
Jeg holder nå Tolv Kjellsen på Haneholmen som en god kandidat til å være far til Hans Tolvsen på Hybbestad, Søren Tolvsen på Istre og Gro Tolvsdatter på Holmen, men noe bevis har jeg ikke funnet.
Jeg har sett på fadderne til barna til Hans Tolvsen og barna til Søren Tolvsen. Det er ganske opplagt at disse to var brødre, for de er ofte faddere for hverandres barn, samtidig som Gro Holmen (som helt sikkert var Sørens søster) ble brukt som fadder. Det som er interessant, er at en Kjell Haneholmen var fadder for Ole Hansen fra Gybbestad i 1704 og Maren Sørensdatter fra Istre i 1709, mens en Anders Haneholmen var fadder for Kirsti Sørensdatter fra Istre i 1712.
Kjell og Anders fra Haneholmen kan neppe være andre enn Tolv Kjellsens to sønner, Kjell Tolvsen og Anders Tolvsen, kjent fra manntallet 1701. Når disse opptrer som faddere, virker det ganske sannsynlig at de var søsken til Hans, Søren og Gro. I så fall var Tolv Kjellsen far til dem alle.
Tolv Kjellsens enke het Live Paulsdatter, men om Tolv var far til Hans Tolvsen & co, er det ikke sikkert at Live var deres mor. Tolv Kjellsen kan nemlig ha vært gift to ganger, noe som ikke er usannsynlig ettersom han synes å ha fått barn over en 20-årsperiode, kanskje mer. Det er for øvrig to andre potensielle barn av Tolv Kjellsen som dukket opp i fadderundersøkelsen, Maren Tolvsdatter og Anne Tolvsdatter (1709 - bosted ikke nevnt).
Oppsummert: Tolv Kjellsen på Haneholmen kan ha vært far til Hans Tolvsen på Hybbestad, men noe skikkelig bevis mangler.
Jeg har sett på fadderne til barna til Hans Tolvsen og barna til Søren Tolvsen. Det er ganske opplagt at disse to var brødre, for de er ofte faddere for hverandres barn, samtidig som Gro Holmen (som helt sikkert var Sørens søster) ble brukt som fadder. Det som er interessant, er at en Kjell Haneholmen var fadder for Ole Hansen fra Gybbestad i 1704 og Maren Sørensdatter fra Istre i 1709, mens en Anders Haneholmen var fadder for Kirsti Sørensdatter fra Istre i 1712.
Kjell og Anders fra Haneholmen kan neppe være andre enn Tolv Kjellsens to sønner, Kjell Tolvsen og Anders Tolvsen, kjent fra manntallet 1701. Når disse opptrer som faddere, virker det ganske sannsynlig at de var søsken til Hans, Søren og Gro. I så fall var Tolv Kjellsen far til dem alle.
Tolv Kjellsens enke het Live Paulsdatter, men om Tolv var far til Hans Tolvsen & co, er det ikke sikkert at Live var deres mor. Tolv Kjellsen kan nemlig ha vært gift to ganger, noe som ikke er usannsynlig ettersom han synes å ha fått barn over en 20-årsperiode, kanskje mer. Det er for øvrig to andre potensielle barn av Tolv Kjellsen som dukket opp i fadderundersøkelsen, Maren Tolvsdatter og Anne Tolvsdatter (1709 - bosted ikke nevnt).
Oppsummert: Tolv Kjellsen på Haneholmen kan ha vært far til Hans Tolvsen på Hybbestad, men noe skikkelig bevis mangler.
Kristian Hunskaar skrev:Oppsummert: Tolv Kjellsen på Haneholmen kan ha vært far til Hans Tolvsen på Hybbestad, men noe skikkelig bevis mangler.
Det viser seg at Hans Tolvsen på Hybbestad hadde et barn som ikke var nevnt i bygdeboka, antakelig fordi det døde i barndommen: Guri, f. 1689. Fadder her var "Gro Haneholm", og dette må være kvinnen vi ellers kjenner som Gro Tolvsdatter på Holmen. I 1689 var hun trolig ennå ugift, og Haneholmen var vel da hennes hjemsted.
Tidligere har vi sett at Søren Tolvsen på Istre trolig var identisk med den Søren Haneholmen som var fadder i 1694. Dermed er det nå så mye som knytter disse folkene til Haneholmen, at jeg er ganske sikker på at Tolv Kjellsen var faren. Men igjen: Et skikkelig bevis mangler (og lar seg kanskje ikke finne).
Hans Tolvsen kalte altså si eldste datter Guri, et navn Søren Tolvsen ga si nest eldste datter. Jeg har derfor en mistanke om at Tolv Kjellsen kan ha vært gift første gang med ei kvinne ved navn Guri.
Du verden ! de er rask ! vi har visst holdt på med det samme i ettermiddag, for jeg fant også ut litt om denne Tolv Kjellsøn på Haneholmen f.1639, d.1712. Han var gift med Live Paulsdatter, f.1647, d. 1720. Tolv Kjellsen's far het : Kjell Svensøn f.ca 1604, men vet ikke hvor han kom fra... han var gift m. Anne Andresdatter, f. ca. 1604. Anne Andersdatter var datter av Anders Olssøn ( ca 1566) gift m. Mari NNsdattr. (1570-1660) .....Nå syntes du sikkert at jeg har forvillet meg på internetsidene, (Google -Haneholmen) men det er ikke så lett for en som bor langt unna og ikke har anledning til å besøke bibliotek eller bygdetun, derfor er SF -Dis-Norge til stor hjelp for meg. Tenkte at jeg kanskje kunne få hjelp av andre som slekter til denne familien. Jeg setter utrolig stor pris på all hjelpen du har ytet, Tusen takk. 

Anne Tolfsen Langley skrev:Du verden ! de er rask ! vi har visst holdt på med det samme i ettermiddag, for jeg fant også ut litt om denne Tolv Kjellsøn på Haneholmen f.1639, d.1712. Han var gift med Live Paulsdatter, f.1647, d. 1720. Tolv Kjellsen's far het : Kjell Svensøn f.ca 1604, men vet ikke hvor han kom fra... han var gift m. Anne Andresdatter, f. ca. 1604. Anne Andersdatter var datter av Anders Olssøn ( ca 1566) gift m. Mari NNsdattr. (1570-1660) .....Nå syntes du sikkert at jeg har forvillet meg på internetsidene, (Google -Haneholmen)
Disse opplysningene ser ut til å være hentet fra Lorens Bergs bygdebok for Sandar/Sandeherred. Du bør imidlertid være klar over at Berg tok forbehold om hvorvidt Anne Andersdatter var gift med Kjell Svensen eller ikke (en vet sikkert at hun ble gift med en bonde på Haneholmen, og det er Kjell som passer best).
Videre er fødselsårene til Tolv Kjellsen og Live Paulsdatter ca.-årstall, og fødselsårene for Anne Andersdatter, Anders Olsen og Mari NNdatter synes å være tatt rett ut av løse lufta, for slikt finnes det overhode ingen kilder til.