hvordan ta kontakt med levende slektninger ?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj06455
Sted: HORTEN

hvordan ta kontakt med levende slektninger ?

Legg inn av gj06455 » 9. mars 2008 kl. 12.00

Jeg må innrømme at jeg er litt redd for å ta kontakt med levende slekninger og trenger noen råd og vink fra andre som har vært i en slik situasjon.

Hittil har jeg bare fått kontakt med levende slekt som har holdt på med slektsforskning slik at våre veier har krysset slik.

Er det uhøflig å sende mail/ ringe ? Jeg er ikke sikker på at motparten vet om familieforholdene som blir avdekket dersom jeg tar kontakt. Familieopplysninger på min side forteller at kontakt fra den andre siden av familien ble ønsket på tidlig 60-70 tall, men dette er jo lenge siden....Kontakten den gang ble borte pga dødsfall og diverse omstendigheter. Korrespondanse fra den gangen er desverre gått tapt.

Noen synspunkter ??

alle innspill mottas med takk :-)

Hilsen Liv Christin Markussen

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Re: hvordan ta kontakt med levende slektninger ?

Legg inn av dn20990 » 9. mars 2008 kl. 12.56

Vi har positive erfaringer med å ta kontakt.
Ved et par anledninger har jeg utfra navnelikhet i telefonkatalogen "gjettet" på at vedkommende er den jeg tror det er. Man må selvsagt opptre forsiktig og ikke påtrengende. Viser det seg at det er gjensidig interesse for kontakt kan det bli en positiv opplevelse. Hvis det motsatte skulle skje er det bare å trekke seg stille og rolig tilbake.

vh
leif erik

gj06455

Legg inn av gj06455 » 9. mars 2008 kl. 13.15

Takk for innspill:-)

Er noe slikt jeg har tenkt meg det også.

Bruker god tid til å tenke meg om selv nå også, slik at jeg er forberedt på både et positivt og et negativt svar.

Flott å høre fra noen andre, tusen takk :-)

dn17500
Sted: GRESSVIK

Legg inn av dn17500 » 9. mars 2008 kl. 13.39

Jeg har selv blitt kontaktet av en levende ukjent slektning. Kontakten fikk jeg via en annen slektsgransker.

Synes dette er en grei måte å gjøre det på. Den som blir kontaktet får da anledning til å avslå og bli kontaktet av slektningen.
Hilsen
Per Kåre

gj06455

Legg inn av gj06455 » 9. mars 2008 kl. 13.51

Dette var en god ide:-)

tusen takk for innspillet :-) det kommer godt med på veien !

Hilsen Liv Christin

Svar

Gå tilbake til «Generelt»