To av disse gjelder mellomnavn og lignende. Rapportene er:
dbxxxxxNavnforkastet.txt og dbxxxxxPatronymPlassertFeil.txt
Den førstnevnt inneholder to ting hos meg, nemlig fornavn forkortet A. eller C. osv. eller etternavn av typen Patronym slik som Ole Hansen Baastad - når stedet er Danmark eller Sverige (og Tyskland). Ikke Norge. Hansen rapporteres altså som feil, men personen kommer med på uttrekket og vises på listen dbxxxxx_Uttrukne.txt.
Den andre listen inneholder stort sett alle norske sted med mellomnavn av typen Patronym. Også disse ser ut til å ha kommet med på uttrukne.
Jeg har idag plassert alle mellomnavn i fornavn-feltet.
Altså inneholder disse listene "feil" som ikke forårsaker forkastelse, men jeg vil gjerne vite om jeg heller burde ha plassert "Hansen" som etternavn (Hansen Baastad) for å unngå problemet. Imidlertid ser jeg at jeg da ved søk i Distreff kanskje får problemer ved søk på Baastad som jeg primært vil si er riktig søkebegrep. (Søk på patronym - da drukner en mer eller mindre).
Når det gjelder fornavn forkortet til A., C. osv. håper jeg også på en avklaring. Å finne "riktig" fornavn uten forkortelse er av og til umulig og forbokstaven hjelper mer enn ingenting.
Skal mellomnavn plasseres i fornavnfeltet eller i etternavn ?
Kan forkortet fornavn registres når en ikke har bedre ?