Mellomnavn, patronym og doble etternavn.

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Leif Salicath
Sted: SKI

Mellomnavn, patronym og doble etternavn.

Legg inn av Leif Salicath » 6. mars 2008 kl. 20.05

Jeg får noen feilrapporter når jeg kjører Gedtreff.

To av disse gjelder mellomnavn og lignende. Rapportene er:
dbxxxxxNavnforkastet.txt og dbxxxxxPatronymPlassertFeil.txt

Den førstnevnt inneholder to ting hos meg, nemlig fornavn forkortet A. eller C. osv. eller etternavn av typen Patronym slik som Ole Hansen Baastad - når stedet er Danmark eller Sverige (og Tyskland). Ikke Norge. Hansen rapporteres altså som feil, men personen kommer med på uttrekket og vises på listen dbxxxxx_Uttrukne.txt.

Den andre listen inneholder stort sett alle norske sted med mellomnavn av typen Patronym. Også disse ser ut til å ha kommet med på uttrukne.

Jeg har idag plassert alle mellomnavn i fornavn-feltet.

Altså inneholder disse listene "feil" som ikke forårsaker forkastelse, men jeg vil gjerne vite om jeg heller burde ha plassert "Hansen" som etternavn (Hansen Baastad) for å unngå problemet. Imidlertid ser jeg at jeg da ved søk i Distreff kanskje får problemer ved søk på Baastad som jeg primært vil si er riktig søkebegrep. (Søk på patronym - da drukner en mer eller mindre).

Når det gjelder fornavn forkortet til A., C. osv. håper jeg også på en avklaring. Å finne "riktig" fornavn uten forkortelse er av og til umulig og forbokstaven hjelper mer enn ingenting.

Skal mellomnavn plasseres i fornavnfeltet eller i etternavn ?
Kan forkortet fornavn registres når en ikke har bedre ?

:?:

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Mellomnavn, patronym og doble etternavn.

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 6. mars 2008 kl. 22.48

Leif Salicath skrev:Når det gjelder fornavn forkortet til A., C. osv. håper jeg også på en avklaring. Å finne "riktig" fornavn uten forkortelse er av og til umulig og forbokstaven hjelper mer enn ingenting.

Skal mellomnavn plasseres i fornavnfeltet eller i etternavn ?
Kan forkortet fornavn registres når en ikke har bedre ?

:?:

Distreff er en tjeneste for å finne like personer. Det har ingen mening å sammenligne navn på forkortelser. MEN, man må skille på "søkenavnet" og orginalt navn. Det det rapporteres om er at i søkenavnet forkastes C. etc, men vi viser orginalnavnet i skjermbilde ved søk på web'n. Der kommer forkortelsen frem. (I resultat fila som man får i retur er det søkenavn som vises)

se selv søk på Nicoline Harbitz (på medlem 4072(a)

Generellt så vil jeg si at mellom navn ikke hører hjemme i etternavnsfelt. Men er egentlig usikker på hvordan GEDtreff takler dette. Tror den ikke ser forskjell
mvh Rolf B. Holte
DNA koordinator i Vestfold
Les dette før du poster din melding

Leif Salicath
Sted: SKI

Legg inn av Leif Salicath » 7. mars 2008 kl. 9.59

Takk for svar.

Generellt så vil jeg si at mellom navn ikke hører hjemme i etternavnsfelt.

Det var jeg glad for å høre. Jeg hadde jo forut for at jeg laget dette innlegget lest 2-3 andre tråder om saken på forumet, men som egentlig ikke avklarte dette poenget. Det er ellers riktig at nevnte patronymer i fornavn ikke lar seg søke på i Distreff, men at de vises. Det har jeg testet ut. Det er jo slik at kun første fornavn lar seg søke på der ! (Det samme gjelder etternavn, dvs. at kun det første lar seg søke på).

Gedcom-layouten har såvidt jeg vet, idag ikke noe eget felt for mellomnavn eller patronym og inntil dette kommer, får vi ingen god løsning på plassering og bruk av patronym.

Jeg håper at det kommer inn noe om problemstillingen i pdf-hjelpefilen, da txt-filenes navn (dbxxxxxNavnforkastet.txt og dbxxxxxPatronymPlassertFeil.txt ), gir inntrykk av at det er feil som bør rettes.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 10. mars 2008 kl. 20.51

GEDtreff skal i dag trekke ut kun 1. fornavn for matching mot andres data.

I senere versjoner hvor normalisering er tatt med, skal også andre FORNAVN kunne tas med, men kun hvis de finnes normalisert.

Det kan se ut som om rapporten av fornavn som ikke finnes normalisert livevel sniker seg med allerede i nåbærende versjon, men det skjer ikke på egen maskin :-) Derfor er det vanskelig å følge hva programmet gjør når noe likevel ikke inntreffer (man må ha en gjenskapbar feil for å finne feil)

Mellomnavn er slektsnavn man har fått ved dåpen, f.eks. som min bestefar som er døpt Otto Albert Wüller, men hette Arnesen. Dog fikk han som ca. 18-åring navnebevilling til å ta mellomnavnet Wüller som slektsnavn og hans familie ble da hetende det. Men altså det var først et mellomnavn.

Et program som har lest gjennom ca. 1000 gedcom-filer danner utgangspunktet for en tabell over kjente fornavn, patronymer og slektsnavn. Fornavn i 2. eller senere posisjoner blir ikke brukt for normaliseringer i og med det sannsynligvis kan være slektsnavnbaserte mellomnavn. Etterpå er slike mellomnavn fjernet fra fornavnbasen basert på en algoritme om at fornavn som finnes som etternavn sannsynligvis er slektsnavn. Dog finnes det fornavn som brukes som slektsnavn og motsatt, så de er fysisk ikke fjernet fra basen, men tagget.

Når full normalisering skal settes i drift skal det være fornavn for foreningens språk som skal danne utgangspunkt for normalisering, men i programmet ligger det fortsatt feil, slik at noe er koplet til nasjonalitet for stedet man nevnes på. Derfor er normalisering ikke fullt ut satt i drift ennå men må snart være gjenstand for rigorøs testing fordi programmet også skal brukes av andre foreninger hvor normalisering er i bruk allerede. (Testere fra disse foreninger vil delta i denne testen)

Som du ser også, personene blir ikke avvist pga. dette (Men personer som N N blir det da N, Nn, Nnn, repeterte ? og en del annet fjernes. og hvis det medfører at enten fornavn eller etternavn-feltet blir blankt, da avvises personen.

Ang. plassering av patronym kan dette velges i oppsettet. Man kan velge å rapportere avvik fra egen standard. Noen vil ha blankt etternavnsfelt helt og holdent om det er snakk om patronymer, noen aksepterer det plassert i ett av begge felter, og ytterligere andre vil alltid ha det med i etternavnfeltet. Avvik fra dette valget vil også bli rapportert. Default oppsett er i etternavnfeltet minnes det meg.

Det du ser i rapporten er enten forårsaket av at et enkelt navneelement forkastes f.eks. A. eller C. eller lignende, eller som i det andre tilfellet, brudd på regelen om plassering av patronymet.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 10. mars 2008 kl. 20.53

For øvrig, når vi igangsetter normalisering av fornavn, vil man også få rapportert individer med mulig feil kjønn, f.eks. sønnen Berte Olsdtr :-)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 10. mars 2008 kl. 21.33

Her ble jeg litt usikker på din definisjon
Fornavn i 2. eller senere posisjoner blir ikke brukt for normaliseringer i og med det sannsynligvis kan være slektsnavnbaserte mellomnavn
.

Vil det si at 2. navenet i disse tilfellene ikke betraktes som del av fornavnet, men tolkes som slektsbasserte navn:

Justin Ingvard Jørgensen
Julius Anker Mørk Jørgensen
Jørgen Johan Mikkelsen
Johanne Severine Jørgensdtr
Jørgen Martinus Severin Villiksen
Arnfinn Jostein Mæhre
Inger Kristina Kaspersdtr
Olga Gjertine Rafdal Johannessen
Olga Gjertine Rafdal

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 10. mars 2008 kl. 22.08

Otto Jørgensen skrev:Her ble jeg litt usikker på din definisjon
Fornavn i 2. eller senere posisjoner blir ikke brukt for normaliseringer i og med det sannsynligvis kan være slektsnavnbaserte mellomnavn
.

Vil det si at 2. navenet i disse tilfellene ikke betraktes som del av fornavnet, men tolkes som slektsbasserte navn:

Justin Ingvard Jørgensen
Julius Anker Mørk Jørgensen
Jørgen Johan Mikkelsen
Johanne Severine Jørgensdtr
Jørgen Martinus Severin Villiksen
Arnfinn Jostein Mæhre
Inger Kristina Kaspersdtr
Olga Gjertine Rafdal Johannessen
Olga Gjertine Rafdal

I dagens versjon blir uansett fornavn i 2. posisjon forkastet. Kun 1. fornavn blir trukket ut. Dette er beskrevet på web-siden.

Derimot, som Rolf også skriver, ved presentasjon vises hele navnet.

Når vi snakker om trukket ut, så er det snakk om de deler av en persons navn som brukes for matching mot andres data. Også dette skal være omtalt, både på web og tidligere artikler og danner for meg utgangspunkt for alle kommentarer, dvs at man har dette i bakhodet. Ellers skulle mine kommentarer bli 20-30 sider lange, hver gang.

I en fremtidig versjon, ved gjennomført normalisering, vil flere fornavn kunne trekkes ut, men kun de som finnes i tabellen med normaliserte navn. Andre navn er mest sannsynlig mellomnavn og vil kun sperre for identifisering av samme person i andres baser.
Normaliseringen vil derimot åpne for identfisiering av flere individer som er faktisk samme person, men hvor fornavn (og dessverre slektsnavn) kan variere i stavelse i enkelte kilder. Dagens sammenligning er 100% bokstavtro, dvs. Ole og Ola er to forskjellige navn, like forskjellige som Ola og Berte er det.
Ved normalisering vil både Ola og Ole bli ansett som samme navn og gi tilslag.

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»