"Riktig" skrivemåte av kallenavn

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Leif Salicath
Sted: SKI

"Riktig" skrivemåte av kallenavn

Legg inn av Leif Salicath » 2. mars 2008 kl. 11.09

Jeg oppdager at min skrivemåte ikke har vært helt riktig. Jeg har brukt (Betty) som familien brukte på en som het Elisabeth. Dette blir til (betty) i Distreff, men jeg får vite at ( Betty ) ville gitt ( Betty ), dvs. det som må til er space mellom "(" og forbokstav. Bakgrunnen er logisk, nemlig at "(" teknisk sett blir forbokstaven.
Jeg vil måtte endre dette i min base, men spør herved om hvilke tegn/skrivemåte som brukes alment som f.eks.:
( Betty )
" Betty "
' Betty '
eller ???
Spacen behøves som nevnt av Distreff.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: "Riktig" skrivemåte av kallenavn

Legg inn av dn01013 » 2. mars 2008 kl. 12.59

Hensikten med Distreff er å matche to slektsforskeres databaser mot hverandre, og da utgjør ikke dette særlig problem egentlig. Selvfølgelig ser det pent ut ved presentasjonen, men for matching betyr det ingenting i og med kun første navn benyttes i dag.

Ville latt det stå som (Betty) eller, som i Disgen, skrive det da som Betty*

Tror det gjelder spesielle regler i Distreff-presentasjon hvis det står Betty* som kallenavn, i hvertfall i svensk Disbyt. Er usikker på hvor filtreringen skjer, Mulig det er GEDtreff sitt ansvar. Er forsåvidt en ting som må koordineres med skaperen av DISBYT/Distreff.

Så inntil videre, la dette ligge.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. mars 2008 kl. 13.00

Poenget med mitt svar i mail var at hvis det er viktigere at det står (Betty) der enn at det står (betty) så måtte det i såfall registreres som ( Betty), men tenkte ikke på at det skulle oppfattes som et pålegg om å gjøre det slik.

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 2. mars 2008 kl. 14.55

Jeg fant denne: her
hvor saken er drøftet tidligere. Der er svaret:
Hvis du setter kallenavnet i parentes etter fornavnet og tar mellomrom etter første parentes, får du stor bokstav.

Dette stemmer godt overens med ditt svar Alf.

Jeg ser at mange slektsbøker bruker "Betty" osv., men velger gjerne å fortsette med parantes , dog med ett mellomrom bak.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. mars 2008 kl. 15.05

Leif Salicath skrev:Jeg fant denne: her
hvor saken er drøftet tidligere. Der er svaret:
Hvis du setter kallenavnet i parentes etter fornavnet og tar mellomrom etter første parentes, får du stor bokstav.

Dette stemmer godt overens med ditt svar Alf.

Jeg ser at mange slektsbøker bruker "Betty" osv., men velger gjerne å fortsette med parantes , dog med ett mellomrom bak.

I Disgen medfører Betty* at navnet skrives understreket i alle rapporter :-)

vet ikke hva andre programmer gjør.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. mars 2008 kl. 15.07

De fleste program løser dette på ulike måter. Jeg ville tro at det viktigste er hvordan dette presenteres i rapporter. Noen rapporter (les programmer) ivaretar dette med begreper som f.eks. "kjent som" "Navn som gift" etc.

Hvordan dette behandles i GEDCOM er også ulikt og dermed vil behandlingen i DISTREFF også gi annerledes resultat uten at jeg ville legge det som avgjørende.

Tenk i vesentlig grad at du sikkert skal presentere resultatet av ditt arbeid for familie, slekt og venner og da er det det målet du bør sikte mor........ :D
Sist redigert av Otto Jørgensen den 2. mars 2008 kl. 15.25, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. mars 2008 kl. 15.20

Otto Jørgensen skrev:Tenk i vesentlig grad at du sikkert skal presentere resultatet av ditt arbeid for fmalie, slekt og venner og da er det det målet du bør sikte mor........ :D

Underskrives :-)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. mars 2008 kl. 15.55

I dette tilfellet hvor Betty ikke er hennes fødenavn, ville det uansett være naturlig å registrere henne med sitt fødnavn Elisabeth slik det står i kirkeboken og legge inn variantene på den måten som ditt slektsprogram tillater og hvordan dette gir den utskrftsformen som du ønsker å presentere resultatet.

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 2. mars 2008 kl. 16.18

Jeg har gravd litt videre og fant selvsagt noe under hjelp i Legacy.

Fornavn
Legg inn alle fornavn for personen, medregnet fornavn og alle mellomnavn. Ikke ta med kallenavn eller alternative navn som bør legges inn ved å trykke på ikonet til høyre for etternavnsfeltet. Fornavn kan inneholde opptil 120 tegn.

Du kan legge inn et kallenavn som en del av fornavnsfeltet ved å sette det i anførselstegn. F.eks.: Carl Christian "Kalle". Slike kallenavn kan brukes i fortellende avsnitt når du lager en bokrapport. (Se emnet Bruk navn i anførselst. i beretninger under Skillearket Format i hjelpeemnet Rapportvalg.)
hvor vi finner:
Bruk navn i anførselst. i beretninger: Hvis navn har blitt skrevet i anførselstegn, bruk dem i beretninger. For eksempel Christoffer "Chris" Hansen skrives Chris i beretninger.

Fjern fornavn i anførselstegn: Fjerner fornavn som er skrevet i anførselstegn. Christoffer "Chris" Hansen vil skrives Christoffer Hansen.

Mao. er det knyttet muligheter i Legacy til bruken av "Betty", men trolig ikke tilsvarende til (Betty).

NB. Brukes den førstnevnte metoden å legge inn alternativt navn, fungerer dette i Legacy slik at en får teksten: Også kjent som: Betty. Denne kan en da velge å ta med i rapporter, eller ei. Imidlertid virker det nok slik at en mister denne info i Distreff-uttrekk og derfor velger jeg å droppe å gjøre det slik.

Ut fra ovenstående bør kallenavn rimeligvis skrives " Betty" hvis ikke dette blir feil i Disbyt eller andre steder.

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 2. mars 2008 kl. 16.41

Hei Otto. Du skriver
I dette tilfellet hvor Betty ikke er hennes fødenavn, ville det uansett være naturlig å registrere henne med sitt fødnavn Elisabeth slik det står i kirkeboken og legge inn variantene på den måten som ditt slektsprogram tillater og hvordan dette gir den utskrftsformen som du ønsker å presentere resultatet.

Dette er jeg helt enig i, men vil også nevne at jeg har hatt mange treff mot andre på nettopp kallenavnet. Sogar er det ofte brukt istedenfor fødenavnet i gravminner mm. Men selvsagt må også fødenavn registreres - og gjerne først.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. mars 2008 kl. 16.42

Enkelt og greit:

Bruk den metodikk som svarer til det programmet du bruker.

Og lurer du på noe i den forbindelse, se hva som står i manual/hjelpefil F1

Og hvis det ikke gir godt svar, spørr den fadder du har for ditt aktuelle program

:D :D :D

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 2. mars 2008 kl. 16.54

Leif Salicath skrev:Jeg har gravd litt videre og fant selvsagt noe under hjelp i Legacy.

Det er i Legacy fullt mulig å benytte "din" måte, (Betty).
Det du må passe på er at du i oppsettet av Legacy under Valg -> Skreddersy og så på fanebladet Dataformat, oppe til venstre, krysser av to steder for "Ikke forandre det jeg skriver". Prøv deg nå fram med å forhåndsvise en utskrift og se hvordan det blir.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 2. mars 2008 kl. 18.22

Såfremt ikke jeg oppdager at noe blir helt feil ved å bruke " Betty" (mellomrom før forbokstav), kommer jeg til å bruke dette. Selv om det er løsninger som gjør at en i rapporter mv kan bruke andre varianter, er jeg mest happy med å bruke det samme som anbefales av de større slektsprogrammer og som ser ut til å være gjengangere i de fleste slektsbøker jeg har lest.

Mye av hensikten med denne tråden var å få vite hva som andre brukte og hva som var "gangbart". Forhåpentligvis har denne diskusjonen vært og vil være til nytte for andre også.

mvh
Leif

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 13. mars 2008 kl. 16.50

Leif Salicath skrev:NB. Brukes den førstnevnte metoden å legge inn alternativt navn, fungerer dette i Legacy slik at en får teksten: Også kjent som: Betty. Denne kan en da velge å ta med i rapporter, eller ei. Imidlertid virker det nok slik at en mister denne info i Distreff-uttrekk og derfor velger jeg å droppe å gjøre det slik.

Ut fra ovenstående bør kallenavn rimeligvis skrives " Betty" hvis ikke dette blir feil i Disbyt eller andre steder.

En rekke programmer støtter å legge inn separat navnevarianter, f.eks. for å markere at en person er kjent under flere navn.

Hvis dette brukes til å registrere Betty, så vil vedkommende (forhåpentligvis) ville komme som egen søkbar linje i basen, men navnet vil vises fullt ut.

I Gedcom-fila skal det da foreligge følgende

o PERS @unik_kode@
1 NAME Elisabeth /Hansen/
1 NAME Betty /Hansen/

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»