Jeg har forsøkt å forstå denne for å være sikker på at mine registreringer i slektsprogrammet ikke har generelle feil. Jeg vedlegger en slik rapport og spør om følgende:
a) 16798 datostednotiser mangler kildebelegg (antallet er lik datohendelser fjernet etter kjøring av personer lenger oppe i rapporten). Dette virker jo dramatisk og jeg kan ikke helt forstå hvordan dette som nesten er alle datohendelser totalt, kan mangle kildebelegg. Jeg har riktignok vært usikker på om alle "bopel", "yrke", "generelle notater" osv. må få kildehenvisning når jeg har det fra før på enten navn, født eller død. Er der virkelig mulig at kilde skal logges på alle disse elementene ?
b) 206 datonotiser mangler dato. Har jeg forstått det riktig at det må være f.eks. "bopel" registrert med sted uten dato. Jeg lurer også på hvilken form f.eks. "Generelle notater" som inneholder en rekke dato-hendelser skal skrives for at det skal bli best (dato først "/" eller komma, linjeskift eller .. )? I Legacy som jeg bruker kan jeg velge forskjellige hendelser iht til meny, men for personer med mye tekst og mange årstall under f.eks. yrke, har jeg valgt å plassere alt som en samlet tekst og ingenting annet enn avkryssing av yrke i selve "menyvalget" for hendelser.
c) 1885 personer mangler alle notiskilder. Jeg forstår ikke at dette kan være tilfelle og må spørre hva som kan ligge her. Jeg kan riktignok ha glemt kilder på noen 10-talls, men her må det ligge en "hund" begravet. Er det bare at jeg har 1885 personer som kun er registrert med navn, født, død og steder for dette og ikke opplysninger om "bopel", "eiendom" osv. ?
Håper på svar.
Statistikken "dbnnnnn_Oppsummering.txt
Moderator: MOD_DIStreff
-
- Sted: SKI
Statistikken "dbnnnnn_Oppsummering.txt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Statistikken "dbnnnnn_Oppsummering.txt
Et veldig enkelt spørsmål. Husket du på å eksportere kildene til Gedcom-filene?
Når du går inn i Gedcom-filen, er det da knyttet en linje 2 SOUR @ref@ til hver eneste 1-hendelse som også har 2 DATE og 2 PLAC knyttet til seg, altså slik:
1 BIRT
2 DATE <dato>
2 PLAC <sted>
2 SOUR @referansepeker@
og annet sted
0 SOUR @referansepeker@
1 NAME ......
0........
Hvis disse mangler, så er det årsak til rapporten.
Hva du har lagret i din database vet GEDtreff ingenting om, kun hva du har eksportert til gedcom-fila
Når du går inn i Gedcom-filen, er det da knyttet en linje 2 SOUR @ref@ til hver eneste 1-hendelse som også har 2 DATE og 2 PLAC knyttet til seg, altså slik:
1 BIRT
2 DATE <dato>
2 PLAC <sted>
2 SOUR @referansepeker@
og annet sted
0 SOUR @referansepeker@
1 NAME ......
0........
Hvis disse mangler, så er det årsak til rapporten.
Hva du har lagret i din database vet GEDtreff ingenting om, kun hva du har eksportert til gedcom-fila

Du kan også i oppsettet i GEDtreff gå inn og velge de typer hendelser/notiser du ønsker skal bli trukket ut. Kun de som er krysset av vil bli sjekket for kildedekning, dvs. forekomst av 2 SOUR for vedkommende hendelse.
Om du har f.eks. følgende situasjon:
1 BIRT
2 DATE <ok dato>
2 PLAC <ok sted>
1 EVEN
2 SOUR @sour@
1 EVEN Konfirmert
2 DATE <ok dato>
2 SOUR $sour@
Så vil den fødsel telle opp manglende kildedekning, 1 EVEN vil ikke bli trukket ut pga. manglende sted og/eller dato og vil telle ipp kilde mangler og konfirmasjon vil ikke bli trukket ut pga. manglende sted, men vil ikke telle opp kilde mangler.
Hvis du for en person har registrert enten ingen hendelser av type
1 <person descriptor>
2 DATE <date>
2 PLAC <place> så vil du få rapport om det.
Hvis du har registrert minst en slik hendelse, men ingen har tilknyttet noen referanse, vil du igså få telt opp teller for at person har ingen notiskilder.
Håper dette oppklarer noe.
Om du har f.eks. følgende situasjon:
1 BIRT
2 DATE <ok dato>
2 PLAC <ok sted>
1 EVEN
2 SOUR @sour@
1 EVEN Konfirmert
2 DATE <ok dato>
2 SOUR $sour@
Så vil den fødsel telle opp manglende kildedekning, 1 EVEN vil ikke bli trukket ut pga. manglende sted og/eller dato og vil telle ipp kilde mangler og konfirmasjon vil ikke bli trukket ut pga. manglende sted, men vil ikke telle opp kilde mangler.
Hvis du for en person har registrert enten ingen hendelser av type
1 <person descriptor>
2 DATE <date>
2 PLAC <place> så vil du få rapport om det.
Hvis du har registrert minst en slik hendelse, men ingen har tilknyttet noen referanse, vil du igså få telt opp teller for at person har ingen notiskilder.
Håper dette oppklarer noe.
-
Jeg tror dette var svar på a) - og jeg har nok glemt det, ja.Et veldig enkelt spørsmål. Husket du på å eksportere kildene til Gedcom-filene?
Takk for utfyllende svar. Jeg er bare fortsatt litt usikker på hvordan jeg bør registrere f.eks. følgende:
cand.teol 1830, samme år personellkapellan og i 1839 res.kap. til Nannestad, 1844 sogneprest til Hjørundfjord, 1849 til øvre Stjørdalen.
Hadde det vært mulig å bruke hendelsen yrke flere ganger, kunne jeg jo ha løst det der, men det går ikke. Cand.teol kan jeg flytte til utdannelse. Nannestad, Hjørundfjord og Øvre Stjørdalen må selvsagt presenteres sammen med fylke hvis de skal "godkjennes", men er det noe poeng i det ? Og hvordan bør jeg registrere (skrive) det ?
mvh
Leif
Ps. Jeg har brukt Hendelsen "Yrke" og lagt alt inn som ovenfor. I tillegg har jeg brukt Dåp og Bopel - alle med lengre tekst og med datoer for det meste innimellom i teksten.
Leif Salicath skrev:Jeg tror dette var svar på a) - og jeg har nok glemt det, ja.Et veldig enkelt spørsmål. Husket du på å eksportere kildene til Gedcom-filene?
Takk for utfyllende svar. Jeg er bare fortsatt litt usikker på hvordan jeg bør registrere f.eks. følgende:
cand.teol 1830, samme år personellkapellan og i 1839 res.kap. til Nannestad, 1844 sogneprest til Hjørundfjord, 1849 til øvre Stjørdalen.
Hadde det vært mulig å bruke hendelsen yrke flere ganger, kunne jeg jo ha løst det der, men det går ikke. Cand.teol kan jeg flytte til utdannelse. Nannestad, Hjørundfjord og Øvre Stjørdalen må selvsagt presenteres sammen med fylke hvis de skal "godkjennes", men er det noe poeng i det ? Og hvordan bør jeg registrere (skrive) det ?
mvh
Leif
Ps. Jeg har brukt Hendelsen "Yrke" og lagt alt inn som ovenfor. I tillegg har jeg brukt Dåp og Bopel - alle med lengre tekst og med datoer for det meste innimellom i teksten.
Legacy kan jeg intet om, kun Disgen av slektsprogrammer hvor det å registrere yrke kan gjøres så mange ganger man lyster, jfr. Gedcom-standarden som sier at tag'en OCCU kan forekomme 0 til N ganger. (I Disgen 65573 ganger)
Du må spørre om slikt f.eks. på DISchat eller egen kanal for Legacy.
-
Takk for svar.
Det avklarer jo saken. Jeg skal sjekke med Legacy-forum hvordan jeg får det til.
mvh
Leif
Det avklarer jo saken. Jeg skal sjekke med Legacy-forum hvordan jeg får det til.
mvh
Leif