Landåsen og Hvalby

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Nils Elsrud
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Landåsen og Hvalby

Legg inn av Nils Elsrud » 24. februar 2008 kl. 20.06

Jeg trenger hjelp til å klargjøre noen opplysninger om Landåsen. Jeg har fått et notat sist uke som henviser til min hjemmeside og opplysningene jeg har lagt ved her under.
Slik jeg forstår notatet (fra ukjent person) så skal foreldre til Olluf Hillestad Landåsen være Lodin Endresen, Torpa nevnt 1528 og ikke Jens Carlsen Landåsen som jeg har.

Det er henvist til en artikkel i Vestoppland slektshistorielag tidsskrift fra 1996 og tidligere artikkler.

Jeg har sjekket DIS-databaser som har samme opplysninger som undertegnede, men det er gjerne slik at blir det først en feil i en historie så er den vanskelig å rette opp overalt.

Faren til Lodin Endresen er vel Endre Esbjug (omkring 1450 - 1527). Lodin Endresen har vel også sønnen Nils født omkring 1515.

Er det noen som kan klargjøre dette og eventuelt hva som står i slektshistorielagets tidsskrift 1996

Her er det jeg har om slekten i dag - er det noe feil ønsker jeg å få rettet dette så fort som mulig.

1. Mogens Mons Lauritzen Hvalby, født 1605 i Landåsen, Fluberg, Søndre Land, død omkring 1669, ref.nr 22.067.

Han ble eier av Hvalby gård i Søndre Land. Han var .Han var gift 2 ganger.Hvalby er en gammel gård som allerede nevnes i 1298.Den siste konen Gjertrud.Hun er stemor til barna til Mons. Mogens eller Mons hadde blant annet datteren Inger Monsdatter født 1632 død 1720,gift med Ole Anderssen Nordre Hougsrud.De ble eier av Nordre Hougsrud.

Han giftet seg med Eli Kristoffersdatter Hvalby, født omkring 1600 i Søndre Land, Oppland, død 1646, ref.nr 22.068.

Foreldre

2. Lauritz Ollufsen Landåsen, født 1580 i Hillestad, Toten, Oppland, ref.nr 23.133.

Laurits er antagelig født på Hillestad. Hans hustru er ukjent. Han var en meget rik mann. Han var eier av Landaasen og han eide også to huder i Hougsrud i Bengnadalen. Laurits Olsen hadde to sønner .Den elste var Ole Lauritsen Landaasen. Han ble eier av Landaasen.

Han giftet seg med Inger.

Barn:

1. i Mogens Mons Lauritzen Hvalby, født 1605 i Landåsen, Fluberg, Søndre Land, død omkring 1669, ref.nr 22.067. Han giftet seg med Eli Kristoffersdatter Hvalby.

3. Inger, født omkring 1580 i Søndre Land, Oppland, ref.nr 23.134.

Besteforeldre

4. Olluf Jensen Hillestad Landåsen, født omkring 1520 i Landåsen, Fluberg, Søndre Land, ref.nr 24.265.

Da biskop Jens Nielsen i slutten av 1500 tallet kom på visitasreise blant annet til Hof kirke på Toten og der deltok i det berømte bryllupet på Hallingstad var han også i kontakt med Oluf og Damøy. Det sies at Damøy gikk ut av bispefølget og skjenket bispen og de andre i følget en pott øl. Hun forærte også et par fingervante til en i følget. Oluf og Damøy hadde en sønn.

Han giftet seg med Damøj.

Barn:

2. i Lauritz Ollufsen Landåsen, født 1580 i Hillestad, Toten, Oppland, ref.nr 23.133. Han giftet seg med Inger.

ii Reer Olufsen Skjak, yrke Gardbruker på Skjak i Nordre Land.

Brukeravatar
17987
Sted: DOKKA

Re: Landåsen og Hvalby

Legg inn av 17987 » 24. februar 2008 kl. 23.20

Svein-Erik Ødegaard hadde en lengre artikkelserie "Lodin-slekta fra Land" i Vestoppland Slekthistorielags Tidskrift fra nr. 1, 1994 til nr. 4, 1996 . (4 utgivelser i året).

På side 13 i nr. 1/1994 henviser han til et utrykt diplom fra Riksarkivet, datert 1. februar 1594, hvor Oluf blir kalt Oluf Loensen Aas i Fluberg.

I artikkelserien drøfter han Lodin-slekta, og dermed også en del om "Landåsen-debatten".
(Jeg går ut fra at slektshistorielaget har igjen disse heftene til salgs, ellers går jeg ut fra at lokale bibliotek har heftene)

Nils Elsrud
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Landåsen og Hvalby

Legg inn av Nils Elsrud » 25. februar 2008 kl. 16.50

Takk skal du ha Einar.

Jeg tar meg en tur på biblioteket i Hønefoss, jeg tror
de har heftene der.

Svar

Gå tilbake til «Søndre Land»