Kvar ligg Storødegaarden?

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj06389
Sted: HAREID

Kvar ligg Storødegaarden?

Legg inn av gj06389 » 22. februar 2008 kl. 23.33

Ole Mogensen - ein av forfedrene til ein nær slektning av meg - vart døypt i Bagn kyrkje i 1741. Faren hans, står det i kyrkjeboka, var Mogens Axelsøn Storødegaardens - mora var Anne Olsdatter. Eg har leita på internett og spurt lokale folk i Sør-Aurdalsområdet etter Storødegaarden, men ingen kan svare. Lurer også på kven foreldra til både denne Mogens Axelsøn og Anne Olsdatter var.

Helene Kristine Gurihus
Sted: ULNES
Kontakt:

Re: Kvar ligg Storødegaarden?

Legg inn av Helene Kristine Gurihus » 23. februar 2008 kl. 5.43

Hei,

Storødegården ligger på Leirskogen. Vedlagt er et utsnitt av kartet som medfølger bind D av serien Gard og bygd i Sør-Aurdal.

På kartutsnittet fremkommer de som nr 40, Nedre Storøydgarden, og 41 Øvre Storøydgarden.

"Storøydgarden, ukjend bustad
Mons Akselson Haug g 1733 m Anne Olsdotter er nemnde på Storøydgarde 1741, og var i 1735 på Langedrag og i 1737 på Braka."
Kilde: Gard og bygd i Sør-Aurdal, bind B, side 234

mvh
Dag Gurihus
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 23. februar 2008 kl. 12.53

Hei Leiv Arne.

Jeg vet ikke om dere har funnet dette på Family Search, men legger det inn i tilfellet ikke :wink: Det står riktig nok Nord Aurdal, men jeg tror dette er samme familie - sjekk med de originale kirkebøkene på DA.

Vielse for Mons og Anne: 1733

1. INGEBORG MONSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 10 JUN 1737 Nord Aurdal, Oppland, Norway

2. ARNE MONSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 12 MAR 1747 Nord Aurdal, Oppland, Norway

3. AXEL MONSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 06 MAR 1735 Nord Aurdal, Oppland, Norway

4. KNUD MONSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 10 AUG 1749 Nord Aurdal, Oppland, Norway

5. OLE MONSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 19 MAR 1741 Nord Aurdal, Oppland, Norway

6. OLE MONSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 20 DEC 1744 Nord Aurdal, Oppland, Norway

7. OLE MONSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 27 MAY 1752 Nord Aurdal, Oppland, Norway

Jeg ser her at det er 3 barn Ole - ville tro at de 2 første er døde, men det trenger de ikke være :wink:

Dessuten kan de tilhøre 2 familier til tross for at jeg på FS finner kun et par med samme navn viet i Aurdal. Nå er ikke alt registrert i FS så det kan ikke "bevise" at det er samme foreldre på disse barna.

Det finnes en del søkbare kirkebøker for området her: Valdres
Lillian Kristiansen

gj06389

Legg inn av gj06389 » 23. februar 2008 kl. 14.19

Takk for svar til begge. Eg googla "Mons Akselsen" og fekk treff på ei slektstavle som viste generasjonane bakover for kona Anne Olsdatter. Ser at slekta har eit utspring på Fønhus i Begnadalen, så då kan det vel hende at vi kryssar spora til Mikkjel Fønhus. Forfedrene til Mons Akselsen Haug, som altså gifta seg med Anne Olsdatter i 1733, har eg ikkje fått tak i. Kvar har han "Haug"-namnet frå?

gj06389

Legg inn av gj06389 » 23. februar 2008 kl. 14.31

Det er faktisk den første Ole Monsen som er "min person". Han vart fødd i 1741 og døydde først i 1812 - i Torpa. Litt merkeleg at familien gir dei to etterfølgjande gutebarna det same namnet. Kan det vere snakk om ei forveksling? Er "min Ole Monsen (Mogensen)" eigentleg ein av dei to andre? Det spelar forsåvidt inga rolla ettersom dei har same far og mor.
NB: Utgangspunktet for denne slektsforskinga er ei kvinne som døydde i barsel i Sortland, Nordland i 1868; Helene Marie. Ho var dotter av Guttorm Nilsen frå Byfuglien og Anne Olsdatter frå Hullet i Torpa. Dei emigrerte frå Torpa til Kjærringnesdalen i Sortland på midten av 1800-talet. Anne Olsdatter frå Hullet i Torpa er barnebarn til den Anne Olsdatter som gifta seg med Mons Akselsen i 1733.

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 23. februar 2008 kl. 14.52

Hei Leiv Arne.

Finn dem konfirmert så ser du raskt om alle har vokst opp.

Har vært borti det en gang i Fron at et ektepar hadde 3 gutter ved navn Ole - alle vokste opp. Mulig de 2 første var "Sjukelige" som barn og at Odelsgutten SKULLE hete Ole..........min egen teori, men jeg fant alle 3 sønnene konfirmert og gifte - så teorien min stemte da jeg sjekket(Dette er 15 år siden, men husker det godt for det var litt spesielt)

Sier dog ikke at det er tilfelle her :roll:

Vielse nr.3 venstre side: Mons Axelsen Haug

Du mener vel denne begravelsen i Land: Huusmand Ole Monsen NørsteliensEjer 70 aar 8.Januar 1812

Her i 1801: Ole og Gjertrud

Nå skal det nevnes at alder i FT og Begravelser ikke alltid er like nøyaktige - dessverre :?

Uansett så er det nok en av de 2 første Ole - om alle er i samme familie. Dette må du sjekke med originale kirkebøker(jeg så at Storødegaard og Langedrag var nevnt i noen av de døpte barna ihvertfall)

Faddere er også noe å se på for evt. å finne slektninger bakover for Mons Axelsen.
Lillian Kristiansen

Helene Kristine Gurihus
Kontakt:

Legg inn av Helene Kristine Gurihus » 23. februar 2008 kl. 16.46

Hei,

Vedlagt er det jeg har i min base om Helene Marie Guttormsdatter, som ikke er mye.

mvh
Dag Gurihus
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Helene Kristine Gurihus
Kontakt:

Legg inn av Helene Kristine Gurihus » 23. februar 2008 kl. 17.06

Hei Lillian,

Takk for sist på gravreg-seminar i Bergen.

Aurdal ble delt i Nord-Aurdal og Sør-Aurdal i 1805. Derfor ikke usannsynlig at LDS har brukt Nord-Aurdal som stedsidentifikator for sine registreringer på 1700-tallet.

mvh
Dag Gurihus
DIS-Finnmark. avd Valdres
Gravreg DIS-Finnmark
Kilderegreg-DIS-Finnmark

Svar

Gå tilbake til «Sør-Aurdal»