Tolv Torsen og Else Hansdatter

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn22206
Sted: FRANKRIKE

Tolv Torsen og Else Hansdatter

Legg inn av dn22206 » 17. februar 2008 kl. 15.38

Har hørt at jeg skal lete etter Tolv Torsen f. ca 1730 og gift m. Else Hansdatter i "Skjelbred i Sandar". Er Skjelbred en plass eller en gård og er Sandar i Vestfold ? Under gårdsnavn i Vestfold så jeg Skjelbrei og Skjelberg i Sandar. Finnes det noen som har kjenskap til dette og som kan hjelpe meg å finne foreldrene til Tolv Torsen ? Jeg går ut i fra at faren het Tor ..
Beste hilsen fra Anne Tolfsen Langley

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Re: Tolv Torsen og Else Hansdatter

Legg inn av dn21993 » 17. februar 2008 kl. 18.45

Hei, Finner at Tolv Torsen Holm giftet seg i Hedrum, vestfold i 1754 med Else Hansdatter født 1731. Tolv døde i 1789, men det står bare at hans far heter Tor.Dette finner jeg på Familysearch.org/
Lykke til videre

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 18. februar 2008 kl. 0.39

Anne Tolfsen Langley skrev:Har hørt at jeg skal lete etter Tolv Torsen f. ca 1730 og gift m. Else Hansdatter i "Skjelbred i Sandar". Er Skjelbred en plass eller en gård og er Sandar i Vestfold ? Under gårdsnavn i Vestfold så jeg Skjelbrei og Skjelberg i Sandar. Finnes det noen som har kjenskap til dette og som kan hjelpe meg å finne foreldrene til Tolv Torsen ? Jeg går ut i fra at faren het Tor ..

I bygdeboka for Sandeherred (Sandar) er det ikke nevnt noen Hans på Skjelbred i et tidsrom som kan passe med at vedkommende hadde ei datter Else.

Ved trolovelsen mellom Tolv Torsen og Else Hansdatter i Hedrum 14. mars 1754, oppgis Hans Pedersen Rauan [i Hedrum eller Tjølling] og Jacob Gjerstad [i Tjølling] som kausjonister og Hans Ditlefsen [trolig samme som var ungkar på Fresje-eie i Hedrum i 1762] og Ole Hansen Broen [under Reinemo i Hedrum?] som vitner. Dette peker mer i retning Tjølling og søndre del av Hedrum enn Sandar.

Paret ble viet i Hedrum 20. juni 1754.

Du får studere fadderne til barna til Tolv og Else, så finner du kanskje noen ledetråder.

dn22206

Legg inn av dn22206 » 18. februar 2008 kl. 13.42

Hei, tusen takk for svar, men jeg kommer ikke videre med bare et fornavn, Tor.. kanskje han het Tor Tolvsen, men det ville være litt for enkelt tror jeg. Jeg må nok heller prøve å finne ut hvor Tolv Thorsen var født så det eneste navnet som skiller seg ut er Ødegården u/ Roligheten ? Jeg har ikke mange spor, men gir ikke opp, tusen takk uansett, hilsen
Anne.

dn22206

Legg inn av dn22206 » 18. februar 2008 kl. 14.06

Hei, takk for svar. Jeg har sett på navnene til fadderne på barna til Tolv og Else Torsen.
Det var 7 barn i alt. Tolv forandret navn ettersom hvor han bodde. Da første barnet, sønnen Carl ble døbt 08.1756 i Hedrum kirke, kalte Tolv seg for Tolv Rauan, faddere var, Anne Serksdtr. fra Laurvig, Karen Thordtr. (kanskje en søster av Tolv ?), Hans R. Rauan og Gullik Bomstad. Navnet Rauan går igjen som faddere for de øvrige barna, Gunnhild Rauan, Andres Laursen Rauan og Paul Rauan. En av fadderne til barn no4, Anna Maria het Ole Jonsen Gjerstad. Nei dette er ikke lett og jeg har ingen tilgang til bygdebøker eller bibliotek, desverre. Men jeg gir ikke opp av den grunn.
Hilsen Anne.

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 19. februar 2008 kl. 23.22

Anne Tolfsen Langley skrev:Hei, takk for svar. Jeg har sett på navnene til fadderne på barna til Tolv og Else Torsen.
Det var 7 barn i alt. Tolv forandret navn ettersom hvor han bodde. Da første barnet, sønnen Carl ble døbt 08.1756 i Hedrum kirke, kalte Tolv seg for Tolv Rauan, faddere var, Anne Serksdtr. fra Laurvig, Karen Thordtr. (kanskje en søster av Tolv ?), Hans R. Rauan og Gullik Bomstad. Navnet Rauan går igjen som faddere for de øvrige barna, Gunnhild Rauan, Andres Laursen Rauan og Paul Rauan. En av fadderne til barn no4, Anna Maria het Ole Jonsen Gjerstad. Nei dette er ikke lett og jeg har ingen tilgang til bygdebøker eller bibliotek, desverre. Men jeg gir ikke opp av den grunn.

Det er ni barn, og jeg fører her opp barna samt interessante faddere (de som er sønner og døtre av Tor eller Hans):

1) Hans, født 1754 på Ødegården under Rauan, døpt 8/12-1754 i Hedrum (Karen Torsdatter, Karl Torsen, Lars Hansen Rauan).

2) Karl, født 1756 på [Ødegården under] Rauan, døpt 8/2-1756 i Hedrum (Karen Torsdatter).

3) Elen, født 1757 på Ødegården under Rauan, døpt 25/12-1757 i Hedrum.

4) Tor, født 1761 på Kjøndal under Rauan, døpt 31/5-1761 i Tjølling (Lars Vestad).

5) Jokum, født 1764 på Kjøndal under Rauan, døpt 12/8-1764 i Tjølling (Iver Torsen Syrrist, Ole Hansen i Larvik).

6) Anne Maria, født 1767 på Kjøndal under Rauan, døpt 12/7-1767 i Tjølling (Hans Hybbestad).

7) Hanna, født 1770 på Kjøndal under Rauan, døpt 20/5-1770 i Tjølling (Jens Hansen Frostvet).

8) Tor, født 1774 på Kjøndal under Rauan, døpt 30/1-1774 i Tjølling.

9) Anne Katrine, født 1777 på Kjøndal under Rauan, døpt 8/5-1777 i Tjølling.

I tillegg er det en del faddere fra Larvik, noe som er interessant, men de får vi la ligge i denne omgang.

Tolv Torsen døde i 1789 og var da angivelig 59 år gammel, altså født ca. 1730. Nettopp i 1730 er det født en Tolv Torsen på Hybbestad i Tjølling, døpt 6/7-1730, sønn av Tor Hansen på Hybbestad. Denne Tor Hansen hadde også mange andre barn, blant dem Karl, døpt 13/3-1720, Hans, født 1722 og bruker på Hybbestad, Karen, døpt 18/7-1724, Hans, døpt 31/3-1726, Guri, døpt 21/10-1727 og gift med Lars Tryggesen på Vestad, og Iver, døpt 22/1-1738.

Her ser vi at det er muligheter for å identifisere mange av fadderne, og det er mye mulig at Tolv Torsen Ødegården/Kjøndal/Holm opprinnelig kom fra Hybbestad. Problemet med denne løsningen er at Tjølling bygdebok ikke fører opp Karl (f. 1720) og Tolv (f. 1730) i barneflokken til Tor Hansen. Normalt betyr dette at barna døde små, slik at forfatteren ikke har funnet bryet verdt å bruke plass på dem.

Her tror jeg likevel at forfatteren har tatt feil. Tolv Kjøndal forekommer blant annet to ganger som fadder for Hans Torsen Hybbestads barn (dette er Hans Torsen f. 1722, nevnt over). Det er også en del flere fadderforhold som styrker dette, men det vil føre for langt å gå i detalj på dette her.

Jeg føler meg derfor temmelig trygg på at den Tolv Torsen som levde sitt voksne liv på Ødegården og Kjøndal under Rauan samt på Holm, der han døde i 1789, var født 1730 på Hybbestad.
Sist redigert av gj00026 den 20. februar 2008 kl. 9.41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 20. februar 2008 kl. 9.26

Karl og Tolv Torsønner er ikke oppført som begravet i ung alder i Tjølling kirkebok.

Og faren het Tor Hansen, ikke Tolv Hansen som Kristian kom i skade for å skrive (kanskje du retter det, Kristian?).

Jeg vil anta at tipset om å sjekke Skjelbrei i Sandar skyldes at oppsitteren der på begynnelsen av 1700-tallet, Tor Jakobsen, var sønnesønn av Tolv Mikkelsen From. En slik navnelikhet er selvsagt et indisium på slektskap, men jeg mener dette indisiumet har smuldret bort etter Kristians funn.

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 20. februar 2008 kl. 9.42

Ketil Firing Hanssen skrev:Karl og Tolv Torsønner er ikke oppført som begravet i ung alder i Tjølling kirkebok.

Og faren het Tor Hansen, ikke Tolv Hansen som Kristian kom i skade for å skrive (kanskje du retter det, Kristian?).

Takk skal du ha, Ketil. Jeg har rettet mitt forrige innlegg.

dn22206

Legg inn av dn22206 » 20. februar 2008 kl. 17.32

Hei Ketil. Tusen takk for svar, jeg har notert alt sammen og vil komme tilbake til deg når jeg har litt styr på alt sammen. Mener du at jeg skal fortsette å lete i Skjelbred i Sandar . Vi har funnet en Søren Torsen f. 1701 og hans far het Tor Jacobsen Skjelbred.
Vil samtidig takke Kristian Hunskaar med info. Jeg har i dag funnet en Tord Hansen, sønn av Hans Tolvssen på gården "Hypestad" skal sikkert være Hybbestad fra 1701-mantallet fra Larvik Grevskap. Hadde Tor eller Tord 2 sønner som het Hans ? Du skriver en er født 1722 og en annen døbt 1726. Var de så gamle da de ble døbt ? hilsen Anne.

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 20. februar 2008 kl. 19.28

Jeg antar at noen har plassert Tolv Torsen som sønn av Tor Jakobsen på Skjelbrei fordi Tolv-navnet ble brukt i denne slekten. Kristian har langt på vei motbevist denne teorien.

dn22206

Legg inn av dn22206 » 20. februar 2008 kl. 21.29

takk, da vet jeg at jeg fortsetter i riktig retning :D :wink: . Jeg ser at det er du som har skrevet 1701 mantallet fra Larvik grevskap. Jeg fant Hypestad (tror det er Hybbestad på side 117. Der finner jeg Hans Tolvssen, alder 38, opsiddere (hva betyr det egentlig ?), soldatt, gift. Lenger ned kan jeg lese Tord Hanssen, alder 7, sønner, Hieme. kan det være Tor Hanssen ?
Det er ikke nevnt hvem Hans Tolvssen var gift med, men det er skjelden at kvinnene er nevnt, vis de ikke var enker og drev bruket. Dette var jo i tiden da kvinner var ubetydelige og ikke fikk lov å si sine meninger, men uten dem ville ikke generasjonene leve videre ...! :

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 21. februar 2008 kl. 0.18

Anne Tolfsen Langley skrev:takk, da vet jeg at jeg fortsetter i riktig retning :D :wink: . Jeg ser at det er du som har skrevet 1701 mantallet fra Larvik grevskap. Jeg fant Hypestad (tror det er Hybbestad på side 117. Der finner jeg Hans Tolvssen, alder 38, opsiddere (hva betyr det egentlig ?), soldatt, gift. Lenger ned kan jeg lese Tord Hanssen, alder 7, sønner, Hieme. kan det være Tor Hanssen ?

Oppsitter kan grovt sett oversettes med gårdbruker.

Ja, ifølge Tjølling bygdebok er dette rett Tor Hansen.

Anne Tolfsen Langley skrev:Det er ikke nevnt hvem Hans Tolvssen var gift med, men det er skjelden at kvinnene er nevnt, vis de ikke var enker og drev bruket. Dette var jo i tiden da kvinner var ubetydelige og ikke fikk lov å si sine meninger, men uten dem ville ikke generasjonene leve videre ...! :

At kvinner var ubetydelige og ikke fikk si sine meninger, vil jeg si er en forenklet måte å se det på. For eksempel var kvinner hyppig benyttet som vitner på tinget, og deres vitnemål var ikke mindre verdt enn mennenes. I skjøter finner vi ofte at selgeren har fått sin kones samtykke til salget.

At kvinnene ikke er nevnt i manntallet, har sin enkle forklaring i at formålet med manntallet var å kartlegge den mannlige befolkninga med tanke på soldatutskriving (Den store nordiske krig var på beddingen). Kjønnsnøytral verneplikt var ikke innført :)

Men det er selvfølgelig rett at kvinner var underordnet menn i den forstand at bare enker var myndige.

Vel, Tjølling bygdebok har en del informasjon om disse menneskene, om jeg ikke husker helt feil. Jeg skal se hva jeg rekker.

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 21. februar 2008 kl. 9.46

Kristian Hunskaar skrev:Vel, Tjølling bygdebok har en del informasjon om disse menneskene, om jeg ikke husker helt feil. Jeg skal se hva jeg rekker.

Tor Hansen (1694-1760) på Hybbestad Nordre, gift (1) 1719 med Eli Larsdatter (ca. 1694-1731) fra Nedre Rauan, gift (2) med Kari Olsdatter (1697-1754) fra Rauan.

Tor Hansen var sønn av Hans Tolvsen (ca. 1666-1709), gift 1688 med Kari Toresdatter (ca. 1659-1716), som var gift (1) 1680 med Tor Torsen (ca. 1654-1687). Alle disse var gårdbrukere på Hybbestad Nordre.

Kari Toresdatter var datter av Tore Pedersen (ca. 1608-1674) på Auby Øvre, men opprinnelig fra Hybbestad Nordre.

Tore Pedersen var sønn av Peder Ormsen (d. ca. 1640), gårdbruker på Hybbestad Nordre.

Peder Ormsen var sønn av Orm Nilsen (d. før 1615), gårdbruker på Hybbestad Nordre.

Orm Nilsen var trolig barnebarn av Orm Olavsen, nevnt på Hybbestad Nordre 1517. Dennes far, Olav, hadde brukt Hybbestad Nordre før det. Orm Olavsen og faren Olav er kun kjent fra dette diplomet.

Alt i henhold til Tjølling bygdebok (bind III, s. 692-693), med de feil og mangler som måtte hefte ved det.

dn22206

Legg inn av dn22206 » 21. februar 2008 kl. 12.49

Hei Kristian !
Du er utrolig flink ! Dette hadde jeg aldri drømt om at jeg kunne finne slekten vår så langt tilbake ! det er flere enn meg som har prøvd å finne ut mer etter Tolv og Else Tolvsen og jeg håper det er til like stor glede for dem som for meg. :) Tusen hjertelig takk igjen !
Hilsen Anne.

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 21. februar 2008 kl. 13.16

Anne Tolfsen Langley skrev:Hei Kristian !
Du er utrolig flink ! Dette hadde jeg aldri drømt om at jeg kunne finne slekten vår så langt tilbake ! det er flere enn meg som har prøvd å finne ut mer etter Tolv og Else Tolvsen og jeg håper det er til like stor glede for dem som for meg. :) Tusen hjertelig takk igjen !

Bare hyggelig.

Hvis jeg får lov til å pirke litt, så er det ikke riktig å snakke om "Tolv og Else Torsen". Torsen er her et patronym ("farsnavn") som angir hva Tolvs far het, ikke et slektsnavn som Else tok opp ved giftermålet. Det riktige vil derfor være å snakke om "Tolv Torsen og Else Hansdatter".

Tjølling bygdeboks opplysninger ser solide ut tilbake til Orm Nilsen. At Orm Nilsen skal ha vært barnebarn av Orm Olavsen er en gjetning som vesentlig bygger på det felles fornavnet samt eierskap til deler av Nordre Hybbestad. En eller annen form slektskap har det nok vært, men uten at de to nødvendigvis var bestefar (morfar eller farfar) og barnebarn. Det er f.eks. mulig å tenke seg at at Orm Nilsen var etterkommer av en nær slektning av Orm Olavsen.

dn19084
Sted: FARSTAD
Kontakt:

Legg inn av dn19084 » 24. mai 2012 kl. 16.58

Hei Kristian og ketil :)

Jeg stammer fra denne familien:

6) Anne Maria, født 1767 på Kjøndal under Rauan, døpt 12/7-1767 i Tjølling (Hans Hybbestad).

Anne og Hans er jeg stammer fra,og lurer på Informasjon om dem sine 2 familier både på Anne Maria og Hans Hybbestad.

Gjerne send meg melding på dette,om da hvor jeg kan lete.
Har lest fra bygdeboka,og Fant Brevet også på nett/ Diplom som det kalles.

Hilsen Shlomo

Tidligere Runo Gulliksen ;)
Vi er fra vestfold:Sandefjord,Stokke,Andebu,Hedrum,Tjølling,Larvik.

Buskerud:Flesberg,Lier,Modum.

Shlomo Rotem - Fræna kommune
Mail: [email protected]

Svar

Gå tilbake til «Vestfold - ukjent sted»