Hans Johansen, født 1876 på Ø. Toten
Moderator: MOD_Oppland
Hans Johansen, født 1876 på Ø. Toten
Hans Johansen ble konfirmert i Hoff i Østre Toten den 5. april 1891 som nr. 37.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Hoff i Østre Toten, Ministerialbok nr. 6 /1 (1878-1896), Konfirmerte 1891, side 235.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183
Her står han oppført som Hans Johansen Engestuen, og med Olstadeie av Smeby som fødested, døpt 13. august 1876. Som foreldre oppgis ”pige” Berthe Marie Pedersdatter og ungkar Johan Johannessen fra Smebyeie.
Det står en merknad helt til venstre i kirkeboka som jeg ikke klarer å tyde. Jeg forstår heller ikke karakteren i kristendomskunnskap.
Jeg har funnet dåpen hans i 1876 (nr. 126):
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 5 (1866-1877), Fødte og døpte 1876, side 115.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-115
Hans Johansen giftet seg i 1903 i Nes i Hedmark og fikk et barn der i 1904. Disse kildeinformasjonene har jeg. Men jeg vet ikke når han flyttet til Nes, og har ikke klart å finne ham ved noen av folketellingene.
Vennlig hilsen
Per Østvold
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Hoff i Østre Toten, Ministerialbok nr. 6 /1 (1878-1896), Konfirmerte 1891, side 235.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183
Her står han oppført som Hans Johansen Engestuen, og med Olstadeie av Smeby som fødested, døpt 13. august 1876. Som foreldre oppgis ”pige” Berthe Marie Pedersdatter og ungkar Johan Johannessen fra Smebyeie.
Det står en merknad helt til venstre i kirkeboka som jeg ikke klarer å tyde. Jeg forstår heller ikke karakteren i kristendomskunnskap.
Jeg har funnet dåpen hans i 1876 (nr. 126):
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 5 (1866-1877), Fødte og døpte 1876, side 115.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-115
Hans Johansen giftet seg i 1903 i Nes i Hedmark og fikk et barn der i 1904. Disse kildeinformasjonene har jeg. Men jeg vet ikke når han flyttet til Nes, og har ikke klart å finne ham ved noen av folketellingene.
Vennlig hilsen
Per Østvold
Re: Hans Johansen, født 1876 på Ø. Toten
Hei Per.
Merknaden i venstre felt er 28/10 03 til egtevd. (til egtevielse - har altså fått attest da muligens) Ordet over er jeg litt usikker på - mulig Krusalt eller Krusatt - kan være navnet på den som evt. har utstedt attesten.
Karakterene er som de ovenfor: Meget godt - Godt. Kristendomskundskab m.v.(med videre ) - altså Flid og Opførsel mest sannsynlig.
Johansen og Johannesen går litt omhverandre så det er godt mulig at det er denne i den eneste tellingen du kan finne Hans i: FT 1900
Han kan utmerket godt ha reist til Nes før 1900 og så bedt om Attest i etterkant da han skulle inngå ekteskap
Kanskje du skulle legge ut lenke til vielsen og dåpen til barnet også
Da får de som ønsker å hjelpe deg et bedre utgangspunkt
Har du sett etter i utflytning i det årstallet han giftet seg - det vil mest sannsynlig stå oppført i 1903 da han fikk attest - er du heldig står det muligens når han "egentlig" flyttet uten å be om attest. Eller inflytning til Nes - vil trolig også stå i 1903.
Merknaden i venstre felt er 28/10 03 til egtevd. (til egtevielse - har altså fått attest da muligens) Ordet over er jeg litt usikker på - mulig Krusalt eller Krusatt - kan være navnet på den som evt. har utstedt attesten.
Karakterene er som de ovenfor: Meget godt - Godt. Kristendomskundskab m.v.(med videre ) - altså Flid og Opførsel mest sannsynlig.
Johansen og Johannesen går litt omhverandre så det er godt mulig at det er denne i den eneste tellingen du kan finne Hans i: FT 1900
Han kan utmerket godt ha reist til Nes før 1900 og så bedt om Attest i etterkant da han skulle inngå ekteskap

Kanskje du skulle legge ut lenke til vielsen og dåpen til barnet også

Da får de som ønsker å hjelpe deg et bedre utgangspunkt

Har du sett etter i utflytning i det årstallet han giftet seg - det vil mest sannsynlig stå oppført i 1903 da han fikk attest - er du heldig står det muligens når han "egentlig" flyttet uten å be om attest. Eller inflytning til Nes - vil trolig også stå i 1903.
Lillian Kristiansen
-
- Sted: KONGSBERG
Hei, Per og Lillian.
Jeg tror at over datoen 28/10 03 står det "Konf. att.", dvs. konfirmasjonsattest.
mvh Bjørg
Jeg tror at over datoen 28/10 03 står det "Konf. att.", dvs. konfirmasjonsattest.
mvh Bjørg
Hei Bjørg.
Jeg er helt enig med deg - klarte bare ikke å få bokstav 2 og 3 til å bli "on" i natt
Da ble "f"- en S.......helt flaut egentlig, men slik blir det noen ganger når man er "trøtt"
Jeg er helt enig med deg - klarte bare ikke å få bokstav 2 og 3 til å bli "on" i natt

Da ble "f"- en S.......helt flaut egentlig, men slik blir det noen ganger når man er "trøtt"

Lillian Kristiansen
Hei Per.
Da fant jeg vielsen så jeg legger den inn: Nr.9 for Hans Johansen
Dåp nr.22: Bergljot
Nes Bygdebok Bind II Del I s.646.
Hans Johansen Enger f. 1876 - d.1957, tømmermann, var innerst i Engeskaug. Han hadde vært i Amerika en tur. Gift med Nina Simensen f.1875 - død 1934.
Barn:
Nora f. 1899 g.m. Karl Østvold, Ringsaker
Bergljot f. 1904, reiste til Amerika, gift der med Eilert Linnerud f.1896.
Det bodde innerster i Engeskaug helt fram til 1923, men de skiftet ofte. Husene er revet.
At Hans Johansen var en tur i Amerika gjør muligens at du ikke finner han utflyttet fra Toten til Nes. Det står imidlertid ikke om han var der før han kom til Nes eller etterpå.
Dette viste du muligens, men legger det inn.
På Gravminner for Ringsaker - Nes - Helgøya finner du Hans og Ninas gravstøtte avbildet og Hans registrert:
2057118 Hans Enger 3005 1876 1811 1957 2811 1957 m 06 00 032 Vis Helgøya Ringsaker Helgøya
Da fant jeg vielsen så jeg legger den inn: Nr.9 for Hans Johansen
Dåp nr.22: Bergljot
Nes Bygdebok Bind II Del I s.646.
Hans Johansen Enger f. 1876 - d.1957, tømmermann, var innerst i Engeskaug. Han hadde vært i Amerika en tur. Gift med Nina Simensen f.1875 - død 1934.
Barn:
Nora f. 1899 g.m. Karl Østvold, Ringsaker
Bergljot f. 1904, reiste til Amerika, gift der med Eilert Linnerud f.1896.
Det bodde innerster i Engeskaug helt fram til 1923, men de skiftet ofte. Husene er revet.
At Hans Johansen var en tur i Amerika gjør muligens at du ikke finner han utflyttet fra Toten til Nes. Det står imidlertid ikke om han var der før han kom til Nes eller etterpå.
Dette viste du muligens, men legger det inn.
På Gravminner for Ringsaker - Nes - Helgøya finner du Hans og Ninas gravstøtte avbildet og Hans registrert:
2057118 Hans Enger 3005 1876 1811 1957 2811 1957 m 06 00 032 Vis Helgøya Ringsaker Helgøya
Lillian Kristiansen
Hei Per.
Det var etter at Hans Johansen Enger giftet seg at han var i Amerika.
Nes og Helgøya Utvandring som ble utgitt som Årbok av Nes Historielag i 2002 s.258.
Under året 1906 står følgende:
30/3 1906 med Montebello:
Hans Johannesen Enge(Engeskaug), gift, tømmermann. Billett til Jawa.
Da kan du glemme det jeg skrev om evt. utflytning fra Toten, men du har muligens sett igjennom utflytning Toten etter konf. og frem til vielse? Også innflytning Nes mellom konf. og vielse?
Det var etter at Hans Johansen Enger giftet seg at han var i Amerika.
Nes og Helgøya Utvandring som ble utgitt som Årbok av Nes Historielag i 2002 s.258.
Under året 1906 står følgende:
30/3 1906 med Montebello:
Hans Johannesen Enge(Engeskaug), gift, tømmermann. Billett til Jawa.
Da kan du glemme det jeg skrev om evt. utflytning fra Toten, men du har muligens sett igjennom utflytning Toten etter konf. og frem til vielse? Også innflytning Nes mellom konf. og vielse?
Lillian Kristiansen

Jeg har ikke klart å finne utflyttingen fra Toten til Nes i Hedmark i kirkebøkene. Men det er ikke viktig for meg.

Jeg gleder meg til å gi alle disse opplysningene videre til Hans Johansen Engers etterkommere i Wisconsin i USA. Min familie har ikke hatt kontakt med dem på mange år. Men så fant jeg en familie-nettside i USA, og dermed var kontakten gjenopprettet. Det hører med til denne historien at jeg deretter klarte å finne et godt bevart og stort foto av Hans Johansen Enger og hans mor, Berthe Marie Pedersdatter, på en loftsbod i det tidligere hjemmet til Nora og Karl Østvold på Ringsaker (huset er nå solgt). Jeg sendte bildet til ett av Hans og Nina Engers oldebarn i Wisconsin, og det vakte selvsagt stor glede der. De hadde foto av oldefaren, men ikke av tippoldemora i Norge.
Vennlig hilsen
Per Østvold
Sist redigert av dn20845 den 15. februar 2008 kl. 17.41, redigert 1 gang totalt.
For de som måtte være interessert, vedlegger jeg bildet av Hans Johansen Enger og hans mor.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hei Per.
Så trivelig at du er fornøyd - da blir "vi" som hjelper fornøyd også
Ja, du må nok prøve å bla deg bakover for å se om du finner hans første leiermaal
Engeskaug som er oppgitt til nr. 560 - 1 ligger under Lodviken på Helgøya. Lodviken ligger på Øyas østside. Det har gårdsnr.560, men fra gammelt av gnr.27.
Det står en del om Engeskaug i bygdeboka - kan godt skrive det av og sende det til deg i vedlegg om du vil. Du må vel oversette det til Amerikansk om du har tenkt å sende det over "Dammen"
Eller jeg kan kopiere de sidene det gjelder og sende deg pr.post - kanskje minst arbeid det for det er en del å skrive.
Så trivelig at du er fornøyd - da blir "vi" som hjelper fornøyd også

Ja, du må nok prøve å bla deg bakover for å se om du finner hans første leiermaal

Engeskaug som er oppgitt til nr. 560 - 1 ligger under Lodviken på Helgøya. Lodviken ligger på Øyas østside. Det har gårdsnr.560, men fra gammelt av gnr.27.
Det står en del om Engeskaug i bygdeboka - kan godt skrive det av og sende det til deg i vedlegg om du vil. Du må vel oversette det til Amerikansk om du har tenkt å sende det over "Dammen"

Lillian Kristiansen
Takk skal du ha! Bygdeboka kan jeg låne på Deichmann i Oslo.
Hilsen
Per Østvold
Hilsen
Per Østvold