Kristian Antonsen, født 1884

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn21124
Sted: BERGEN

Kristian Antonsen, født 1884

Legg inn av dn21124 » 29. januar 2008 kl. 12.45

Etterlyser tterkommere av Kristian Antonsen, født 1884 på Lomsøen, Vega.

Kristian Antonsen var sønn av Anton Olaus Olsen og Johanna Olsdatter, hhv. født 1856 og 185?. Bosatt Lomsøen, Vega

Kristian var far til uekte barn Jenny Elvira Antonsen, døpt 8.6 - 1911 i domkirken i Trondheim. I kirkeboken opplyses hans bosted som Kristiansund. Mor til Jenny Elvira var "gift kone" (Ellen) Johanna Andresen (1882), født Eliasen

Takknemlig for opplysninger

Per Rønneberg Bremnes

dn21124
Sted: BERGEN

Re: Kristian Antonsen, født 1884 på Vega

Legg inn av dn21124 » 29. januar 2008 kl. 14.32

Funnet Kristian Antonsen fra Vega som død i 1905. Det kan altså ikke være ham som er faren. Jeg har tidligere undersøkt Kristian Antonsen (Zachariassen) fra Hemnes, også født i 1884. Nå gjenstår Kristian Antonsen (Antonsøn) f.1884 fra Grytting, Hadsel. Telling 1900. Noen som vet om ham?

Per Rønneberg Bremnes

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kristian Antonsen, født 1884

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. januar 2008 kl. 16.27

Forstår jeg riktig at utgangspunktet er dåpen i 1911 nummer 40 i Trondheim? Og at du ikke vet noe annet om Kristian Antonsen enn det som står der?

I så fall er kanskje det enkleste et besøk på Statsarkivet i Trondheim. I bidragsprotokollene til fylkesmannen i Møre og Romsdal står det henvisning til kopijournalen og eventuelle dokumenter. Jeg vil anbefale et besøk, for de har ikke så mange minuttene på hver henvendelse som angår slektsforskning. På disse minuttene skal de hente protokoller i arkivet og også skrive et svar før de må legge bort saken.

Om bidragssaker fra 1911 er åpen er jeg heller ikke sikker på, og siden mora var gift, kan det jo hende at de ikke krevde bidrag. Det kan jo være at det står noe i arkivet til fylkesmannen i Sør-Trøndelag også.

Et annet tips er at Kristian ikke trenger å stå med etternavnet Antonsen i FT1900. Antonsen kan være farens patronym, og han kan stå med sitt eget patronym i FT1900. Han kan jo også står oppført med et gardsnavn som etternavn i FT1900.

Du kan sjekke døpte i Kristiansund i årene rundt 1884 og se om du finner ham der. Den kirkeboka er ikke lagt ut på internett ennå, men du kan jo fjernlåne den til ditt lokale bibliotek. Mikrofilmen har nr: NOR-1 220 Og Møre og Romsdal fylkesbibliotek har pr. i dag 3 filmer av denne rullen inne, så du får du den nok i løpet av noen dager fra du bestiller den. :)

Har du leita i skipslistene i 1900 etter ham? Og har du sett i Romsdal amts adressebok 1916? Den ble jo lagt ut på Digitalarkivet som en av adventsgavene før jul. :)

FT1885 for Kristiansund finnes også på Statsarkivet i Trondheim, men Kristiansund folkebibliotek har en kopi. Jeg kan se i den for å se om jeg finner Kristian Antonsen der. Det kan ta noen dager før jeg får tid til det.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»