Jeg leter etter om Niels har noen tilknytning til en gård på Ringsaker. Niels flyttet vistnokk til Oslo fra Ringsaker 16 år gammel og gikk i skredderlære. Min gamle far snakker ofte om en stor gård på Ringsaker, men husker ellers ikke så mye.
Niels ble gift med min Tipp-tipp-oldemor på min fars side. Hun heter Sofie Henriksdatter Piper og de giftet seg i 1838 i Oslo. Hun hadde da en sønn fra et tidligere forhold, og sønnens navn er Wilhelm Fredriksen (Løbel), født i 1828 på Magnor. Sønnen fikk navnet Heramb da de giftet seg(Wilhelm Fredriks. Heramb). Niels og Sofie fikk en sønn, Ludvig Henrik Heramb, født 1838. Senere etter at Sofie var falt bort, ca 1863-64, giftet Niels seg på nytt, med en Luis Marie, født i Fredrikstad ca 1833, pikenavn? De fikk en datter ved navn Caroline Emilie Heramb, født i 1864, Oslo. Der står morens fornavn tydlig, men jeg greier ikke tyde pikenavnet.
Sofies sønn, Wilhelm, som bodde i Oslo som gift, hadde under FT i Oslo 1865 boende hos seg en Gustav? Heramb som var fra Hamar.
Så navnet Heramb er med stor sikkerhet knyttet opp mot Ringsaker/Hamar, og da min far mener å huske at det i en fjern slekt er tilknytning til en stor gård på Ringsaker og det at navnet Heramb også har en tilknytning til en gård, så håper jeg at det er noen som kan hjelpe meg videre for å se om dette stemmer.
Om ytterligere opplysninger ønskes håper jeg at jeg kan skaffe disse.
Mvh
Terje Wilhelmsen.