Finner ikke dåp 1779-1786 Oslo, mangle noe på Dig.arkivet ?

Oslo by, Christiania by og Aker herred/prestegjeld inntil 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Leif Salicath
Sted: SKI

Finner ikke dåp 1779-1786 Oslo, mangle noe på Dig.arkivet ?

Legg inn av Leif Salicath » 27. desember 2007 kl. 14.18

Jeg har brukt dager - ja, mere, uten resultat, men er ganske sikker på at 5 barn ble født i Christiania 1779-1786. De finnes i Ft1801 (Oslo) under moren
Anne Maria Borstad 53 år - enke (drev høkeri) og 4 av barna
Ole Hansen 22 (tvilling)
Adam Hansen 22 (tvilling)
Niels Hansen 19
Rasmus Hansen 16

En søster Karin (ca 20) bodde ikke hjemme og en yngre bror Christian 12 er også funnet i ft1801:
"Christian Hansen 12 år - logerende på oppfostringshuset i Vestre qvarter" (til motsetning fra de som var der til oppfostring, var han altså logerende - som en av familien til husbonden Johan Hendrich Prøys. Da far til Christian nylig var død, er det ikke urimelig at yngste sønn måtte plasseres der).
Alle de 6 barna vokste opp, stiftet familier (som "Hansen Baastad") og alle fikk mange barn.

Faren Hans Olsen Baarstad (borger og høker) døde i 1796 56 år gammel - funnet i kirkeboken for Oslo Domkirke. Det ville derfor kanskje vært rimelig at barna også var døpt der, men ingenting funnet dessverre.

Navnet Borstad er ellers ikke brukt og Baarstad er blitt til Baastad.
Jeg har søkt igjennom Oslo Domkirke, Garnisonsmenigheten, Aker, Kristiania Tugthus og Oslo Hospital fra 1775 til 1890 uten resultat. Spesielt navnet til tvillingene burde jo vært lett å se. For sønnene er det overalt jeg har funnet dem, i ekteskap og barnas dåp, oppgitt Christiania som fødested.

Mangler det noe av kirkebøkene for Oslo i den aktuelle periode, ser jeg dårlig, eller kan det være en annen forklaring på manglende data ???

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Christiania og Aker inntil 1814»