Surland Michelsen f. ca 1766 - dro til Nordland

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Surland Michelsen f. ca 1766 - dro til Nordland

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 24. desember 2007 kl. 12.06

Hei

Surland Michelsen ble født ca. 1766 i Trondheim eller Røros. Dette er oppgitt i innrulleringen for årene 1811-1816. De 4 første årene er det Trondheim, de to siste Røros.

1813 1816

Alderen spriker en god del. Han oppholdt seg trolig i 1801 i Hadsel i Nordland. Det er den eneste som jeg finner som passer inn.

FT1801

En gang rundt 1810 kommer han til Buksnes (Lofoten) i Nordland. Der blir han gift to ganger, før han dør der i 1817. Da oppgitt til å være 51 år gammel.

nr.18.

Siden kirkebøkene er brent i tidsrommet Surland skulle blitt gift, har jeg ingen data om det, men han fikk minst to barn, et døde som liten. Det første het Michael Bergman Surlandsen og ble døpt 24. mai 1812. Moren var Birgitha Hansdatter. Han levde trolig opp. Det andre barnet var Regina Blix Surlandsdatter. Hun døde 1 år gammel og var oppkalt etter sin mormor, Regina Blix (Jensdatter). Moren var her Berith Maria Willadsdatter Lochert.

Jeg er ikke helt sikker på at det er han vi finner i Hadsel i 1801, i og med at yrket da var murmester, noe han ikke senere har som yrkestittel. Klarer noen å finne en annen som kan passe inn i 1801?

Se forøvrig etterlysningen under Trondheim, der vi tror han nok ble døpt i Røros.

Etterlysning Trondheim

På forhånd takk, og God Jul :)
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Svar

Gå tilbake til «Røros»