Hei!
Cleng Peerson eller Kleng Pedersen Hesthammer skal være født 17. mai 1783. Dette finnes det ingen dokumentasjon på så langt jeg ser. Han ble konfirmert 1. november 1800 i Tysvær som Klein Pedersen Hesthammer, 17 ½ år.
I 1801 bor han sammen med familien på Hesthammer i Skjold. Foreldrene Peder Larssen (47 år), Inger Sivertsdatter (57 år, gift for annen gang), Klein (18), Lars (15) og Kari (12). I tillegg bor Peders brors barn der som er foreldreløse, en tjenestepike og Peders mor Martha Torstensdatter (82) på gården.
Han skal ha giftet seg med en 40 år eldre kvinne da han var knappe 24 år. Naeseth har oppgitt at han giftet seg med Anne Cathrine Torbjørnsdatter Sælinger (1743-1831?) den 2. juli 1807. Vet noen hvor dette ekteskapet ble inngått? Hvor km hun fra? Var hun svensk? Hun skal i følge samme kilde ha vært gift med en Tormod Bjørnson, død 1824. Cleng Peerson giftet seg for annen gang med en over 40 år yngre kvinne i Bishop Hill, Illinois. Hun døde kort tid etter i en koleraepidemi. Het hun Sara Larsdatter eller Chrlotte Marie?
Har noen av dere Alfred Hauges bok om Cleng Peerson, og kan sjekke denne for meg?
Hilsen
Liv Marit Haakenstad
Cleng Peerson
Moderator: MOD_Rogaland
-
- Sted: HAMAR
- Kontakt:
-
- Sted: STAVANGER
Re: Cleng Peerson
Den beste henvisning til dine spørsmål er en artikkel av Nils Olav Østrem i årboka for Rogaland Historie- og Ættesogelag for 1999 - "Ætt og Heim" - s. 5-44 (spesialutgave vedr. utvandringens 175 års historie i 2000).
- Klengs fødselsdato er usikker, pga kirkeboka mangler
- 1. ekteskap ble inngått i Finnøy. Det var hennes 5. ekteskap
- Anne Cathrine var svensk, men opphavet er ikke kjent
- Clengs 2. kone het Maria Charlotta Dahlgren, også hun svensk
- Alfred Hauges bøker (3 bind) om Cleng Person er i hovedsak et skjønnlitterært verk. Kjekk lesning, men hold deg til originalkildene!
- Klengs fødselsdato er usikker, pga kirkeboka mangler
- 1. ekteskap ble inngått i Finnøy. Det var hennes 5. ekteskap
- Anne Cathrine var svensk, men opphavet er ikke kjent
- Clengs 2. kone het Maria Charlotta Dahlgren, også hun svensk
- Alfred Hauges bøker (3 bind) om Cleng Person er i hovedsak et skjønnlitterært verk. Kjekk lesning, men hold deg til originalkildene!
-
- Kontakt:
Hei!
Saken er løst i Digitalarkivet.
Hilsen
Liv Marit Haakenstad
Saken er løst i Digitalarkivet.
Hilsen
Liv Marit Haakenstad
-
- Kontakt:
Hei!
Takk! Skal få lest denne artikkelen.
Hilsen
Liv Marit Haakenstad
Takk! Skal få lest denne artikkelen.
Hilsen
Liv Marit Haakenstad
-
- Sted: HAUGESUND
Er du også i slekt med Cleng Person, siden du etterlyser opplysninger om ham? Jeg er etterkommer etter Clengs bror Lars Pedersen som er min oldemors oldefar på min morfars morfars side. I tillegg er jeg etterkommer etter en av Clengs onkler (Lars Larsen) og to tanter (Dorthe Larsdatter og Magla Larsdatter). Lars er også min oldermors oldefar, men på min morfars mormors side. Det vil si at min morfars besteforeldre var 3-menninger.
De to tantene kommer inn på min fars side, slik at min farmors far er 5-menning med sin svigerfar. Dermed er mine foreldre også i slekt i flere ledd langt ute.
Det som også er litt artig er at Cleng Person faktisk er oppkalt etter min morfars farmors tippoldefar (min 5-tippoldefar), Kleng Larsen f. 1722. Han kom fra Fister og slo seg ned på Lervik i Tysvær, og hans sønnesønn, som også het Kleng Larsen, flyttet til Eikje (Røtiseike) hvor min morfar nå bor. Kleng Larsen var gift 2. gong med ei Anna Toresdatter, men hun døde tidlig, og han giftet seg på nytt 3. gang med Clengs mor Inger Sjursdatter. Da Kleng døde, giftet hun som enke seg med Cleng Persons far, Peder Larsen.
Vi kan lese i Tysværs Gard og Ætt b. 2, Tysvær Sokn:
"Ho hadde vore gift med Kleng Larsen Lervik. Første sonen deira måtte då etter namneskikken kallast opp etter han. Slik fekk Cleng Person namnet sitt"
Vigdis
De to tantene kommer inn på min fars side, slik at min farmors far er 5-menning med sin svigerfar. Dermed er mine foreldre også i slekt i flere ledd langt ute.
Det som også er litt artig er at Cleng Person faktisk er oppkalt etter min morfars farmors tippoldefar (min 5-tippoldefar), Kleng Larsen f. 1722. Han kom fra Fister og slo seg ned på Lervik i Tysvær, og hans sønnesønn, som også het Kleng Larsen, flyttet til Eikje (Røtiseike) hvor min morfar nå bor. Kleng Larsen var gift 2. gong med ei Anna Toresdatter, men hun døde tidlig, og han giftet seg på nytt 3. gang med Clengs mor Inger Sjursdatter. Da Kleng døde, giftet hun som enke seg med Cleng Persons far, Peder Larsen.
Vi kan lese i Tysværs Gard og Ætt b. 2, Tysvær Sokn:
"Ho hadde vore gift med Kleng Larsen Lervik. Første sonen deira måtte då etter namneskikken kallast opp etter han. Slik fekk Cleng Person namnet sitt"
Vigdis
Sist redigert av Vigdis Jøsang den 27. april 2011 kl. 21.36, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: HAUGESUND
Det står en del om Cleng Person og utvandringen i Gunnar Skadbergs bok "Øve dammen i Junaiten", utvandringen til Amerika sett fra Stavanger og Ryfylke. Utgitt på Wigestrand Forlag, 2007
Mvh
Vigdis
Mvh
Vigdis