Navn på biologiske foreldrer ?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj05836
Sted: HAFSLUNDSØY

Navn på biologiske foreldrer ?

Legg inn av gj05836 » 7. desember 2007 kl. 19.57

Hei !

Min morfar er født og døpt i Sverige 1890 og er født uekte. Bare hans biologiske mors navn sto oppført i kirkeboka. En avskrift av dåpspapirene ble sendt til Norge i forbindelse med hans konfirmasjon der i 1905.
I kirkeboka ved konfirmasjonen står hans biologiske mors navn , - og hans far.
Hvor eller av hvem får kirken opplysninger om navn på biologiske foreldrer ?
Er det kun av konfirmanten selv ?
Mye tyder på at han var pleiesønn hos en annen familie, uten å være helt sikker.
Ved sin vielse bruker han sin fars etternavn. Ved sin førstefødte sin dåp bruker han
begge etternavn.

Har kontaktet den lokale menighet der konfirmasjonen sto og hovedkontoret for denne menighet uten å få svar.

Er det noen som kan gi meg et tips ??

Hilsen Mona Anderson.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Navn på biologiske foreldrer ?

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 1. januar 2008 kl. 21.50

Eg er ikkje sikker på kor mykje eg kan tilføre, men sidan ingen annan har svara....:

Den eller dei som jobbar på det lokale prestekontoret kan neppe svare noko på dette. Jamvel om dei skulle ha god kjennskap til praksisen for 100 år sidan (det finst sikkert dei som har det), vil det vere ein generell kunnskap og ikkje om einskildsaker. Og fanst det papir/korrespondanse, brevjournal e.likn., er desse sannsynlegvis sendt til statsarkivet (eller tapt).

Det vanlege var at folk hadde med seg attest frå presten i soknet dei flytta frå og viste fram der dei slo seg ned (-når det var aktuelt, t.d. for konfirmasjon eller giftarmål).
Kva står i den norske kyrkjeboka (konfirmasjon)? Står det der at papir er oversende frå Sverige? - eller berre at han er f. og døypt i det svenske soknet? (- då kan guten/mora ha hatt med seg papira)

Har du spurt i Sverige om det fanst andre protokollar enn dåplista, der slike opplysningar kan stå?

I dette tilfellet har tydelegvis hovudkjelda for opplysningar om farskapen vore tilgjengeleg; mora. Venteleg må ho ha visst det like godt ved konfirmasjonen som 15 år tidlegare. Men kanskje har ho hatt grunnar for ikkje å seie det rett etter fødselen?

gj05836

Legg inn av gj05836 » 5. januar 2008 kl. 9.25

Hei !

Det står ingenting i den norske kirkeboka , bare at han er født i Sverige.
I den svenske kirkeboka ved fødsel / dåp 1890 har det blitt skrevet inn senere at papirer har blitt sendt til Norge i forbindelse med konfirmasjon der i 1905.
Som sagt , - har jeg undersøkt både i Sverige og Norge angående dette uten hell , men takk skal du ha for svar !

Mvh Mona Anderson

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. januar 2008 kl. 16.38

Det skal være en folketelling for 1890 i Sverige, og den skal være å finne ett eller annet sted på internett. Det kan jo hende at din morfar ble født før denne folketellingen, og moren burde vel uansett stå i den folketellingen. Kanskje er hans far å finne der også. Hvis du skriver navnet på din morfar her, så kan jeg forsøke å finne igjen den folketellingen på internett og lete for deg der. Jeg har letet for andre i den folketellingen på internett for noen år siden.

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. januar 2008 kl. 16.38

Det skal være en folketelling for 1890 i Sverige, og den skal være å finne ett eller annet sted på internett. Det kan jo hende at din morfar ble født før denne folketellingen, og moren burde vel uansett stå i den folketellingen. Kanskje er hans far å finne der også. Hvis du skriver navnet på din morfar her, så kan jeg forsøke å finne igjen den folketellingen på internett og lete for deg der. Jeg har letet for andre i den folketellingen på internett for noen år siden.

gj05836

Legg inn av gj05836 » 20. januar 2008 kl. 17.54

Hei Anne Lise !

Min morfar heter Johan Wilhelm f 11.03.1890 i Skållerud . Hans mor = Albertina Jansdotter f 15.09.1868 Skållerud . Hun utflyttet til Fredrikshald ( Halden, Norge ) 22.02.1889.
Ved konfirmasjon i Norge 1905 står Emanuel Larsen oppført som far.
Det er folketellinger i Sverige 1880 - 1890 og 1900 ( Svar ) og husförhörslängder.
Har sjekket det ut. Har spurt "mange " svenske slektsforskere , Landsarkivet i Gøteborg og Skållerud pastorat, - uten hell !
Problemet er at jeg ikke finner hverken morfar eller hans mor etter 1890, hverken i Sverige eller Norge. Først i 1905 finner jeg morfar som da står til konfirmasjon i Sarpsborg Frikirke.
Skållerud pastorat mener at Albertina fødte sønnen ( min morfar ) ved et tilfeldig besøk i foreldrehjemmet i Skållerud, men at hun egentlig var bosatt i Fredrikshald. ( Damhaugen ).
Har jo fødsels og dåpsdato på morfar( Sverige ) og konfirmasjon ( Norge ).
Litt vanskelig med hans far også , ettersom jeg kun har et navn !
Dette er litt av en hodepine , men tusen takk for at du svarte Anne Lise :lol:

Hilsen Mona Anderson

gj04379
Sted: HORTEN

Legg inn av gj04379 » 26. februar 2008 kl. 22.18

Jansdotter, Albertina
Kvinna

f. 15/9 1868 i Skållerud, Älvsborgs län (Dalsland)

Utvandrad 22/2 1889
från Östebo, Skållerud, Älvsborgs län (Dalsland)
till Norge

Källa: Emibas emigrationsakt: Skållerud P 1889 003

gj04379
Sted: HORTEN

Legg inn av gj04379 » 26. februar 2008 kl. 22.20

Er dette en bror?

Jansson, Wilhelm
Man

f. 10/12 1859 i Skållerud, Älvsborgs län (Dalsland)

Utvandrad 27/9 1878
från Östebo, Skållerud, Älvsborgs län (Dalsland)
till Tistedal, Östfold fylke, Norge

gj05836

Legg inn av gj05836 » 27. februar 2008 kl. 16.56

Hei Hanne !

Ja , - Albertina er min morfars mor og Wilhelm er hennes bror. Han reiste senere til Amerika.
Problemet er å " finne " min morfar og hans mor fra fødsel i Sverige 1890 fram til konfirmasjon i Norge 1905. Har søkt og spurt overalt !
Det var kanskje endel " illegal emigrasjon " på den tiden , - med tanke på hans mor Albertina.?
Men takk for at du tok deg tid til å svare Hanne :D

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 27. februar 2008 kl. 18.03

Har du sendt inn bidrag til DISBYT i Föreningen DIS ??

Lag et Gedcom-uttrekk rundt slekten og send inn til rette vedkommende, Charlotte Börjesson, mailto:charlotte.borjessonATtelia.com

Om det ikke er tilslag umiddelbart, vil kanskje noen ta kontakt om de ved sin innsending får tilslag mot ditt bidrag.

Lykke til.

gj05836

Legg inn av gj05836 » 27. februar 2008 kl. 19.00

Hei !

Tusen takk for tipset !
Skal prøve dette.

Hilsen Mona

Susann Sannefjäll
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av Susann Sannefjäll » 27. februar 2008 kl. 20.50

Mona,

När jag tittar i födelseboken för Skållerud, C:6 sida 282, så ser jag att Johan Wilhelm är inskriven, han har inte fått något inskrivningsnummer på sig i födelseboken.
Står att han är född 1890.03.11 och döpt 1890.04.11. Står som oäkta och modern är uppgiven som Piga Albertina Jansdotter.

I den kolumen i födelseboken som talar om vilken gård personen föddes på och även vilka sida i Husförhörslängden man kan hitta familjen så står det, Fredrikshald.
Moderns ålder är angiven som 21 och faddrar är Maja Swahn och Stina Kajsa Olsdotter.
Som anteckning står det: (har lite svårt att läsa det men jag tror att det skall stå så här)
Utdrag av födelse o dopbok avsänt/anmält d 19/1 1905 för konfirmation i Norge.

Jag tror att han är född i Fredrikshald och döpt i Skållerud, kan kanske vara värt att göra en koll i födelseboken för Fredrikshald.....
Hälsningar
Susann Sannefjäll

Susann Sannefjäll
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av Susann Sannefjäll » 27. februar 2008 kl. 21.06

Mona,

Som Hanne redan tidigare har hittat så flyttade Albertina till Norge 22 Februari 1889, det fanns att hitta på den sökbara cd skivan EMIBAS.

Jag gick däremot in direkt i utflyttningslängden, B:2 sida 232 och ser att hon fick flyttbetyg nummer 5, i utflyttningslängden står det även vilka sida i husförhörslängden jag kan hitta henne, så jag ger mig raskt dit, AI:18 sida 462, och på den sidan hittar jag hennes far, mor och de syskon som bodde hemma år 1889. Jag läser även att hon åkte till Fredrikshald i Norge 22 Februari 1889 med flyttbetyg nr 5.
Hälsningar
Susann Sannefjäll

gj05836

Legg inn av gj05836 » 28. februar 2008 kl. 21.15

Hei Susann !

Det har jeg ikke tenkt på !
Har nok sett meg " blind " på født / døpt i Skållerud når jeg fant ham der i kirkeboka.

Et virkelig flott tips Susann !
Takk skal du ha :D

Hilsen Mona

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»