konfirmasjon Garnisonkirken 5.april 1807 Slaveriet Akershus
Moderator: MOD_Oslo
-
- Sted: MJØNDALEN
konfirmasjon Garnisonkirken 5.april 1807 Slaveriet Akershus
Kan noen hjelpe meg med å bekrefte kilde, samt gi informasjon som står i følgende kilde: Garnisonkirken 5.april 1807. Konfirmasjon : Johannes Bomann, også kjent som Johannes Halstensen/ Johanes Butilsen Baumann f 1786 i Aker, på Stensrud.
Hvis noen har opplysninger om slaveriet /festningsarbeid på Akershus i samme periode er det også positivt.
Mvh
Solfrid Kvam Hole
Hvis noen har opplysninger om slaveriet /festningsarbeid på Akershus i samme periode er det også positivt.
Mvh
Solfrid Kvam Hole
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: konfirmasjon Garnisonkirken 5.april 1807 Slaveriet Akers
Hei på deg Solfrid!
Her er konfirmantene i Garnisonskirken 5. april 1807
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 10 (1786-1809), Konfirmerte 1807, side 222.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-226
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010358.jpg
Her er konfirmantene i Garnisonskirken 5. april 1807
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 10 (1786-1809), Konfirmerte 1807, side 222.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-226
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010358.jpg
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
-
Jeg klarer ikke å se at han står på listen over konfirmanter. 5 april 1807. Han er da 20-21 år. Han skal angivelig ha vært slave/dømt til festningarbeid på Akershus festning. Noen som har kjennskap til slavene på Akershus? er det skrevet noe om det noe sted ?
Solfrid
Solfrid
Hei.
Dette svaret er litt utenfor sjølve tråden, men ved søk på nettet finner du i alla fall
minst 73 skrifter og bøker om Akershus slott og festning. Lenke.
Bok nr.15 på denne lista kan anbefales dersom du er interresert i forholdene de innsatte
levde under. De andre kjenner jeg ikke til, derfor nevner jeg kun denne jeg sjøl har:
Boka *Slavene på Akershus - forfatter Yngvar Ustvedt* har som undertittel
Historien om vårt strengeste fengsel. Sjøl om du ikke finner Johannes omtalt, gir
boka et godt bilde av soningsforholdene.
Tilbake til spørmålet ditt, som jeg håper andre kan svare på.
Mvh Ellef Ellefsen.
Dette svaret er litt utenfor sjølve tråden, men ved søk på nettet finner du i alla fall
minst 73 skrifter og bøker om Akershus slott og festning. Lenke.
Bok nr.15 på denne lista kan anbefales dersom du er interresert i forholdene de innsatte
levde under. De andre kjenner jeg ikke til, derfor nevner jeg kun denne jeg sjøl har:
Boka *Slavene på Akershus - forfatter Yngvar Ustvedt* har som undertittel
Historien om vårt strengeste fengsel. Sjøl om du ikke finner Johannes omtalt, gir
boka et godt bilde av soningsforholdene.
Tilbake til spørmålet ditt, som jeg håper andre kan svare på.
Mvh Ellef Ellefsen.
- Else Berit Rustad
HeiSolfrid!
Joda, han er der. Du finner ham som nr. 36 (helt nederst til høyre). http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-224
Jeg ser at den lenken du hadde fått, gikk til feil kirkebok (Aker), så det var ikke rart du ikke fant ham der. Kirkeboka du finner ham i, er Garnisonsmenigheten/Akershus slottskirke.
Mvh
Else B.
Joda, han er der. Du finner ham som nr. 36 (helt nederst til høyre). http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-224
Jeg ser at den lenken du hadde fått, gikk til feil kirkebok (Aker), så det var ikke rart du ikke fant ham der. Kirkeboka du finner ham i, er Garnisonsmenigheten/Akershus slottskirke.
Mvh
Else B.
-
Tusen , tusen takk ! Jeg klarer ikke helt å tolke hva som står foran navnet til Johannes Halsteensen fra .. ( stensrud ?? ) i ...... .
Garnison kirken Slottsmenigheten - hvem var disse ? Har nå bestilt boken om slaveriet på Akershus for å få vite mer, men er interessert i alt som kan bidra til Historien om Johannes Halstensen/ Butilsen Baumann.
Garnison kirken Slottsmenigheten - hvem var disse ? Har nå bestilt boken om slaveriet på Akershus for å få vite mer, men er interessert i alt som kan bidra til Historien om Johannes Halstensen/ Butilsen Baumann.
Litt ekstrainfo;
"Karen Katrine Karlsdotter f. 1802 i Snåsa, Nord-Tröndelag gifte sig 1820 i Ed, Ångermanland med ”gullsmed og kobbersvenn” Johannes Butilsen Baumann (Hallsteinsen?)!
Är det rätt, gifte de sig i Ed i Ångermanland?
Av deras barn föddes
Hallstein Johannessen 1822 i Ed! Är det rätt?
Kristian Johannessen c. 1824 i Sverige. Föddes han i Ed?
Aron Johannessen c. 1830 i (Hede?) . Föddes han i Ed?
Familjen förde ett kringflackande liv. De uppehöll sig ofta i Norge, där två av deras gemensamma fem barn föddes.
"
Thomas
"Karen Katrine Karlsdotter f. 1802 i Snåsa, Nord-Tröndelag gifte sig 1820 i Ed, Ångermanland med ”gullsmed og kobbersvenn” Johannes Butilsen Baumann (Hallsteinsen?)!
Är det rätt, gifte de sig i Ed i Ångermanland?
Av deras barn föddes
Hallstein Johannessen 1822 i Ed! Är det rätt?
Kristian Johannessen c. 1824 i Sverige. Föddes han i Ed?
Aron Johannessen c. 1830 i (Hede?) . Föddes han i Ed?
Familjen förde ett kringflackande liv. De uppehöll sig ofta i Norge, där två av deras gemensamma fem barn föddes.
"
Thomas
- Else Berit Rustad
Til Solfrid: Ja, det står Johannes Halsteensten fra Steensrud i Aggers Sogn, dvs Stensrud i Aker.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
-
Takk til dere alle. Ja historien til denne mannen er ganske spenndende og desverre vanskelig å følge på grunn av skifte av navn og diverse flyttinger. Men i et slektsforsker perspektiv blir det jo desto mer spennende.
Spørsmål vedr hans ekteskap i Sverige : I födelseboken för Ed församling, Ångermanland. Där finns en Hallsten, född den 7 juli 1822. Fader är guldsmeden Johan Båtelson från Norge, modern Cathrina Carlsdotter.
Angivelig kan han ha reist til Sverige under falskt navn.
Dersom du Thomas har dato på inngått ekteskap, samt mer data vedr dette paret er jeg takknemlig for informasjon.
Skulle gjerne visst mer om foreldrene til Johan Halsteensen fra Steensrud Gård i Aker.
Spørsmål vedr hans ekteskap i Sverige : I födelseboken för Ed församling, Ångermanland. Där finns en Hallsten, född den 7 juli 1822. Fader är guldsmeden Johan Båtelson från Norge, modern Cathrina Carlsdotter.
Angivelig kan han ha reist til Sverige under falskt navn.
Dersom du Thomas har dato på inngått ekteskap, samt mer data vedr dette paret er jeg takknemlig for informasjon.
Skulle gjerne visst mer om foreldrene til Johan Halsteensen fra Steensrud Gård i Aker.
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Er det noen som er kommet lengre med å finne forfedrene til denne spennende karen? Evt historien om ham?
Astrid M