Elen Kristiansdtr. Sundsneset, Inderøy

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Sissel Elden Bowers

Re: Elen Kristiansdtr. Sundsneset, Inderøy

Legg inn av Sissel Elden Bowers » 3. februar 2006 kl. 22.36

Elen Kristiansdtr. Sundsneset var f 26/4-1811 og gm Ingebrigt Nilsen Vist f 1812.
Jeg tror hennes foreldre Het Kristian Rasmussen Wohlan? f 1780 og Berit Einarsdtr. f 1776. Er dette riktig? I såfall, hvem var så deres foreldre og hvor kom de ifra? Hadde Elen noen søsken?
På forhånd takk.

Sissel Elden Bowers

Legg inn av Sissel Elden Bowers » 4. februar 2006 kl. 18.39

Hei Hallvard!
Du vet ikke hvor mye jeg setter pris på all den informasjonen du har gitt meg. Det hadde tatt år for meg å kommet fram til det samme resultatet.
Jeg håper at jeg ikke sliter deg ut, for jeg har noen spørsmål til som jeg lurer på.

Den første er Maren Pedersdtr. Ås (jeg har Indset skrevet under navnet hennes, men vet ikke hvorfor og hvor Inset er.) Hun var gm Nils Steffensen Vist f 1760 og mor til Ingebrigt Nilsen Vist f 1812.
Jeg lurer på hvem hennes foreldre var?

Den neste er Marta Mænsdtr. f 1771 og gm Lars Jakobsen Sakshaug f 1770. Hvor kom hun fra og hvem var hennes foreldre?

Det tredje paret er Ole Rasmussen Gjelde, Tømtås, Bragstad? f 1811 (far Rasmus Aronsen Kvamsholmen og mor Anna Olsdtr,?) og gm Ingeborg Marie Jensdtr. f 1812.
Hvem er deres aner?

Jeg vet at dette var mange spørsmål på en gang, men jeg håper allikevel at du med tid og stunder, kan finne ut av dem for meg.

Venter med spenning på svar.
På forhånd takk!!!!

Sissel Elden Bowers

Legg inn av Sissel Elden Bowers » 5. februar 2006 kl. 9.26

Tusen takk igjen!
Det var artig å høre at vi er i slekt.De er også mine tipp-tipp-oldeforeldre.
På denne måten foregår det: Ole Rasmussen hadde en sønn, Ingebrigt Laugen f. 1841 som reiste til Nærøy og giftet seg med Benedikte Marie Olausdtr.f1850 i Gravik. De hadde en datter Jensine Fredrikke Laugen,f 1873 som reiste til Sparbu og giftet seg med Peder Ellingsen Lorvik. De hadde en sønn, Einar Lorvik, f 1908 som giftet seg med Asbjørg Vikan, f 1910 fra Oksås i Egge som fikk en datter, Jorun f.1938 som giftet seg med Øystein Elden fra Dyrstad i Egge, og de fikk meg.
Hvis du vil ha det mer detaljert, kan du gjerne få det. Bare si ifra.

Sissel Elden Bowers

Legg inn av Sissel Elden Bowers » 5. februar 2006 kl. 19.08

Takk og atter takk for alt du har funnet ut for meg.

Ingebrigt Olsen f 1841 gm Benedikte Olsdtr. i 1873 i Gravik, Leka.
Barn: Ingara Margrete f 9/11-1871
Jensine Fredrikke f 31/1-1873
Ole Martens f 20/10-1874
Edvind Kornelius f 25/11-1878
Ingvard Bernhard f 1884 d 25/10-1891
Augusta f 1890

Iflg. Folketellingen for Leka, 1875 er Ingebrigt sagbruksmester, og bare Ole Martens, av barna bor hjemme. De to jentene er pleiebarn hos slektninger. Økonomien var sikkert dårlig.
Ingebrigt må ha vært på Lofotfiske, for i 1891 dør han av lungebetennelse på Bodø Sykehus.

Og hvordan er du i slekt med Ole Rasmussen f 1812?

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»