Caroline Gjertsdatters foreldre fra Nord-Trøndelag

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
17887
Sted: OPPHAUG

Re: Caroline Gjertsdatters foreldre fra Nord-Trøndelag

Legg inn av 17887 » 8. mars 2005 kl. 15.07

Gjert Jensen fra Verdal og Christiane Jensdatter fra Levanger fikk 1.desember 1849 en datter som ble døpt i Domkirka i Trondheim 16. desember. Hun fikk navnet Caroline. Foreldrene var ikke gift. Både Caroline og moren kom senere til Ørland hvor de begge ble gift.
Caroline (Lina) har stor etterslekt etter seg her på Ørlandet, men vi vet lite om hennes foreldre. I kirkeboka er det anført ved Carolines dåp at det farens første leiemål, morens annet. Vi vet ingen ting om Christianes første barn, men det skal være en forbindelse til familie i Stjørdal.

Gjerth Jensen, skreddersvenn ved Carolines dåp, ble senere skreddermester, og iflg FT 1865 født i 1825, bosatt i Dronningens gate 38 i Trondheim, gift med Charlotte Emilie (født i 1835 i Christiania)og har 2 sønner: Carl Georg, født 1862, og Johan Fredrik, født 1864.

Har forsøkt å finne flere opplysninger om de 2 sønnene i folketellinger og emigrantlister, men forgjeves.Vi er svært interessert i opplysninger om både Christiane Jensdatters og Gjert Jensens opphav, og også om hvor det ble av Carl Georg og Johan Fredrik og Christianes første barn.
- håper noen kan hjelpe oss ... vi står fast !
mvh Aud Marion Røen

Åshild Vang

Legg inn av Åshild Vang » 14. mars 2005 kl. 23.27

Ved å søke litt i de forskjellige databasene til Verdal Historielag (digitalpensjonatet) finner jeg en Gjert f. 04.06.1824. Hans foreldre var Jens, sønn av Martinus Gjertsen og Gunnil Andorsdtr. De bodde på Fixevald. Begge var født i 1794.
Gjert ble konfirmert i 1840. Han bodde da i Bjørkenenget.
Gunnil døde 07.09.1868 og Jens 12.07.1880. Han var da legdslem i Skjørholmen og ble funnet død i Leksdalsvatnet. Jens sine foreldre var Siri Jonsdtr. og Martinus Gjertsen. I 1801 var de husmenn under nordre Lyng.

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 15. mars 2005 kl. 9.35

Hei Åshild
- og takk for god hjelp !
Jeg fant tidligere Martinus Giertsen med familie i FT 1801, men jeg visste jo ikke om dette var riktig familie. Gjert er jo et ganske spesielt navn, så jeg brukte det som utgangspunkt og håpet at det var et "familienavn" ....

Finnes det bygdebøker hvor jeg kan finne flere opplysninger ? På biblioteket her er det en bygdebok for riktig sokn, men jeg fant dem ikke der under Lyng nordre. Kanskje finner jeg dem under noen av de andre bostedene du har gitt meg, Åshild.
mvh
Aud Marion

Svar

Gå tilbake til «Levanger»