Elias Pedersen og Pernille Larsdtr fra Overhalla

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Johan I. Borgos

Re: Elias Pedersen og Pernille Larsdtr fra Overhalla

Legg inn av Johan I. Borgos » 27. november 2004 kl. 12.22

Elias Pedersen, f. ca. 1809, og Pernille Larsdtr, f. ca. 1811, begge fra Overhalla, gifta seg på Sortland i Vesterålen i 1843, og fikk samme året dattera Olivia Christianne. Deretter flytta de ut. Kan noen identifisere Elias og Pernille nærmere? (Faren til Pernille het visstnok Lars Pedersen.) Og hvor tok dette paret veien etter 1843?

gj05122
Sted: OSLO

Legg inn av gj05122 » 28. november 2004 kl. 1.20

Det er 2 Elias Pedersen som blir født i Overhalla i 1809 og så vidt jeg kan se de eneste innfor en 5-års periode. Den ene sønn av en Peder Pedersen og Sara Størkersdtr Nordal og fikk Elias utenfor ekteskap før hun giftet seg. Han er desverre ikke nevnt i bygdeboken. Den andre Elias Pedersen er sønn av Elias Pedersen Sørhøy og Olava Josefsdtr Skjelbred. Deres sønn blir også født i 1809. Det står derimot ingenting om at han blir gift. Det er muligens førstemann som kan være din man ettersom denne Elias kjøper Skjelbred av moren i 1830, men han selger igjen til broren i 1840, men kjøper tilbake i 1843. Han dør under en reise til Brønnøy i 1851 og er begravet ved Brønnøy kirke. Det står ingenting om noen kone eller barn i bygdeboka. Ettersom booppgjøret nevnes og ingen arvinger nevnes må i så fall både kona og barn ha dødd før og ikke i Overhalla.
Den eneste Pernille Larsdtr jeg finner født i Overhalla blir gift i Overhalla i 1840 og kan ikke være den Pernille du leter etter.
Anne

Johan I. Borgos

Legg inn av Johan I. Borgos » 28. november 2004 kl. 16.30

Takk og takk. Jeg kjøper konklusjonen din, og satser på den første Elias&#;en.

Svar

Gå tilbake til «Overhalla»