Re: Sivert Halstensen Kjærbakken, Verdal født på Frosta?

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Dagny Skrødal

Re: Sivert Halstensen Kjærbakken, Verdal født på Frosta?

Legg inn av Dagny Skrødal » 7. september 2004 kl. 1.33

Jeg leter etter foreldrene til min tippoldefar Sivert Halstensen f 1798-99. Han ble gift med Marie Olsdtr f 1798 Øiers prestegjeld.

Vi finner paret på Bjertnes ved giftermålet i 22.mars 1821. Ved datteren Marias fødsel 25.juli s.å bodde de på Forbregdsvald. Ved min oldemor Lovise Didrikkes fødsel 15.08.1929 bodde de på Øhren.

Jeg er blitt fortalt av en tante at Sivert voks opp på Bjertnes hos Lorens Didrich Kluver, og at min oldemor, Lovise Didrikke var oppkalt etter ham.

Jeg kan ikke finne ham i Verdal i 1801. Den eneste Siver Halstensen jeg kan finne, er på gården Alstad øster på Frostad, foreldre Halsten Larsen og hustru Gjertrue Olsdtr.
Er det noen som kjenner til denne familien ?

Jeg fant da også Sivert på Bjertnes i 1809 (10år)(Sjeleregister for Verdal). Jeg finner ikke at Sivert er konfirmert i Verdal, og heller ikke dødsfallet hans. Han var død før 1865 for da var Maria enke på Kjærbakken.

gj00140
Sted: HELL

Re: Sivert Halstensen Kjærbakken , Verdal, født på Frosta?

Legg inn av gj00140 » 14. september 2004 kl. 1.42

Hei Dagny

Vet ikke om du blir klokere av dette:
Frostaboka bind 2(1960 tallet) s.136

EINTRØA
Denne heimen låg på austsida av vegen oppved Folkets Hus.
Hallstein Larsen f. 1760 var husmann her år 1800. Kona heitte
Gjertrud Olsdtr. og var f. 1763. 7 bom: Olava var eldst, f. 1789, Ole,
Sivert, Marta, Ragnhild, Susanna og Lavina.

mvh
Thor Erik Johansen

Dagny Skrødal

Legg inn av Dagny Skrødal » 15. september 2004 kl. 16.19

Hei Erik.
Det er nok den samme familien jeg har funnet i FT 1801 under Alstad, Øster. Jeg skal låne boka for å se om det står noe om hvor det ble av disse barna. Jeg har ikke noe annet å gå etter heller , så det er forsøket verdt. Takk skal du ha
mvh
Dagny Skrødal

Brukeravatar
Kjell Moan
Sted: TROFORS

Legg inn av Kjell Moan » 11. november 2021 kl. 20.19

Hei Dagny.
Det er lenge siden denne forespørselen ble utsendt fra deg, men jeg tror jeg har funnet noe interessant.

Den 15. okt. 1837 konfirmeres Maria Sivertsdatter i Borge kirke (Vestvågøy/Lofoten). Foreldrene er bosatt på Kvalnes. Marias dåpsdato er angitt. Det er litt kluss i innførselen, men den stemmer overens med den dåpsdagen du har opplyst. Foreldrenes navn er også oppgitt.  Se nr. 2, nederst til høyre:
https://www.digitalarkivet.no/kb20071105640225

Jeg kom tilfeldigvis over dette, da jeg setter sammen min egen base over folk i Borge prestegjeld.

Her har du Siverts død. Han bodde på Kvalnes i Borge.
https://www.digitalarkivet.no/kb20071105640137

Jeg har søkt i Mannskapsrullene for Nordland og der fant jeg Sivert i 1836, 37 år gammel, f. i Verdal, bosatt i Sundlandsfjord på Austvågøy.  Mannskapsrullene tar bare for seg mannlige personer og er knyttet til militære formål.

Hvor det ble av hustruen Marie og datteren Maria kjenner jeg ikke til. Håper at dette har gitt deg ny giv for å fortsette søkingen.
Mvh. Kjell

Svar

Gå tilbake til «Verdal»