Ole Olsen Wang (f. 1799) fra Inderøy, via Værran og Vågan, t

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Per Helge Seglsten

Re: Ole Olsen Wang (f. 1799) fra Inderøy, via Værran og Våga

Legg inn av Per Helge Seglsten » 1. juli 2004 kl. 15.59

Jeg er på jakt etter opplysninger som kan verifisere (eller avkrefte) at Ole Olsen Wang som gifter seg 28. september 1831 i Vågan, Nordland med Pernille/Petronille Catrine Edisdatter, og i 1834 flytter til Loppa, Finnmark, er den samme Ole Olsen Wang/Ulven som blir født av Ole Olsen og Berit Ingebrigtsdatter i 26. september 1799 (døpt 29. oktober), og flytter til Revdal i Værran i 1817.

Per Helge Seglsten

Legg inn av Per Helge Seglsten » 12. november 2004 kl. 16.14

Dersom det er min mann, er det veldig interessant. Han dro riktignok til Værran i 1817, men han kan vel ha vendt tilbake for en periode som artillerist - lenger unna er det jo ikke. Jeg kjenner imidlertid ikke umiddelbart igjen fadderne.

Per Helge Seglsten

Legg inn av Per Helge Seglsten » 15. november 2004 kl. 14.56

Jeg har Ole Olsen Ulven mistenkt for å være den riktige Ole. Det er i hvert fall teorien jeg har jobbet ut ifra. Hans mor skal da være Berit Ingebrigtsdatter, slik det framgår av tråden, jeg ser du har vært inne på, i digitalarkivet.
Jeg har skifteprotokollene for Inderøy fra 1800-1865 på mikrofilm, og skal sjekke notatene derfra. Tusen takk for hjelpen så langt!

PS
Jeg har ikke tilgang til mikrofilmleser for tiden. Så hvis du er interessert i å skrive av skifteregistrene, og få dem lagt ut på nettet til fri avbenyttelse, gir jeg deg gjerne filmene (og notatene - jeg har skrevet av det meste av registrene) gratis. De er jo ikke til glede for så veldig mange der de ligger på mitt hjemmekontor...
DS

Per Helge Seglsten

Legg inn av Per Helge Seglsten » 3. januar 2005 kl. 15.38

Husmann Ole Olsen under Wang, død i 1813, finnes ikke i registrene til skifteprotokollene, etter det jeg kan se. Men det var jo heller ikke så vanlig at det ble holdt skifteforretning etter folk som ikke hadde noe, eller nesten ikke hadde noe, til fordeling. Og denne Ole var vel kanskje av dem.

Per Helge Seglsten

Legg inn av Per Helge Seglsten » 7. mars 2005 kl. 12.20

I mannskapsrullene for Vågan er det ingen Ole Olsen Vang i den aktuelle perioden (rullene går fram til 1831 og har så et opphold til 1836). Men et mannskapsmanntall fra 1. november 1832 har Ole Olsen Vang 34 år oppført under gården Huusvaag (underbruk av gården Helle, der Ole befinner seg når han gifter seg 28. september 1831 (lensmannens døds- og vigsleslister). I og med at mannskapsrullen for 1831 er ført 24. mai, ser det ut til at Ole Olsen Vang har kommet til Vågan mellom mai og september 1831. Jeg har ikke funnet ham i ruller i de omkringliggende fjerdinger, så det kan være at Ole har forlatt Trøndelag i 1831.
Disse mannskapsrullene er ikke oversikter over militært personell, mer en oversikt over tjenestedyktige mannskaper på de forskjellige gårdene. Det er derfor ingen henvisninger til grader eller våpengrener som kan knytte denne Ole til artilleristen Hallvard nevner ovenfor.

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»