Bertel Gran, Frol, d. ca. 1698

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Jan-Erik Kosberg

Re: Bertel Gran, Frol, d. ca. 1698

Legg inn av Jan-Erik Kosberg » 12. mai 2004 kl. 19.04

Bertel Gran er første person som er nevnt i boka "Frolslekten Gran", (Bind I, s. 9).
Der står det "Bertel var oppsitter på gården Gran i Frol c. 1684, d. c. 1698. Han var da han bøkslet Gran en eldre mann med 2 voksne barn. Hvem hans aner var og hvor han hadde vært før han bøkslet Gran er ukjent".

De to barna som er nevnt er Beret Bertelsdtr., d.1733 og Søren Bertelsen/Bertelson, som fortsatte som gårdbruker på Gran.

Jeg har hørt at det er noen som har greidd å spore opp aner for Bertel Gran videre tilbake i tid. Muligens kom han fra Verdal, men jeg har ikke greidd å få tak i mer detaljert informasjon.

Jeg er interessert i informasjon om forfedrene til Bertel Gran.

gj01599
Sted: ÅSEN

Legg inn av gj01599 » 20. mai 2004 kl. 12.46

I boka "Eggenslekten : forfedre og ætlinger" av G. Eggen og G. Aglen (2001) er denne slekta gjengitt. Bertel Gran er knyttet opp mot Bertel Jonsson og hustru Karin som kjøpte Storbør i Frol (jeg tror noen har funnet tilnærmet bevis for at han er barnebarn eller oldebarn). ((Linjene er videre presentert bakover til Harald Hårfagre . . . ))

Hvor mye av dette som kan bevises vet jeg ikke - jeg så boka bare i forbifarten. Jeg regner med den kan lånes inn til ditt nærmeste bibliotek. Du finner den her: http://wgate.bibsys.no/gate1/SHOW?objd=021240612lang=N

Mvh
Arne

Jan-Erik Kosberg

Legg inn av Jan-Erik Kosberg » 25. mai 2004 kl. 18.08

Takk for tipset om boka "Eggenslekten : forfedre og ætlinger" av G. Eggen og G. Aglen (2001).

Mvh.
Jan-Erik

Svar

Gå tilbake til «Levanger»