Ukjent sted
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Ukjent sted
hei er det noen som kjenner seg igjen her på dette stedet?
Vet ikke om det er familie som bor der, men fant det i et gammelt album etter besteforeldre.
Jeg syns det ligner et hotell???????
hilsen og på forhånd takk fra
torill
Vet ikke om det er familie som bor der, men fant det i et gammelt album etter besteforeldre.
Jeg syns det ligner et hotell???????
hilsen og på forhånd takk fra
torill
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Ukjent sted
Hei, satt og så på dette bildet og lurte på om det er et sanatorium/sykehus? Denne tilsynelatende store overbygde terassen? Vanlig på tuberkulosesanatorier.
Hadde familien noen som hadde tuberkulose - nærmeste sanatorium til besteforeldrenes hjemsted?
Kunne vært greit om det var blåst opp litt så man kunne se mer av detaljer, er det norsk vegetasjon som er i hagen? Tenkte at det også kunne være bilde familien hadde fått fra f.eks. Amerika? Er nederste bilde av samme bygning? Får ikke vinduene til å stemme.
Hadde familien noen som hadde tuberkulose - nærmeste sanatorium til besteforeldrenes hjemsted?
Kunne vært greit om det var blåst opp litt så man kunne se mer av detaljer, er det norsk vegetasjon som er i hagen? Tenkte at det også kunne være bilde familien hadde fått fra f.eks. Amerika? Er nederste bilde av samme bygning? Får ikke vinduene til å stemme.
Hilsen fra Marianne
hei marianne
tenkte på dette jeg også...........tuberkulose! Det kan ha vært et sanatorium ja.
Vet fremdeles ikke noe om dette stedet,men begge bildene sto rett etter hverandre i albumet så derfor tror jeg det er samme huset.
hilsen fra torill
tenkte på dette jeg også...........tuberkulose! Det kan ha vært et sanatorium ja.
Vet fremdeles ikke noe om dette stedet,men begge bildene sto rett etter hverandre i albumet så derfor tror jeg det er samme huset.
hilsen fra torill
Ser på dekorasjonen i overkant av terassen, - var det slikt over altaner i Norge på tiden? Jeg er ikke bevandret uti arkitektur, hvor bodde dine besteforeldre?
Hilsen fra Marianne
Korrigerer meg selv - jo det var slike ornamenter som dekorasjon på bygninger.
Hilsen fra Marianne
hei igjen
ja de bodde jo i drammen eller omegn, men jeg trodde dette kanskje var et annet sted.
ja de bodde jo i drammen eller omegn, men jeg trodde dette kanskje var et annet sted.
Ja, det kan være et annet sted, men bilder tok man jo om det var nær eller fjern. Ang. sted så var det med tanke på hvilke sanatorier der var i det området for å kanskje kunne sjekke disse. Vet at i Drammensområdet var der sabatirum på Modum, men var nok andre steder også.
Men som sagt - det kan være i et annet land også.....
Men som sagt - det kan være i et annet land også.....
Hilsen fra Marianne
hei marianne
tusen takk for at du prøver å hjelpe!
Hadde vært morsomt om vi faktisk kunne finne stedet!
hilsen torill
tusen takk for at du prøver å hjelpe!
Hadde vært morsomt om vi faktisk kunne finne stedet!
hilsen torill
Kan du hente frem noe i slekta om noen som hadde tuberkulose? Det første bildet tror jeg er noe eldre enn det andre. Huset kan være fra ganske tidlig på 1900-tallet, det andre tror jeg senere, - 50 - 60-tallet kanskje. Ser ut som nybygg, men er så ferdig hekk el.l. på fremsiden, kanskje påbygging eller trapper utvendig?
Men nå er jo bildene hentet opp igjen i forumet her, kanskje andre som ser det kjenner igjen? Kan du prøve å legge dem ut på Digitalarkivet - der ser enda flere kanskje, og ha med i overskrifta at det er bilder? Evt. prøv å scanne dem inn forstørret så man kan studere stilen, - klær og planter.
Men nå er jo bildene hentet opp igjen i forumet her, kanskje andre som ser det kjenner igjen? Kan du prøve å legge dem ut på Digitalarkivet - der ser enda flere kanskje, og ha med i overskrifta at det er bilder? Evt. prøv å scanne dem inn forstørret så man kan studere stilen, - klær og planter.
Hilsen fra Marianne
hei marianne
nei jeg vet ikke sikkert om noen hadde tuberkulose, men det er jo sannsynelig,siden det var mye av det på den tiden.
Håper det er flere her som ser dette og muligens kan hjelpe oss!
tusen takk marianne!
hilsen fra torill
nei jeg vet ikke sikkert om noen hadde tuberkulose, men det er jo sannsynelig,siden det var mye av det på den tiden.
Håper det er flere her som ser dette og muligens kan hjelpe oss!
tusen takk marianne!
hilsen fra torill
Det første bildet ligner litt på et hus som ligger i bakgrunnen på noen bilder jeg har sett fra Tåsen i Oslo, seint 1800 eller tidlig 1900 tall.
Der var det på den tida store (enorme) åpne hager, og i det minste et digert hus som kunne minne om dette. Dessverre er dette bare på "husken", ingen vet hvor bildene ble av etter et dødsfall i familien.
Der var det på den tida store (enorme) åpne hager, og i det minste et digert hus som kunne minne om dette. Dessverre er dette bare på "husken", ingen vet hvor bildene ble av etter et dødsfall i familien.