Walther Johnsen Aarnseth og Doret Erichsdatter Bestvold
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Walther Johnsen Aarnseth og Doret Erichsdatter Bestvold
Kan noen hjeøpe meg å finne ut mer om de to: Walther Kohnsen Aarnseth født 1740 og Doret Erichsdatter Bestvold født 17 mars 1747. Bestvold/Bestvoll er også en gård om det kanskje kan hjelpe. Begge skal ha blitt født i Rissa i sør - Trøndelag. Det hadde vært hyggelig om noen kunne hjelpe til med det. Og om det er noen andre i Bestvold slekta dere finner og andre årstall osv.
mvh Iselin Bestvold
mvh Iselin Bestvold
Hei! Denne familien er omtalt i Gårds og Slektshistorie for Rissa bind III, forfatter Terje Bratberg.
På side 58 står det: "Walter Jonsen Årnset (f. 27.11.1740, d. 1805), gift 20.9.1767 med Dordi Eriksdatter Bestvold (f. 11.3.1748, d. 1815), datter av Erik Jonsen Bestvold (gnr. 125,13) og Mali Jonsdatter". De fikk 10 barn sammen. Disse var: Anne, Mali, Karen, Jon, Erik, Erik, Nils, Jon, Marit og Jakob.
Walter Jonsen Årnset var sønn av Jon Waltersen Årnset (f. 24.6.1704, d. 25.3.1769) og (gift 28.10.1739 med) Anne Pedersdatter. Jon Waltersen Årnsets foreldre var Walter Jonsen Årnset (f. 1665, d. 8.10.1736) og (girt 15.7.1703 med) Kari Jonsdatter Bakøy (f. ca. 1665, d. 14.2.1751), datter av Jon Bakøy og Ingeborg Jakobsdatter.
Disse opplysningene er hentet fra samme bok. Enda er det en god del opplysninger som sikkert vil være av interesse for deg. Du kan sikkert få lånt både denne boken og bind II som omhandler Bestvold på biblioteket. Ellers er de også til salgs på kulturavdelingen i Rissa kommune.
Walter Årnset var vistnok av skotte-ætt, omtalt bl annet her på Trønderslekt i tidligere innlegg.
Jan
På side 58 står det: "Walter Jonsen Årnset (f. 27.11.1740, d. 1805), gift 20.9.1767 med Dordi Eriksdatter Bestvold (f. 11.3.1748, d. 1815), datter av Erik Jonsen Bestvold (gnr. 125,13) og Mali Jonsdatter". De fikk 10 barn sammen. Disse var: Anne, Mali, Karen, Jon, Erik, Erik, Nils, Jon, Marit og Jakob.
Walter Jonsen Årnset var sønn av Jon Waltersen Årnset (f. 24.6.1704, d. 25.3.1769) og (gift 28.10.1739 med) Anne Pedersdatter. Jon Waltersen Årnsets foreldre var Walter Jonsen Årnset (f. 1665, d. 8.10.1736) og (girt 15.7.1703 med) Kari Jonsdatter Bakøy (f. ca. 1665, d. 14.2.1751), datter av Jon Bakøy og Ingeborg Jakobsdatter.
Disse opplysningene er hentet fra samme bok. Enda er det en god del opplysninger som sikkert vil være av interesse for deg. Du kan sikkert få lånt både denne boken og bind II som omhandler Bestvold på biblioteket. Ellers er de også til salgs på kulturavdelingen i Rissa kommune.
Walter Årnset var vistnok av skotte-ætt, omtalt bl annet her på Trønderslekt i tidligere innlegg.
Jan
Jeg har dessverre ikke denne Walther (f.ca 1740) i min database, men det kunne være interessant å se linjen tilbake til den "første" Aarnseth som jeg har. Det er min 8.tippoldefar, f.ca 1580: Aage Walthersen Aarnseth. Visstnok sønn av den første Walther "Skotte" som vi har hatt flere diskusjoner om både her og Debatt/Digitalarkivet.
(Og til Jan: fant bare Rissabok II i søk bibliotekbasen jeg, det er altså III denne fam. er omtalt i? Har sikkert hatt den tidligere, men har dessverre ikke notert meg kilden)
RandiE
(Og til Jan: fant bare Rissabok II i søk bibliotekbasen jeg, det er altså III denne fam. er omtalt i? Har sikkert hatt den tidligere, men har dessverre ikke notert meg kilden)
RandiE
Randi: Tja, på ryggen av boken står tittelen jeg skrev. Inni den står det (aller først):
Rissa BygdebokII
Terje T. V. Bratberg
Gårds- og slektshistorie for Rissa
Bind 3:
Gnr 123-121
Rissa kommune 2004.
Jan
Rissa BygdebokII
Terje T. V. Bratberg
Gårds- og slektshistorie for Rissa
Bind 3:
Gnr 123-121
Rissa kommune 2004.
Jan
He, he...da er det rett med både to og tre da, har reservert den på biblioteket.Ganske ny den der da, ikke sikkert at jeg har hatt den da nei. Kanskje man finner noe interessant igjen...
Takk skal du ha.
Randi
Takk skal du ha.
Randi
ps: Det står et eget notat i denne boken om Skotteslekten på side 254-255.
Det viser at anene føres tilbake til bl annet Walter Ågesen Haugen og Eli Jonsd Bustad som var tippoldeforeldre til Walter Jonsen Årnset som etterlyses på denne tråden (27.11.1740-1805).
(altså: Walter-Jon-Walter-Jon-"vår" Walter).
Jan
Det viser at anene føres tilbake til bl annet Walter Ågesen Haugen og Eli Jonsd Bustad som var tippoldeforeldre til Walter Jonsen Årnset som etterlyses på denne tråden (27.11.1740-1805).
(altså: Walter-Jon-Walter-Jon-"vår" Walter).
Jan
Fint, Jan, takk for opplysningen. Men ikke "min" Walther den siste. Det skiller seg med den andre Walther du nevner, f.ca 1660, gift med Kari J.dtr. Bakøen, der følger jeg linjen til søsteren Ellen Jonsdatter Aarnseth f.1664, så jeg har dessverre ikke ført noen etterkommere på broren Walther, f.ca 1665. Men jeg kan jo gjøre det nå.
Randi
Randi
Hei Jan. Takk for tipset. Nå har jeg lånt den Rissa, står mye interessant der, så jeg driver og oppdaterer min slektsbase. Men du verden så mange Jon, Walter, Åge, Thomaser av de Årnsetene...man kan gå i surr av mindre.Litt vanskelig å bestemme seg for skrivemåte også: Walter/Walther, Årnset/Aarnseth, Bakøy/Bakøen. Det dukker opp så mange varianter i de ulike kildene, ser at jeg har ikke vært konsekvent for denne linjen over et par hundrede år.
Randi
Randi
Takk! det hjalp den infoen!