Kristian Ovesen Bjelke

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Kristian Ovesen Bjelke

Legg inn av gj01097 » 3. november 2006 kl. 20.03

Nå måtte jeg virkelig sperre øynene opp. I en slekttavle står Kristian Ovesen Bjelke, født 1643, oppført som sønn av Ove Bjelke (1611-1674) og hans første kone Maren Jensdtr. Juel (1621-1644). Jeg har hittil trodd at datteren Ide Sophie var eneste barn i dette ekteskapet. Det står videre at den nevnte Kristian Bjelke døde på Ørlandet i 1708. Er denne Kristian en fantasifigur eller har han rot i virkeligheten? Nevnes han i manntallet 1701? Arvet han noe gods?

Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 4. november 2006 kl. 10.42

Hei!

Dersom opplysningene gitt i DAA 1887 er riktige, blir det trangt om plass for Kristian. Der står det at Ove Bjelke ble gift 1. gang 1643 med Maren Juel Jensdatter født 23 Mai 1623 paa Agershus, død 17 April 1744 i Kristiania.

Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 4. november 2006 kl. 10.44

Vel, det kunne jo vært tvillinger...

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 4. november 2006 kl. 17.25

Hm! Denne Kristian Bjelke ble meg virkelig en gåte. Synd at slektslisten han nevnes i, ikke har noen kildehenvisning. Eksisterer det noen pålitelig opptegnelse av ett eller annet slag hvor Kristian er medregnet, tro?
Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 6. november 2006 kl. 1.03

Hei!
I manntallet for 1701 nevnes ingen Kristian Bjelke. (Kun 5 personer med det navnet var reg. og de var alle for unge). Hverken Bjelke eller Ovesen eller noe som ligner på disse 3 navn, eller registrering av døde / skifter finnes.

Kristian (om han har levd) kan godt være nevnt i manntall andre steder, feks Østfold.

Jan

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 7. november 2006 kl. 0.36

I en gammel nedtegnelse har jeg engang lest at Christian Bjelke hadde et forhold til en kvinne gift med en bonde på Ørland, og at det var hennes mann som drepte Christian i duell i 1642. Denne kvinnen fikk visst en sønn i 1643, som Christian skulle være far til...
Jeg vet ikke om dette er kjent stoff for de som er eksperter på austråt-slektene, eller om dette er bare oppspinn...
Men dersom denne gutten fikk navnet Kristian og vokste opp hos sin onkel Ove....
Jeg finner imidlertid ikke noe skrevet om dette..
Mvh. Ivar

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 7. november 2006 kl. 1.23

Hei!
Her er hva som står om Christian Bjelke i DAA 1887:
"--f 26 aug 1616, kom 1626 i Sorø Skole, 1640 Hofjunker, blev ihjelstukket ved Kjøbenhavn Paaske Aften 1642 i en Duel av Bertram Rantzau; var forlovet med Kirtsen Urne Frederiksdatter, der siden ægtede Ove Juul".

Jeg vet ikke, men var det slik at dersom en adelsmann skulle duellere, møtte han gjerne en av samme stand? Ellers ser vi også her at vi kan spinne på eventuelt opphav til Christian.

Jan

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 7. november 2006 kl. 12.56

Hei!
Ja, det er nok riktig at adelsmenn duellerte vanligvis bare med en av samme stand, så det er vel ikke riktig å kalle dette "slagsmålet" en duell. Kristian ble visstnok angrepet av en rasende bonde med øks, ifølge beretningen. Men her er det jo tydelig en sammenblanding av historer... Man må vel feste lit til at han ble drept som beskrevet i DAA.
Mvh. Ivar

Svar

Gå tilbake til «Ørland»