Ingeborg Endresdatter i Hemne
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Ingeborg Endresdatter i Hemne
Er det noen som kan vite hvem som var foreldrene til Ingeborg Endresdatter, som giftet seg i Hemne i 1725 med Michel Jacobson Røstlien? De bodde begge på Nes ved giftermålet. De fikk barna Lasse f. 1728, gift med Margrete Larsdatter (Håvik?) på Hitra, Anne f. 1731, gift 1768 med Mons Olson Skarsvåg, Frøya, Kirsten f. 1735, gift 1759 med Lars Olson Håvik, Hitra, Michel f. 1738, Marit f. 1740, gift 1761 med enkemann Jens Carlson Edøen, Hitra, og Zephora f. 1746 på Titran, Frøya. Denne familien flyttet til Titran på Frøya etter 1740. Michel Jacobson var sønn til Jacob Nielsson Røstlien og kona Kirsten Michelsdatter. De hadde også barna Niels, Marit, Anna og Mali. Blir glad for nye opplysninger om disse personene!
Hei, jeg vet ikke hvem foreldrene til Ingeborg kan være. I utgangspunktet vet jeg ingenting om disse personene, så du får ta mine kommentarer med en klype salt hvis du har gått i dybden på dette... Men jeg sitter med en kirkebokavskrift fra Hemne. Her finner jeg at en Michel Nes giftet seg med Ingeborg Endresdatter 18.11.1725. Men jeg finner også at en Michel Jacobsen Næs og Ingeborg Endresdatter Næs gifter seg 13.02.1735. Kan det være at det er to Michel'er ute og går her? Michel Nes får følgende barn fra 1725 (samme som du har, men i tillegg Ingri):
Lasse døpt 1728
Anne døpt 1731
Ingri døpt 1733
Kristi døpt 1736
Michel døpt 1738
Marit døpt 1740
Da kan det tenkes at den første Michel døde ca 1733-1734 og at Ingeborg giftet seg på nytt med en som også het Michel. Navneoppkallingen kan kanskje tyde på det - Kristi først i 1736 (etter Michel Jacobsens mor) og Michel i 1738 (etter den Michel som døde).
Jeg ser at soldat Michel Larsen Nes fikk en "uekte" sønn Niels med en Marit Olsdatter i 1723. Kan dette være den første Michel i ekteskapet (Lasse oppkalt etter farfar?)
Mvh Jon
Lasse døpt 1728
Anne døpt 1731
Ingri døpt 1733
Kristi døpt 1736
Michel døpt 1738
Marit døpt 1740
Da kan det tenkes at den første Michel døde ca 1733-1734 og at Ingeborg giftet seg på nytt med en som også het Michel. Navneoppkallingen kan kanskje tyde på det - Kristi først i 1736 (etter Michel Jacobsens mor) og Michel i 1738 (etter den Michel som døde).
Jeg ser at soldat Michel Larsen Nes fikk en "uekte" sønn Niels med en Marit Olsdatter i 1723. Kan dette være den første Michel i ekteskapet (Lasse oppkalt etter farfar?)
Mvh Jon
Hei! Flott å få respons! Det kan godt være at du har rett her. Har selv ikke funnet det andre giftermålet til Ingeborg, og når det gjelder oppkalling, så kan jo Michel f. 1738 være oppkalt etter Ingeborgs første mann som du skriver. Ingri hadde jeg heller ikke i mine notater. Jeg stammer selv fra Marit f. 1740, som ble gift og bosatt på Edøya i Kvenvær, Hitra. De hadde bl.a sønnen Michel som ble gift og bosatt på Smøla. Faktisk så trodde jeg at de som giftet seg i 1725 var Michel Jacobson og Ingeborg Endresdatter. Det kan vel tenkes at den første Michels død står i kirkeboken også da mellom 1733 og 1735 engang. Det at den første Michel var en Larsson stemmer jo også med at de fikk sønnen Lasse i 1728.
Mvh Kjell
Mvh Kjell
Det er dessverre ikke ført inn dødsfall i kirkebøkene i Hemne for denne perioden, i hvert ikke når det gjelder "vanlige folk". Men det er kanskje mulig å finne noe i skifteprotokollene for Fosen eller Hitra?
En liten trykkfeil...Michel Jacobsen og Ingeborg giftet seg 13.03.1735, ikke 13.02. (Trolovet 06.02.1735).
Har sett gjennom skifteprotokollene for både Fosen og Hitra uten hell. Det finnes ikke skifte etter verken Michel eller Ingeborg i skifteprotokollene for Hitra, derimot av Michel Jacobsons foreldre i Hemne, det siste var i 1717 etter Kirsten Michelsdatter, "avdøde Jachob Nielsens hustru" på Røstlia. Der var ikke alderen på barna oppgitt, men Michel står først og er da trolig den eldste av sønnene i hvert fall. Fant heller ikke noe skifte etter en Endre, så jeg har en liten mistanke om at Ingeborg kanskje ikke var fra Hemne. Har for sikkerhets skyld også sjekket registrene fra andre steder i Sør-Trøndelag uten hell. Men det kan selvsagt være at jeg har oversett noe!!! Det kan selvsagt også finnes et skifte etter Michel (Larsson?) i Hemne mellom 1733 og 1735, da jeg ikke har vært oppmerksom på at Ingeborg giftet seg andre gang i 1735. Skal til Trondheim snart, så jeg får sjekke det der. Tusen takk så langt!
Mvh. Kjell
Mvh. Kjell