Olava Olsdatter på Viklem/Bakken, Ørlandet

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Åsmund Solem

Re: Olava Olsdatter på Viklem/Bakken, Ørlandet

Legg inn av Åsmund Solem » 12. mai 2006 kl. 2.59

Bakken var et bruk som lå under Viklem, og som min oldefar Jørgen Iversen hadde, og senere solgte, delvis til Ørland Meieri. Hans bestefar, Jørgen Andreassen Lie står oppført i Ørlandsboka som den første kjente brukeren.

Jeg lette lenge etter min "tipp" Jørgen, ettersom det sto han kom fra Kvikne. Fant til slutt at han kom fra Innset, som jo som kjent i dag er i Rennebu. Det viser seg at han het Jørgen Andreassen Sigstad, men tok navnet Lie av en eller annen grunn. Han var f. 1791. Innsetboka nevner at han dro til Trondheim og ble utdannet smed, og at han senere dro til Ørlandet og ble gift der. I Ørlandsboka står det derimot at Jørgen og Olava Olsdatter f. 1797 var gift da de kom. Det er derfor grunn til å anta at man verken på Innset eller på Ørlandet har funnet noe giftemål i kirkebøkene.

Jørgen må sannsynligvis ha kommet til Ørlandet i perioden 1809-1827. I 1809 var han 18 år. Dersom han giftet seg med Olava først, kom han trolig senere. Dersom hennes fødselsår – oppgitt i Ørlandsboka – stemmer, kom de trolig i alle fall ikke før 1816, da hun var 18 år. Mest sannsynlig er det kanskje at de ble gift første halvdel av 20-tallet, og kom til Ørlandet ca 1825-26. Datter Elen f. 1827 er i alle fall født og døpt på Ørlandet, det er sikkert.

For min del har jeg altså nå funnet Jørgens opphav, og flere ledd bakover med "røstvedhoggere" på Innset, men når det gjelder Olava stopper det helt opp. Jeg har store problemer med å finne hvem hun var slik at jeg kommer lenger bakover. Hvordan kan jeg gå løs på dette? Kan man anta at han som smed ble noen år i Trondheim, altså: Ikke dro til en annen bygd for å arbeide som smed, og at sjansen for å finne giftemål i Trondheims kirkebøker bør være den største muligheten? Jeg har lett etter nåla i høystakken før, bl.a. lest omtrent hele gårdshistoria for Innset før jeg fant Jørgen, men kirkebøkene for Trondheim... Puh...

Noen tips?

Åsmund Solem

<a href=http://www.iversen.slektssider.org>Lenke</a>
<a href=http://www.solem.slektssider.org>Lenke</a>
Direkte link til hefte om Jørgen: <a href=http://home.no.net/aasmsol/Iversen/historie/jorgenalie.pdf>Lenke</a>

Åsmund Solem

Legg inn av Åsmund Solem » 16. mai 2006 kl. 1.12

Leif Kvernhusvik svarte meg på min tilsvarende etterlysning for Trondheim, og det ser ut til at Jørgen kom til Ørlandet i 1820.

ID 1938: <a href=https://slektsforum.slektogdata.no/viewtopic.php?t=61055>Lenke</a>

Olava er vi vel fortsatt ikke så sikre på, men Leif hadde ei vielse i 1822 på Ørlandet. Det stemmer derfor trolig ikke det som står i Ørlandsboka at de var gift da de kom. Det kan nok være stedet Austrått som har forvirret bygdebokkomiteen, slik at de ikke har funnet Jørgen og Olava i oversikt over giftemål i kirkebøkene.

Åsmund

Åsmund Solem

Legg inn av Åsmund Solem » 16. mai 2006 kl. 1.19

Jeg gjentar spørsmålet jeg stilte på Trondheimssidene. Det hører jo hjemme her på Fosen-sidene.

Det gjelder denne Olava Olsdatter, gift med Jørgen Andreassen Lie på Bakken/Viklem:

Ifølge Ørlandsboka døde hun 31.05.1848, og det er mulig det er herfra jeg har det eneste om Olava, nemlig fødselsår 1797. Dette har jeg fra ei anetavle som en slektning utarbeidet for noen år siden, men jeg har ikke fått lånt film el.l. fra Ørlands kirkebøker ennå fra den tida. Har konsentrert meg mer om nyere forhold til nå. Er det noen som sitter på noe slikt, og som kan fortelle meg om de finner ei Olava Olsdatter fra Bakken/Viklem død 31.05.1848, med ektemann Jørgen A. Lie Viklem? Står det forøvrig noe der om fødested/fødselsår?

Hilsen Åsmund

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 17. mai 2006 kl. 0.32

Jeg har en kirkebokavskrift for Ørland, og der finner jeg Olava Olsdatter, Viklem - død 31.04.1848, 51 år gammel. Ektemann er ikke oppgitt, heller ikke fødested.

Søkte på FamilySearch og fant 5 barn med foreldre Olava Olsd. og Jørgen Andreassen på Ørland:

1. Andreas Jørgensen - født 29.05.1822 (Ottersbog)
2. Lars Jørgensen - født 26.07.1824 (Østerodd)
3. Elen Jørgensd. - født 03.06.1827 (Bakken)
4. Ole Jørgensen - født 02.12.1829 (Viklem)
4. Ane Catharina Jørgensd. - født 27.11.1833 (Wiklem).
Fødselsdatoene har jeg funnet i kirkebokavskrifta; FamilySearch oppgir datoene for dåp.
Jeg fant også denne Olava Olsdatter i FT 1801:

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11621&gardpostnr=55&personpostnr=1513&merk=1513#ovre>Lenke</a>

I kirkebokavskrifta har jeg funnet 3 Olava Olsd. :
Olava, født 21.12.1796, døpt 16.01.1797, foreldre Helena Pedersd. Tøndel og Ole Eriksen Tøndel/Meldal
- og Olava, født 05.05. - døpt 25.06.1797, foreldre Ole Olsen Gjølgali og Marit Olsd.
Den 3. er født 03.08. og døpt 13.08.1797 - foreldre Maren Knutsd. Brekstad og Ole Larsen Utstrand.

mvh
Aud Marion Røen

Åsmund Solem

Legg inn av Åsmund Solem » 17. mai 2006 kl. 1.39

Ser at det trolig er Olavas dødsår og alder som gjør at man har antatt fødselsår 1897 på Olava i familiens anetavle. Det er tvilsomt at det var snakk om flere Olava Olsdatter Viklem i gitte tidsrom.

Ørlandsboka nevner at Jørgen og Olava var gift allerede da de kom til Ørlandet, at man ikke vet om de hadde flere barn tidligere, men at i alle fall følgende barn ble født på Ørlandet: Elen, Ole og Anne Katrine. Nok en gang er det vel Austrått/Ottersbo-navnet som gjør at man tidligere ikke har funnet det du nå har funnet.

At de ble gift i 1822 tilsier vel også at det er "mine" Olava og Jørgen, ettersom Andreas ble født da. Jørgens far het jo selvfølgelig Andreas. Lars kan jeg ikke finne i de 5 generasjonene jeg har avdekket fra Jørgens slekt. Derfor KAN det jo være at jeg skal se etter navnet Lars når jeg nå får satt meg ned og sett på HVILKEN Olava :-) Det var flere her.

Tusen takk!

Åsmund

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 17. mai 2006 kl. 21.53

Fant tilfeldigvis Olava Olsdatter "muligens uekte datter av Ola Larsen fra Utstrand og Maren Knutsdatter fra Brekstad" på side 107 i Ørlandsboka, bind I, som gift med Andreas Andreassen 8.2.1825 - på Steinan på Storfosna. Andreas og Olava fikk sønnen Markus i 1825.

Svar

Gå tilbake til «Ørland»