Anders Pedersen Føll

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Rolf Eide Hansen

Re: Anders Pedersen Føll

Legg inn av Rolf Eide Hansen » 1. mai 2006 kl. 13.13

For en tid tilbake så hadde jeg forespørsel om Marit Andersdtr. Føll (Føllsletta) f. 17. feb. 1848 og fikk en stor respons som jeg takker meget for. I fam. sies det at hennes far, Anders Pedersen Føll, f.2. aug. 1817, var kjøpmann og d/s eksp. i Rissa. Var han en mann av "betydning" i bygda? Hvis det er noe historie, hvordan kan jeg finn det ut? Takk til den/de som vil bry se. mvh ROLF

Arvid Bredesen

Legg inn av Arvid Bredesen » 10. mai 2006 kl. 3.36

Anders Pedersen Føll var nok dessverre verken kjøpmann eller dampskipsekspeditør, men hadde vel akkurat nok til å livberge seg og sin familie på FØllslettet i Rissa... Noen spesiell betydning for bygda hadde han neppe!

Personen du blander sammen med her er Kristoffer Larsen Føll, sønn av Lars Jonsen Føll og Malene Danielsdtr Reinsbakken. Kristoffer drev butikk på Strømmen i Rissa noen år før han i 1917 kjøpte Uddu Dampskipsekspedisjon. Det var her Fosenbåtene la til kai med både passasjerer og gods før Kvithylla tok over som anløpssted. Det verserer mange gode hisorier om "Gammel-Føll'n" - uten at jeg skal gjengi noen av dem her... Er forresten godt kjent i bygget, da dette er mitt barndomshjem!!! Omlag halvparten av kaia står fortsatt.

Når det gjelder Anders Pedersen Føll(slettet), så var han min tipp-tipp oldefar. Du kan gjerne ta kontakt pr e-post på [email protected] for utveksling av aner/etterkommere.

Arvid

Brukeravatar
Anne Guri Dragseth Brekke
Sted: FISKÅ

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 12. mai 2006 kl. 15.58

Hei!
Jeg lurer på om Marit Larsdtr. Føll,f. 1762 og gift med Hybert Hybertsen kan være fra denne Føll-slekta? I en benevnelse står det at hun var fra "storfølingan på Rissa".
Også ei søster av henne, Berit f. 1760, var gift inn i Hybertsenslekta.
Har dere noe info om dette!

Mvh
Guri :-)

Svar

Gå tilbake til «Rissa»