Hans Andersen, Fevåg

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn19444
Sted: TILLER

Re: Hans Andersen, Fevåg

Legg inn av dn19444 » 9. januar 2006 kl. 13.27

Hei, igjen

Prøver meg med nytt emnenavn etter som ejg nå vet litt mer sikkert at denne karen Hans Andersen (av noen kalt Berg) bodde i Fevåg og var gift med ei Jensine. Han var trolig sjømann, muligens skipper, og noen har også antydet at han drev med fiskeoppkjøp på et eller annet tidspunkt.

Han var født i 1873 på Hitra, og kom til Stjørna rundt 1910 etter å ha vært i USA og plukket opp Jensine, som var fra Stod i Nord-Trøndelag. De levde, etter det jeg vet, i Fevåg livet ut, men hadde ingen felles barn. Hans hadde en sønn, Nils Andersen, som igjen hadde en sønn Arne Andersen. Jeg tror at en eller begge av disse, hadde et sommersted i eller nær Fevåg.

Krister

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. januar 2006 kl. 20.16

Hei der Krister, jeg blander meg inn i denne historien igjen ... dette er jo så nært i tid.
Antar at det meste av det følgende også er kjent for deg ! Har ringt til Edel Ansnes på Kypros,hun hadde en mengde info, jeg gjengir en del: Det var på Sjøhaugen, ikke Øvre Halsan, Arne og Magli Ansnes pleide å være i feriene. Asbjørn Gjevik er den som kjenner dette best. Hans Andersen: Flyttet til Fevåg, både han og en eventuell ny kone var antaglig døde i 1953, idet huset deres i Fevåg ble arvet av eneste sønn, Nils Andersen. Edel traff sønnesønnen Arne Andersen ca 1953, han var da gift med Magli, som var fra Selbu. Faren, Nils Andersen, var gift med Frida, og bodde i Ila, Trondheim. Frida var fra Nord-Norge. Arne og Magli Ansnes bodde i Vestlia i Trondheim. Da Arne døde,( ca 1990 ? ) flyttet Magli til Hommelvika. Og da først solgte Magli huset i Fevåg, siden hun også hadde arvet hus i Selbu.
Norges Bebyggelse, Stjørna: Dette verket utkom vel i 1954 ? Er det rett at Hans (og kone? ) var døde allerede i 1953,vil muligens et hus i Fevåg stå oppført på Nils Andersen eller Nils Berg ? Vanligvis vil da foreldrenes navn også bli referert. Har dessverre ikke tilgang til dette bokverket her. Magli Anna Forseth Ansnes lever fortsatt, men er nå på sykehjem i Hommelvik.
Jeg ringte til Asbjørn Gjevik, som opplyste følgende: Hans ble gift med Marit Nilsdatter Gjevik.(Asbjørn Gjeviks tante ). De fikk sønnen Nils Anton Hansen ( oppkalt etter begge bestefedrene ). Marit døde før 1900 ( i barsel ? ). Nils dro til Amerika i 1901. Hvem var så Jensine ? Kanskje Marits mor, Nils Gjeviks første kone, som han hadde 6 barn med ?
Hans flyttet til Fevåg. Han kalte seg Hans Berg da han bodde i Fevåg.
Han må ha bodd alene ? Eventuelt en tid sammen med sønnen Nils, som ble 61 år ( død ca 1957 ? ) - før Nils flyttet til Trondheim. Var Hans gift på nytt med ei Jensine ? Asbjørn trodde ikke det. (Men Hans kan likevel ha giftet seg med Jensine i Amerika, da har hun antaglig gått bort tidlig.)
Spurte også Asbjørn om Skreddervika, men det hadde han ikke hørt noe om. Mer trolig når Bjørn Gjevik, Asbjørns slektning, sier han har hørt om dette. Hils Bjørn, han jobbet som lærer et år og var min lærer - den gang het han Bjørn Nilsen.
mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Erling Nergård
Sted: OPPDAL

Legg inn av Erling Nergård » 13. mai 2006 kl. 19.37

Når jeg ser denne etterlysning om Hans Andersen, Fevåg,kan jeg følgende opplysnger: Jeg er tidligere Fevåg bygg og har flyttet ut for vel 50 år siden og kjente litt til Hans fra min barndom.
Hans Andersen kom til Fevåg i ca 1917 og kjøpte et småbruk i Fevåg, (ved Fevågsjøen) gnr 140(74)/07 som hadde til ca 1924. Dette solgte han etter en brann av vågninghuset. Senere kjøpte han en tomt og bygde seg en liten villa som hadde til han døde i ca 1952. Villaen ble arvet av hans sønn Nils Andersen, som bodde i Trondheim og etter Nils døde i 1957 overtok hans sønn Arne. Etter at Arne døde ble huset solgt som feriested til en person fra Trondheim. Villaen er ikke nevnt i boken Norges bebyggelse fra 1954, over beggelse i Fevåg. Hans Andersen, drev som fiskehandler i Fevåg og Stjørna, til han ble pensjonist. Han hadde egen fiskebåt med navnet "Trygg" med en totaksmotor type Alfa. Denne brukte han til oppkjøp av slid og fisk. Jeg minnes godt fra det store sildefisket høsten 1947 i Stjørfjorden , hvor Hans var meget aktiv i oppkjøp av sild til salting. Hans Andersen, er begravet på Frengen Kirkegård, Fevåg. Jeg har bilde av hans Villa i Fevåg i mitt arkiv.
PS! Han brukte navnet Hans Andersen.
hilsen fra E.N.

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 14. mai 2006 kl. 10.31

Hei, Erling

Takk for flotte opplysninger. Har du hørt om denne Jensine? Jeg fikk nylig napp på etterlysningssidene for Inderøya, etc. om at Jensine, født i 1871 i Kvam i Stod, døde 31. januar 1826 i Fevåg

Har du bildet av Hans sin villa digitalt?

Mvh.
Krister

Erling Nergård
Sted: OPPDAL

Legg inn av Erling Nergård » 14. mai 2006 kl. 22.43

Ang. bilde av Hans Andersen s Villa:
Har ikke digitalbilde.
Men går en inn på internett:
Fargefoto finnes på
Lenke
Den hvite villaen ligger på bilde til høgre mellm en rød og en grå brygge ved Fevågsjøen, har tilhørt Hans A.

Hilen fra E.N.

Svar

Gå tilbake til «Rissa»