Ole Christensen Stenvig og hustru Ingeborg Olsdtr.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ragnar Moslet

Re: Ole Christensen Stenvig og hustru Ingeborg Olsdtr.

Legg inn av Ragnar Moslet » 19. mars 2004 kl. 14.43

Min tipp-oldefar Ole Christensen Stenvig var gift med Ingeborg Olsdtr. og bodde bl.a. på Monsberget under Stuanes i Bjugn.
Jeg har tidligere, av gode hjelpere, fått 3 alternativer til hennes opprinnelse.
I: f. 1786 i Høevågen. Datter av Ole Christophersen (Sæter ?)og Elen Johansdtr.
II: f. 1793. Stedatter på Vollan under Hægvig ved FT 1801. Foreldre ukjent.
III: f. 1786 i Høevågen av Ole Christophersen Sæter og mor Gunhild Thomasdtr. Årnset.

I+II stemmer godt med unntak av moren. Var Ole kanskje gift 2 ganger ?

Kan noen som har tilgang på kirkebøker for ca. 1821, da deres eldste barn Margrete ble født, hjelpe meg å finne ut av dette ?

All hjelp mottas med takk.

dn15231
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av dn15231 » 19. mars 2004 kl. 17.05

Margrete, født 18.02.1821, døpt 19.04.1821, Ole Kristensen, dreng, fisker, Ingeborg Olsdtr, pike. Stedsnavn er Vollan. Faddere: John Simonsen Utstrand, Ole Olsen Trøen, Malena Larsdtr Aunet, Gunhild Nilsdtr Saltnes, Gunhild Petersdtr Høybakken, bondefolk.

Vielse 03.04.1824 ungkar Ole Kristensen Uthaug 36 år, fisker, pike Ingeborg Olsdtr Aunet 30 år, forlovere: Paul Ingebrigtsen Karlestrand og Hans Olsen Aunet.

mvh
Leif

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 21. mars 2004 kl. 19.40

Hei!
Fra avskrift av kirkebok for Ørland v/overnevnte Leif Kvernhusvik: Ole Dalens datter Ingeborg døpt 28. sept 1794. Han hadde også en sønn Hans som ble døpt 28. febr 1790. Kanskje var det han som var forlover da Ingeborg giftet seg? fødselsåret passer ganske greit på Ingeborg..

Kan ikke finne igjen Ole Dalen ved folketellingen for Ørland i 1801.
Jan

Ragnar Moslet

Legg inn av Ragnar Moslet » 24. mars 2004 kl. 14.48

Takk til Leif og Jan for hjelpen.
Jeg har klart vært på villspor her.
Ole Dalen blir da neste mysterium. Som Jan sier finnes han ikke i FT 1801, om han da ikke har et annet navn. Jeg finner heller ingen Ole Dalen begravet i tidsrommet 1794-1801.
Er det noen som kan hjelpe her ?
Finnes det bygdebok for Ørlandet ?

Svar

Gå tilbake til «Bjugn»