G. Winther

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: G. Winther

Legg inn av gj01097 » 22. februar 2004 kl. 13.58

Hei!
Et dokument fra Ørlandets prestegjeld 1814 er signert av flere av bygdas mest fremstående og ansette menn. Men ikke alle har skrevet under med fullt navn. En av personene har nøyd seg med signaturen G. WINTHER. Jeg lurer på hvem dette kan ha vært.
Er det noen som kan bidra med noen tips til å identifisere vedkommende?

Med hilsen

Terje

Eilert Bjørkvik

Legg inn av Eilert Bjørkvik » 22. februar 2004 kl. 16.14

Har du sett originaldokumentet? Kanskje kan det være en feiltolking? G er vel ikke en vanlig forbokstav i Wintherfamilien? Hadde den enda vært H, P eller S, er det jo noen kandidater.

EB

gj01097

Legg inn av gj01097 » 22. februar 2004 kl. 18.02

Hei igjen!
Tanken på at bokstaven kan ha vært feiltolket til å være G, har også streifet meg. Herr Winthers og de andre dokumentunderskrivernes signaturer er
gjengitt i "Årsskrift 1949 for Fosen Historielag" s.25. Professor Arne Bergsgård som har skrevet den tilhørende artikkelen, ser imidlertid ut til å ha tolket den aktuelle bokstaven som G. Ihverfall har han gjengitt den som det i den trykte versjonen s. 26. Selv har jeg med en smule ønsketenkning prøvd å tvinge symbolet til å forestille en S, for å få det til å passe på en aktuell kandidat, nemlig Sivert Pedersen Winther (1764 - 1843), som jo var bruker av Heggvik. Jeg synes det ville ha passet godt om det hadde vært ham. Da ville også den delen av prestegjeldet hvor han bodde, vært representert blant underskriverne. (Jeg vet ikke om Sivert P. Winthers signatur er bevart i noen andre dokumenter. I tilfelle kunne kanskje en sammenligning av navnetrekkene ha "avslørt" ham.)

Med hilsen
Terje

Eilert Bjørkvik

Legg inn av Eilert Bjørkvik » 24. februar 2004 kl. 23.03

Jeg har ikke fått sjekket Sivert Winthers signatur i andre kilder, og heller ikke valgadressen fra 1814 i original, Men jeg ville nok heller ha lest signaturen på faksimilien i årsskriftet fra 1949 som S Winther enn G Winther. Det gir, som du har antydet, fornuftig mening.

EB

gj01097

Legg inn av gj01097 » 25. februar 2004 kl. 1.11

Takk for svaret. Det styrket meg i troen på at bokstaven ikke er noen G, men en S.

Mvh
Terje

Svar

Gå tilbake til «Ørland»