Hans Arntz Meyer/Meier

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Arild Landrø
Sted: MELHUS

Re: Hans Arntz Meyer/Meier

Legg inn av Arild Landrø » 12. januar 2003 kl. 12.28

Jeg ser at i en annen etterlysning på disse sidene så nevnes presten Hans Arntz Meyer/Meier som far til Johan Arnt Meier.
Jeg lurer på om noen har flere opplysninger om Hans Arntz Meyer, f. eks. fødselsår, antall barn,aner osv.
Jeg har også hørt at det finnes et par sølvkrus etter hans barnebarn Hans Ove Meier. Noen som vet mere om disse krusene?
På forhåmd takk!

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 12. januar 2003 kl. 16.02

Hei!
I Svein Tore Dahls bok "Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700" står dette under Ørlandet prestegjeld:

1670 -
Hans Arnoldsen
Han ble ansatt som kapellan i Ørland den 24/8 1670 (Ref.: UBiT:fms 44). Han er nevnt som kapellan i Ørland i familieskatten 1677,1679, 1684 og den 31/12 1686. Han er også nevnt som kapellan her i folketellingen 1701. I 1686 og i 1701 kalles han kapellan i Bjugn.

Presten hadde i 1670 skrevet en søknad om å få ham til kapellan og her sier presten at han var på hyllingen og da tok han Hans Arnoldsen til medhjelper Presten sier videre at Bjelke på Østrådt har sagt seg villig til å stille et værelse på Østrådt til kapellanens disposisjon inntil han fant seg en egen boplass. Ved søknaden ligger Hr Hans attester fra København datert 14/7 1664. Han kalles i disse attester for Johannes Arnoldi Christianiensius. I København universitets matrikkel er han immatrikulert i 1658 nettopp som Johannes Arnoldi Christianiensius ex schola Fredriksborg. Selv undertegner han som Hans Arnoldius. I familieskatten i 1676 betalte han for seg og sin kone Bodil Jensdtr.

Personalia:
Han var 65 år i 1701, dvs født ca.1636. Trolig var han fra Oslo da han kalles Christianiensius i sine attester fra København og Hr Morten sier at han hadde tatt ham til kapellan under hyllingen, som jo fant sted i Oslo. Han var gift med Bodil Jensdtr. (Ref: Hun var ifølge skifte den 31/10 1679 datter av Jens Danielsen og Elmegard Hieronymusdtr Brüghmann).
Kjente barn:
Arnt: Var 23 år i 1701 og var klokker.
Tøger: var 17 år i 1701.
Johan Arnt: Var 14 år i 1701.
Christian Fredrik: Var 12 år i 1701.
Hieronymus: Var 8 år i 1701."

Merkad: Den nevnte hyllingen gjaldt vel kong Christian V (1646 - 1699), konge fra 1670, skulle jeg tro. Hr Morten må vel være sognepresten på Ørlandet 1660 - 1675, Peder Mortensen Blanche.

Svein Tore Dahl nevner i sin bok også en Hans Arntz som var sogneprest i Stadsbygda 1696 - 1720, men det er vel neppe han som i denne sammenheng er aktuell. Jeg tar likevel med det som står om ham i boka:

"1696 - 1720
Hans Pettersen Arntz
Han fikk kallsbrev på sognet den 4/7 1696. (Ref.: NK bd VII. Stadfestelser). Han er kalt sogneprest her i folketellingen 1701. Ifølge Erlandsen var han sogneprest til sin død i 1720.

Erlandsen og Tønder sier at han ble student 16 år gammel og tok teologi examen 1688. Ble i 1694 personlig kapellan i Nykirken i Bergen men ved konferranseråd Worms hjelp sogneprest i Stadsbygd i juli 1696. Ble 1718 prost i Fosen. Erlandsen sier at han hadde stor omsorg for sin menighets opplysning og opprettet et ordentlig skolevesen i bygden, samtidig skjenket en gård til skoleholderbolig. I 1701 var han 32 år gammel. Erlandsen gjengir at på hans maleri i kirken sto: Natus 24/5 1670, denatus 23/5 1720.
Personalia:
Han var født 24/5 1670 på Malmanger i Bergen. Foreldre var Hr Peder Arnts, sogneprest i Kvinnherrad og Sara Hansdtr. Han døde den 23/7 1720. Han var gift med Susanna Schreuder, datter av Hr Otto Schreuder, sogneprest i Nykirken i Bergen, og Anna Schjeldrup."

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 12. januar 2003 kl. 19.45

Tillegg til mitt forrige innlegg:
I det nevnte skifet fra 31/10 1679 etter Elmegård Hieronymusdtr. Brügmann er disse barna nevnt som arvinger:
1. Anne g.m. Johan Tullin,
2. Elsebe, g.m. Laurits Allerup
3. Boel (Bodil), g.m. Hans Arntzøn
4. Elen, 18 år
5. Gisken. 15 år
6. Elmegård, 8 år
7. Hieronymus, 19 år
8. Daniel, 9 år.

Ellers er det bevart flere skifter etter medlemmer av familien i Trondhjems skifteprotokoller, bl.a. ett fra 23/10 1685 etter Anne Jensdtr.

Flere av Bodil Jensdatters slektninger og aner kan du finne ved å klikke deg inn på http://home.online.no/~kskauen/persons.html
Her kan du f.eks. søke under SURENAMES på navnet Brüghmann.

Lykke til!

Terje

knut handeland

Legg inn av knut handeland » 13. januar 2003 kl. 10.24

Hei Arild

Tenkte du kunne få vite at Peder prest i Kvinherrad hadde godt skussmål.Er selv etterkommer
etter flere av flere av prestene deromkring.
--------------------------------------------------
De 2 første kjente Prestene:
-"Herr Anders i Fjelberg " står oppført i skattelisten 1519.(Han var gift med Eline Nilsdatter fra Fjeldberg. Fikk datteren Sussana som giftet seg med Erik Jonsson Dall til Ådland.Stord.Erik Dall mistet sitt Adelskap da kona Susanna ikke var adelig.)Aner ikke om Peder også var hans sønn ?

(Din Peder og Anders etterfølger.)
-PederAndersen 1560-1614 fikk attest for å være en god prest.
-------------------------------------------------
Prestegjeldet omfattet foruten Fjelbergøyene,Vikebygd, Bjoa og Ølen i syd, og Valen og Halsenøy i nord. Dagens tømmerkirke ble reist i 1722. Da ble den gamle og "i Grund forraadnet Stave Kirche" revet. Stavkirken lå øst for dagens kirke, omtrent der den store bautasteinen står. Gamlekirken kan være bygget mellom 1150 og 1350. Kanskje ble den reist som sognekirke på Håkon Håkonssons tid?
--------------------------------------------------
Mvh Knut

Arild Landrø
Sted: MELHUS

Legg inn av Arild Landrø » 30. april 2011 kl. 10.44

Hei Terje,
tusen takk for hjelpen. Jeg tror nok at den første Hans Arents. er den riktige personen, og ikke han som var på Statsbygd. Det som er litt interessant er at jeg i et slektsblad for Romerike fant et stykke som heter : "Presten i Skedsmo med dødningehøde" av Per Otto Asak. I dette stykket nevnes det bl.a. at denne Hans ble student ved Christiania skole i 1679 under navnet Johannes Arnoldi , og ordinert til prest i 1699.
Men Per O.Asak oppggir andre foreldre til denne Hans enn det jeg har Arnt Brynhildsen og Martha Joensdt. Schanke som Hans sine foreldre) Per O-Asak oppgir at foreldrene til Hans var: Arent Torstensson og Maren Nilsdtr.

Så jeg lurer på om det her er snakk om to forskjellige Hans Arents som har gått under navnet Johannes Arnoldi som student(er) eller er det en og samme Hans?

Svar

Gå tilbake til «Ørland»