Pelkus

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Pelkus

Legg inn av gj01097 » 4. desember 2002 kl. 21.13

Hvor mye sannhetsgehalt er det i det gamle sagnet om Pelkus, tro?
Etter sagnet bodde han på Breiteigan på Opphaug. Han slo ihjel naboen sin og ble satt i arrest på Austrått, men klarte å rømme og kom seg over til Sverige til slutt. Kan dette sagnet tidfestes?
Selv har jeg anslått tiden for hendelsen til å være rundt 1700 ut fra følgene opplysninger:
1. Sagnet forteller at Karen Sofie fra Frøya var budeie på Austrått. I obert Marschalks fra 1699/1700 nevnes fjøstausa Karen.
2. Sagnet sier at det ble sendt ilbud på lensmannen da det ble oppdaget at arrestanten hadde rømt. Det står at lensmannen bodde på Gardan på Uthaug, men det tror jeg må være en forveksling med Gardkroken på Vik. Lensmannen holdt jo til på Vik fram til 1710 da den foreløpig siste av dem der på lang tid, Mikal Knudsen, døde.
Er det noen som kan hjelpe med med faktiske opplysninger om Pelkus? Sagnet forteller at han hadde familie. Hvem var han gift med ? Hadde han barn? osv. Finners det noen opplysninger i gamle rettsdokumenter eller annet skriftlig materiale om ham eller familien?
Mvh
Terje

gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Pelkus

Legg inn av gj01097 » 5. desember 2002 kl. 16.53

PS! I tillegg til stavefeil i mitt forrige innlegg, falt også et ord ut i en setning. Det skal stå: I oberst Marschalcks oppgjørsregnskap fra 1699/1700 nevnes fjøstausa Karen.
Terje

Svar

Gå tilbake til «Ørland»