Carl og Anders Andersen Vanvikan

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Kristian Magnus Skarsvåg

Re: Carl og Anders Andersen Vanvikan

Legg inn av Kristian Magnus Skarsvåg » 15. november 2002 kl. 23.37

Min far er fra Lensvik og min mor er fra Balsfjord. Nå skal med et spørsmål ifbm med morsslekta mi som har aner fra Vanvikan.

Brødrene Anders Andersen og Carl Andersen startet ryddinga av hhv. gårdene Tennes og Svartnes i Balsfjord i Troms cirka år 1732. Anders Andersen, som er født cirka 1706 er min 4 * tipp oldefar 2 ganger.

Ved sommertinget Tromsø i 1752 fantes i tillegg til disse 2 brødrene også Olo Olsdatter. Olo som hadde bodd i Tromsø i 8 år var barn av Ole Toresen og Ane som hadde drevet gården Reinli. Olo bekreftet på tinget at brødrene Carl Andersen og Anders Andersen "er føed i Vanvig 1 1/2 miil fra Trundheim". Gården Reinli ligger visstnok i nærheten av gården Vanvik.

For cirka 8 år siden spurte jeg en av bygdebok forfatterne av Leksvik bygdebok om de kjente til brødrene. Han hadde hørt om dem, men bygdebok forfatterne hadde dengang ikke klart å finne ut hvem som er foreldrene deres.

I nyere slektsbøker i fra Balsfjord står det skrevet at faren til Anders og Carl trolig heter Anders Ingebrigtsen Vannvik, født cirka 1675. Er det noen som kjenner til om dette stemmer ?

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 16. november 2002 kl. 21.56

Hei Kristian.
Personene du nevner har jeg fått forespørsel om for noen år tilbake.
Det er så vidt jeg vet bare 2 fogderi som ikke har manntallet for 1701. Ett av dem er Stjør-og Verdal Fogderi. Leksvik pgld og dermed Vanvikan hører til dette fogderiet og følgelig finns ikke manntallet for 1701.
Eldste kirkebok for Leksvik går fra 1717 til 1731. Ingen med navn som Carl, Anders Andersen, Anders Ingebrigtsen eller Ole Toresen er nevnt i dette tidsrommet. Det er ganske sikkert.
Når det gjelder gården/plassen Reinli, kjenner jeg heller ikke til det fra Vanvikan. (den kan jo selvfølgelig ha eksistert , "i gamle dager").
I naboprestegjeldet Stadsbygd finns navn som Rein, Reinsbakk osv. og også i Rissa finns gårdsnavn som Rein.
Konklusjon: Her er jeg helt uten spor.
Det var det jeg hadde - ingenting.
Jan

Kristian Magnus Skarsvåg

Legg inn av Kristian Magnus Skarsvåg » 17. november 2002 kl. 11.12

Hei !

For å tilføre litt kjøtt på beinet henviser jeg til websida:
http://hem.bredband.net/nygtor/troms/2849.htm
hvor eier av websida ordrett har skrevet ned hva Alvin Andreassen i sin tid skrev i slektsbladet Yggrasil om saken.

Kristian

Svar

Gå tilbake til «Rissa»