Barbro Hågensdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Heidi Sætran

Re: Barbro Hågensdatter

Legg inn av Heidi Sætran » 22. februar 2000 kl. 0.06

Hei!
Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Barbro Hågensdatter født ca.1838. Hun losjerte i 1875 i Sørvika, Roan. Jeg vet ikke hvor hun kom fra, eller hvor det ble av henne. Jeg er også interessert i opplysninger om hennes sønn Peder Borch Juliussen, som var min oldefar. Han var født 1875 i Roan og ble senere gift og bosatt på Kvengjerdet, Jøssund. Er det noen som har kjennskap til Borch-navnet?

dn10908
Sted: GARTEN

Legg inn av dn10908 » 23. februar 2000 kl. 0.11

BARBRO:Har du "Bjørnørfolket", Roan 2? Der står det at det ikke vites hvor hun kom fra. To barn ikke med til Bjørnør, og to er registrert her: Hanna Eline Marie f. 1871, far Johan Hagen fra Trondheim. Hun var fosterbarn i Kattavika, på andre siden av bukta for Sørvika. Vet ingen å spørre av de som kan sogne til disse stedene, da både folk og slekt er borte. Hanna flytta til Trh. 1887. Peder Borch Juliussens far Julius Johansen har jeg heller ikke funnet, her oppgitt som dreng. Peder tjente på Orrmhaugen i 1891, noen hundre meter fra Sørvika. Dette var stort sett bare ei lita stue. Han fikk ei datter, Hanna Severine, kalt Severine, med (Wenche) Margrethe Andreasdatter i 1899, registrert sammen med mora i Skipparvik 1900. Antagelig menes det Ormhaugen. W. Margrethe er f. 1857 og er enke etter Størker Sandø f. 1821, så det er stor forskjell i alder på de ulike aktører! Vet ikke stort mere om disse, men skal spørre - hvis det er noen som kan vite noe. Barbros farsnavn Hågen er lite brukt her i distriktet. Borch har jeg heller ikke funnet andre steder her.

Hilsen Eivind Bremnes
Roan

Heidi Sætran

Legg inn av Heidi Sætran » 23. februar 2000 kl. 2.46

Tusen takk for hjelpa!
Jo,jeg har "Bjørnørfolket", og det er stort sett derfra jeg har opplysningene mine. Hanna Severine er min farmor, og hun ble gift med Olaf Andreas Jacobsen fra Mostervik. De bodde på Byneset. Hun var halvsøster til Nilsine Marie som var gift med Hans Moen, Roan. Peder Borch fikk to barn i ekteskapet med Karlotte Sebjørnsdatter f.1878 Nes i Fosen: Sverre Pedersen og Borghild Pedersdatter begge f.29-07-1900. Har funnet en Julius Johansen f.1853 i Trondheim, men har ikke fått bekreftet at det er han. Har søkt i digitalarkivet etter Barbro Hågensdatter. Fant kun en på Byneset, men det var ikke den rette.

Hilsen Heidi Sætran
Buvika

Svar

Gå tilbake til «Roan»