Andreas Hansen. Ørland/Storfosen
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Andreas Hansen. Ørland/Storfosen
Ønsker opplysninger om Andreas Hansen, han skal være født 22.11.1822 i Ørland Pgd. mulig på Storfosna. Tror ikke at hans foreldre var gift.
Mwh. SG.
Mwh. SG.
Med unntak for feil, fichekortet mitt er vedlig dårlig akkurat her, Andreas f. 22 Nov, døpt 7 Des, foreldre dagarbeider Hans Toresen og enke Anne Maria Mosfeldt, ikke gift. Håper det kan hjelpe deg videre.
Takk for responsen Leif.
Har nå fått bekreftet at det er rette Andreas. Far til Andreas, er nevnt som Hans "Storfosen" i forbindelse med at sønnen Andreas var en snartur til Stoksund. Der fikk Andreas en sønn med pike Karen Ulrikke Pedersdtr.Rotvik. Andreas flyttet så ensom tilbake til Ørland pgd i 1847. Er det mulig at Hans Toresen også kan tolkes som Hans Storfosen på kortet ditt? Har en mistanke om at Hans Kjeldsen Holmen/Skaalvik,Storfosen kan være innblandet, da han var i Osen og hentet kona Randi Sveinsdtr. Siste håpet er vel om Andreas var konfirmert i Ørland og at foreldrene er bedre beskrevet der. Mosfeldt er navn som jeg heller ikke finner opphavet til. Jeg tar imot all den hjelp som kan gives. Hilsen Steinar.
Har nå fått bekreftet at det er rette Andreas. Far til Andreas, er nevnt som Hans "Storfosen" i forbindelse med at sønnen Andreas var en snartur til Stoksund. Der fikk Andreas en sønn med pike Karen Ulrikke Pedersdtr.Rotvik. Andreas flyttet så ensom tilbake til Ørland pgd i 1847. Er det mulig at Hans Toresen også kan tolkes som Hans Storfosen på kortet ditt? Har en mistanke om at Hans Kjeldsen Holmen/Skaalvik,Storfosen kan være innblandet, da han var i Osen og hentet kona Randi Sveinsdtr. Siste håpet er vel om Andreas var konfirmert i Ørland og at foreldrene er bedre beskrevet der. Mosfeldt er navn som jeg heller ikke finner opphavet til. Jeg tar imot all den hjelp som kan gives. Hilsen Steinar.
Jeg så etter en gang til, jeg er rimelig sikker på at det står Toresen. Storfosen står det garantert ikke. Nederst står det omvandrende folk, glemte det. Fadderne er det værre med, men jeg kan gjette meg til en Johan A? Næs, Ole Johansen Tarven, Ole Sivertsen Hellem?, Karen Pedersdtr Næs, siste er en Nilsdtr Næs tror jeg. En rask gjennomgang viser ingen Andreas Hansen konfirmert i Ørland 1837-1840, men jeg kan ha vært for kjapp.
Takker atter en gang for hjelpen. Har fått svar på mere enn jeg hadde ventet. Jeg får studere faddrene, kan hende de har en forbindelse til de ettersøkte. Mvh Steinar.
Interessante opplysninger. Her har vi nok en sønn av Kattugle-Anne, hun ble arrestert ca 1833 og en sønn bortsatt på legd Ørlandet. Hun og senere samboer Arnt Gulbrandsen bodde i ei barhytte i Ingdalsmarka, se Ingdalsboka. Holder på med henne og hennes slekt (jfr. spørsmål om Ellen Jonsdatter på Trønderslekt, Orkdalsområdet).
En Andreas Hansen og hustru Karen fikk sitt barn Eline Marie døpt i Domkrk i Tr.heim 15. april 1866. Pussig nok bodde de i Vestre gate, som Gudmund Arntsen (vår Andreas Hansens halvbror) hadde flyttet fra til Ørlandet 1865. Er dette samme Andreas Hansen, eller finnes det andre opplysninger om hvor det ble av han?
I følge Bjørnørfolket, Stoksund bind 5 side 242, så oppholdt Andreas seg i Guttelvik noen år.Han er nevnt/ registrert flyttet tilbake til Ørlandet i 1845, men han fikk 20.11.1847 sønnen Anton med pike Karen Ulrikke Pedersdatter Rotvik, som ble gift i 1856 med Thomas Olsen fra Selbu. De bodde i Stoksund. Andreas er ikke funnet flyttet til Ørlandet, så han kan være hvor som helst etter 1847. Steinar.
Ved Antons dåp i Roan 23.1.1848, var en av fadderne Kerstine Arentsdatter. Kan hun være halvsøster til Antons far? Steinar.
Anne Marie Motzfeldt hadde tilsammen fire barn, den eldste Andreas, f. 1822. Så fulgte Gulbrand (tok navnet Gudmund, antakelig fordi han ble skilt fra foreldrene som liten) 1831, Anne Johanne 1834 og Siri 1837. De tre siste var halvsøsken til Andreas (har ikke helt nøyaktige fødselsår her og nå). De to siste var villmarksbarna i barhytta på Geitastrand.
Både Andreas og Gudmund ble tatt fra Anne Marie etter at familien satt arrestert et år i et kammers 2. etg på Uthaug-gården på Ørland. De ble satt til oppfostring i Ørland pr.gjeld.
Hadde Anne Marie og Andreas' far Hans Tørrisen (syns det står en prikk over o-en i kirkeboka 1822) røtter i Bjørnør? Også Siri var visst tjenestepike der noen år. Det var store barneflokker, hvis familieforsørgeren f.eks ble borte på sjøen, ble barna og familien spredt både her og der. Noen søkte seg kanskje da til gruvemiljøene i Dalene. Anne Marie og Arnt oppholdt seg mye som dagarbeidere og gårdsarbeidere på Ørlandet i årene før de ble arrestert.
Både Andreas og Gudmund ble tatt fra Anne Marie etter at familien satt arrestert et år i et kammers 2. etg på Uthaug-gården på Ørland. De ble satt til oppfostring i Ørland pr.gjeld.
Hadde Anne Marie og Andreas' far Hans Tørrisen (syns det står en prikk over o-en i kirkeboka 1822) røtter i Bjørnør? Også Siri var visst tjenestepike der noen år. Det var store barneflokker, hvis familieforsørgeren f.eks ble borte på sjøen, ble barna og familien spredt både her og der. Noen søkte seg kanskje da til gruvemiljøene i Dalene. Anne Marie og Arnt oppholdt seg mye som dagarbeidere og gårdsarbeidere på Ørlandet i årene før de ble arrestert.