John og Beret Anna er mine 3tipper Jeg lurer også på hvor hun kom ifra. Jeg finner henne som deg i ft1801, dobbelregistrert ?, hun konfirmeres 2 Sep 1804 fra Sæter. Hun finnes ikke døpt i Ørland prestegjeld 1786-1790. Navnet er svært vanlig i Leksvik, hun kan jo være derfra men døpt utenbygds av ugifte foreldre. Hvem vet ?
Jeg fant denne etterlysningen og vil gjerne teste ut en hypotese.
Jeg har ikke funnet noen Berit Anna Andreasdatter født ca 1788 i Leksvik eller Stadsbygd prestegjeld men har kommet over en kandidat fra Trondheim.
11. des. 1788 ble Berte Anna Andreasdatter døpt i Vår Frue kirke. Hun er født i ekteskap mellom Andreas Jørgensen Sundlie og Anna Hansdatter. Jeg har funnet dåp på søskenene Even i 1787 og Jørgine i 1795, giftermål i 1787 og Andreas dødsfall i 1799. Alt innført i Vår Frues kirkebok. Jeg har så langt ikke funnet noen dødsfall eller andre opplysninger av Berte Anna, og folketellinga 1801 har heller ikke gitt meg opplysninger om henne. Kan navnet ha blitt endret fra Berte til Berit og kan det være henne som kom til Ytre Sæter som tjener?
Jeg overså ved forrige innlegg at dette står plassert på Ørland. Berit Anna bodde for det meste i Leksvik. Kan redaktør flytte denne etterlysningen dit?