Tømmerås, Leksvik

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
dn10058
Sted: LARVIK

Re: Tømmerås, Leksvik

Legg inn av dn10058 » 1. mai 2002 kl. 14.29

Er det noen som kjenner foreldre til Ingeborg Johanna Hansdtr Tømmerås, f 1852, som ble gift med Elisæus Ellefsen Gangstad (Lille Roli)?
Mh
Arnstein

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 5. mai 2002 kl. 4.24

Hei Arnstein!

Så vidt jeg kan se, ble ingen Ingeborg Johanna hvis far het Hans døpt i Leksvik pgld i tidsrommet 1845-1855.

På Tømmerås i Leksvik bodde det ved folketellingen i 1865 en Benjamin Asbjørnsen og kone Berit A Pedersdtr 43 år. De hadde 2 barn.

Dessuten bodde en jente på 14 år der som var konens datter. Hun het Johanna Hansdtr. Kanskje det er henne du nevner ovenfor?

Uansett, da Benjamin Asbjørnsen Solibekli giftet seg i 1855 står det at konen het Berit Martha Pedersdtr. fra Frosta, 32 år. Hennes far het P. Johnsen.

Det er vel ikke utenkelig at Ingeborg Johanna ble døpt i Frosta, hvor moren kom fra? (om da dette er rette personer).

Jan

dn10058
Sted: LARVIK

Legg inn av dn10058 » 6. mai 2002 kl. 23.27

Tusen takk, Jan!

Jeg forsøker å hjelpe en som bor i Australia, og som jeg har felles aner med fra Gangstad.

Mh
Arnstein

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 8. mai 2002 kl. 2.33

Hei Arnstein!

Jeg må tilbake til dette forholdsvis uoppklarte problemet igjen. Forleden dag var på Statsarkivet i Trondheim for å se om jeg kunne finne Ingeborg Johanna døpt i Frosta pgld, men ingen der var gitt dette navnet fra 1849 til 1854.

Så begynte jeg å "saumfare" kirkeboken for Leksvik.

Den 4/10 1852 ble en pike døpt som fikk navnet Ingeborg. Hennes foreldre var enkemann Hans Pedersen Aalvassæther(? tror det står så) og pike Berit Martha Pedersdtr Ramdalen.

Den Berit Martha Pedersdtr. som ble gift med Benjamin Asbjørnsen Solibekli i 1855, eller rettere 29/7 1856, skrev seg Killingbertrø da hun ble gift.

Det kan jo være en mulighet at presten har glemt å føre inn hennes andre navn, Johanna, og at dette er den Ingeborg Johanna som du nevner. Det som får meg til å lure på om så er tilfelle, er at denne Ingeborg sin mor har samme navn som hun som ble gift med Benjamin, og faren heter Hans, noe som også er det patronymikon du oppgir. Årstall stemmer også.

Vel, dette blir spekulasjoner. Jeg kan ikke finne at Ingeborg Johanna og Eliseus Ellevsen ble gift i Leksvik. Kanskje du vet hvor de bodde, eventuelt ble gift. Finner vi giftemålet vil navnet på hennes far være oppgitt der.

Jan

Svar

Gå tilbake til «Leksvik»