Maren Olsdatter Stokkdalsås
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: FANNREM
Re: Maren Olsdatter Stokkdalsås
Hei!
Hvem vet noe om Maren Olsdatter Stokkdalsås?? Hun ble født i 1795, muligens i Malvik eller på Jonsvannet. Hun ble gift med Georg Petter Bøyesen f. 1791 i Trondheim. Han var sønn av Johanna Kirstina Giermandsdatter Gadsk (1768.1816) og parykkmakermester Petter Boyesen f. 1754.
Håper på bistand!!
Hvem vet noe om Maren Olsdatter Stokkdalsås?? Hun ble født i 1795, muligens i Malvik eller på Jonsvannet. Hun ble gift med Georg Petter Bøyesen f. 1791 i Trondheim. Han var sønn av Johanna Kirstina Giermandsdatter Gadsk (1768.1816) og parykkmakermester Petter Boyesen f. 1754.
Håper på bistand!!
- Roar Kvam
- Sted: TRONDHEIM
Det er en gård som heter Stochdahl i malvik. Men det er ikke nevnt noen Maren der i FT 1801. Det er en Bonde der som heter Ole som kan være far til Maren?
-
- Sted: FANNREM
Det viser seg at Maren kom fra Tynset. Hun er nok født 1794 og ikke i 1795 i h.h.t. FT 1801. Det var en stor overraskelse. Hun var nest yngst i en barneflokk på fire. Hennes foreldre var Ole Olsen f. 1759 og mora het Goro Jonsdatter f. 1766. Både Maren og søstera Kari arbeidet nok som tjenestfolk på Stokkdal(sås), ble værende og begge giftet seg her. Maren med Georg Petter Bøyesen (min tipp-tipp oldefar) og Kari med Christopher Stokdalsaas.
Et sidespor: Skulle gjerne visst om noen kjenner til området Stokdalsmark, trodde det var et sted mellom Malvik og Reppe, jeg finner en tippoldefars tilhold i det området (Peter Andreasen Rabben, f.ca 1807, har noen kjennskap til navnene Rabben og Stokdalsmark?
Randi
Randi
-
- Sted: VIKHAMMER
Først litt om gården(området) Stokkdal. Gården med g.nr 29 tilhørte Malvik kommune inntil 01.07.
1953 da den ble overført til gamle Strinda kommune.Strinda og flere andre kommuner ble slått
sammen til Tr.heim kommune 01.01.1964. Under gården Stokdahl lå det ikke mindre enn 4 husmannsplasser i 1865 : Stokdahlsaas, Stokdahlstrø,Stokdahlshoug(senere kalt S.vold) og
Stokdahlsmark. I 1865 bodde følgende familie på
Stokdahlsmark : John Haldosen,husfader og husmann
med jord,26 år og hans kone Anne Ellevsdtr. (Skårvold), 28 år fra Støren Prgj. Deres 2 år gml.datter Martha Johnsd. bodde sammen med dem.
Denne John Haldosen Solem og min bestefar John Odin Solem Gjervan (John's søskenbarn),født 1872 er begge født på Solem øvre, Jonsvatnet, Strinda
av to døtre der.Stokkdal har idag vegforbindelse
mot Jonsvatnet.John H.Solem med familie bodde på
Nedre Ranheimskleiv i 1875 med flere barn. Barna
Elen Annaf.1867 og Kjerstina f.1870 ble født mens
de bodde på Stokdahlsmark.Jeg har ikke støtt på
navnet Rabben. M.v.h. Anders
1953 da den ble overført til gamle Strinda kommune.Strinda og flere andre kommuner ble slått
sammen til Tr.heim kommune 01.01.1964. Under gården Stokdahl lå det ikke mindre enn 4 husmannsplasser i 1865 : Stokdahlsaas, Stokdahlstrø,Stokdahlshoug(senere kalt S.vold) og
Stokdahlsmark. I 1865 bodde følgende familie på
Stokdahlsmark : John Haldosen,husfader og husmann
med jord,26 år og hans kone Anne Ellevsdtr. (Skårvold), 28 år fra Støren Prgj. Deres 2 år gml.datter Martha Johnsd. bodde sammen med dem.
Denne John Haldosen Solem og min bestefar John Odin Solem Gjervan (John's søskenbarn),født 1872 er begge født på Solem øvre, Jonsvatnet, Strinda
av to døtre der.Stokkdal har idag vegforbindelse
mot Jonsvatnet.John H.Solem med familie bodde på
Nedre Ranheimskleiv i 1875 med flere barn. Barna
Elen Annaf.1867 og Kjerstina f.1870 ble født mens
de bodde på Stokdahlsmark.Jeg har ikke støtt på
navnet Rabben. M.v.h. Anders
Jeg finner at Peter Andreassen er født i 1848, sted Stokdalsmark, far er Peter Andreas. Rabben (f.1807) fra Stokdalsmark. (Rabben er kanskje en Plass under Nyhus, Malvik?) Og en Ingeborg Anna Olsdatter var mor til Peter Andreassen. Peter bodde på slutten av 1800-tallet øverst på Reppe (Aasheim var navnet han visstnok tok der)
Randi
Randi
-
Først en korreksjon : Far til Peter Andreassen f.1848 på Stokdalsmark er Andreas Petersen Rabben
f.1807. Denne Andreas P. Rabben var 1848 inderst/
logerende på Stokdalsmark sammen med kona Ingebor Anna Olsdtr.Hun er f.1812 av foreldre
Ole Evensen Buaasplads(Malvik) og Ingebor Ingebritsd. Andreas P. Rabben f.1807 av foreldre
Petter Erichsen Lille Bakken og Elen Andersdottr.
Nyhus g.nr.67, b.nr 1 i Malvik ble i daglig tale
kalt "Litj-bakkin" eller Lille Bakken som det
står i kirkeboka ved Andreas' dåp i 1807. Peder
Eriksen(Petter Erichsen) er iflg Malvik Bygdebok
angitt som husmann på Rabben under Nyhus i 1830-
åra. I folketellinga 1875 bor Peter Andreassen som husmann med jord/skomaker på Rabben sammen
med kone Paulina Eriksdtr., sønn Anton og tilreisende mor Ingeborg Anna Olsdtr. Mora oppgitt som "spinderske". Andreas, Peters far,bor
i 1875 som fattighuslem på Petersborg,"yrke" er
lam. Andreas dør i 1884 og bosted er Rabben.
I 1865 bor familien samlet på Rabben, Peter opp-
gitt som ugift skomagerdreng.
f.1807. Denne Andreas P. Rabben var 1848 inderst/
logerende på Stokdalsmark sammen med kona Ingebor Anna Olsdtr.Hun er f.1812 av foreldre
Ole Evensen Buaasplads(Malvik) og Ingebor Ingebritsd. Andreas P. Rabben f.1807 av foreldre
Petter Erichsen Lille Bakken og Elen Andersdottr.
Nyhus g.nr.67, b.nr 1 i Malvik ble i daglig tale
kalt "Litj-bakkin" eller Lille Bakken som det
står i kirkeboka ved Andreas' dåp i 1807. Peder
Eriksen(Petter Erichsen) er iflg Malvik Bygdebok
angitt som husmann på Rabben under Nyhus i 1830-
åra. I folketellinga 1875 bor Peter Andreassen som husmann med jord/skomaker på Rabben sammen
med kone Paulina Eriksdtr., sønn Anton og tilreisende mor Ingeborg Anna Olsdtr. Mora oppgitt som "spinderske". Andreas, Peters far,bor
i 1875 som fattighuslem på Petersborg,"yrke" er
lam. Andreas dør i 1884 og bosted er Rabben.
I 1865 bor familien samlet på Rabben, Peter opp-
gitt som ugift skomagerdreng.
Takk og Takk, Anders, du verden hva dere finner frem til, her har jeg mye å lære. Men man blir inspirert når man får så god hjeltp. Denne Peter Erichsen finner jeg ikke i noen bøker, han må være kommet fra Sverige kanskje på slutten av 1700-tallet, vet ikke riktig hvor jeg skal lete.
Randi
Randi
-
Hei igjen ! Under Rabben i Malvik Bygdebok,bind III står følgende : Peder Eriksen "født i Trond-
hiem av foreldre pigen Karen og en officer ved navn Martinus Aalberg, døbt og konfirmert i Malvig kirke" gift med I Ingeborg Pedersd. II Karen Andersd. Åsen var husmann på denne plassen under Nyhus i 1830-åra.
Jeg har ikke funnet Peder som døpt i Malvik kirkebok. Mvh Anders
hiem av foreldre pigen Karen og en officer ved navn Martinus Aalberg, døbt og konfirmert i Malvig kirke" gift med I Ingeborg Pedersd. II Karen Andersd. Åsen var husmann på denne plassen under Nyhus i 1830-åra.
Jeg har ikke funnet Peder som døpt i Malvik kirkebok. Mvh Anders
Tilføyelse: Er Snustad i nærheten av Lille Bakken da?? Jeg finner Petter Erichsen bor på Snustad 1800 da han gifter seg med Elen Andersdtr. Torskiønden (Det ligger vel i Mostadmarka)
Og sønnesønnen Peter og kona Pauline må ha flyttet nærmere "byen" på slutten av 1800-tallet og kalt seg Aasheim,(vet ikke riktig når det navnet kom jeg,) for da hadde de eiendommen som i dag er Ranheimsmoen 31 (fikk jeg opplyst av noen velvillige her)
Randi
Og sønnesønnen Peter og kona Pauline må ha flyttet nærmere "byen" på slutten av 1800-tallet og kalt seg Aasheim,(vet ikke riktig når det navnet kom jeg,) for da hadde de eiendommen som i dag er Ranheimsmoen 31 (fikk jeg opplyst av noen velvillige her)
Randi
(Takk, takk, vi var visst akkurat samtidig inn med innlegg)Ja, jeg har lurt på om det er den samme Peder/Petter Eriksen/Erichsen, eller om det er en med samme navn, litt uklart det der.
Randi
Randi
-
Hei igjen ! Peder og Petter er nok samme person.
I folketellingen for 1801 står følgende under
Mostadmarchens Jernværk (ikke angitt hvilken plass
det gjelder) : 2695 Petter Erichsen,husbonde,24 år
og gift 1.gang - 2696 Elen Andersdtr.,hans kone,
23 år og også hun gift 1.gang.
Under begravelse 1819 i Malvik kirkebok er angitt
at Ellen Andersd. døde 8.mars, 39 år og at hun
bodde under gården Lillebakken som husmannskone.
Denne husmannsplassen er med stor sikkerhet Rabben
under Nyhus(=Lillebakken).
Petter(Peder) giftet seg ihvertfall 2.ganger senere. Mvh Anders
I folketellingen for 1801 står følgende under
Mostadmarchens Jernværk (ikke angitt hvilken plass
det gjelder) : 2695 Petter Erichsen,husbonde,24 år
og gift 1.gang - 2696 Elen Andersdtr.,hans kone,
23 år og også hun gift 1.gang.
Under begravelse 1819 i Malvik kirkebok er angitt
at Ellen Andersd. døde 8.mars, 39 år og at hun
bodde under gården Lillebakken som husmannskone.
Denne husmannsplassen er med stor sikkerhet Rabben
under Nyhus(=Lillebakken).
Petter(Peder) giftet seg ihvertfall 2.ganger senere. Mvh Anders
Flott med så mye hjelp. Lurer på når det kommer flere kirkebøker fra Strinda/Trondheim utlagt på nett. Det er så mye mer lettvint å "forske" slik enn å gå ned på Statsarkiv...men man unngår vel ikke å oppsøke slike steder foreløpig.
Angående menn som gifter seg flere ganger: de trenger(trengte) vel kone når de blir enkemenn, men man kan jo miste litt tråden av slikt (hvis man da har funnet en tråd)
Det virker som denne Peter har giftet seg med begge døtrene til Anders fra Torskiønden (Elen først, deretter Karen, hvem den 3.er,har jeg ikke sett noe sted.) Dessuten lurer jeg på hvorfor han het Erichsen, hvis faren het Martinus? trodde Petter fra Trondheim var en annen jeg, finner ikke han eller foreldre i noen kirkebøker der.
Randi ( [email protected] )
Angående menn som gifter seg flere ganger: de trenger(trengte) vel kone når de blir enkemenn, men man kan jo miste litt tråden av slikt (hvis man da har funnet en tråd)
Det virker som denne Peter har giftet seg med begge døtrene til Anders fra Torskiønden (Elen først, deretter Karen, hvem den 3.er,har jeg ikke sett noe sted.) Dessuten lurer jeg på hvorfor han het Erichsen, hvis faren het Martinus? trodde Petter fra Trondheim var en annen jeg, finner ikke han eller foreldre i noen kirkebøker der.
Randi ( [email protected] )
Dette var et fint forum, nå har jeg fått så mange interessante tilbakemeldinger på slekt tilbake i Mostadmarken, både mailer og telefoner, til og med en svensk etterkommer av Anders smed har jeg kommet i kontakt med.Det gjelder å få samlet og systematisert alle "historier" man hører. Får vel til å bruke et slektsprogram...som jeg gjerne skulle hatt et kurs i. (Noen som har litt begynner tips på Brother's Keeper for eksempel?. Jeg vet jo ikke de første skritt man tar der engang!)
Randi
Randi